Kommer denna everestsovsäck funka på fjället?

Hittade en everest sovsäck i källaren som jag måste köpt till någon båtluff eller nåt.

Har ingen aning om dess prestanda men den heter everest ultra pack och den väger 1050g. Den har en fyllning som heter DuPont Thermolite Extreme, mer info finns ej om den.

Min fråga är om någon har denna säck eller om någon har en uppfattning om jag kan ta med den till sommarfjället denna sommar, kommer den funka eller skall man köpa nytt?
 
Den kommer säkerligen att funka bra om du har ett tält och ett liggunderlag som skyddar från markkyla om det skulle bliu dåligt väder, med tanke på fyllningsvikten så borde komforttemperaturen ligga runt -5(det har säkert nån annan koll på!).. Så behåll sovsäcken i år och lägg pengarna på något annat du behöver bättre!!
 
Håller med Patric! Klart säcken duger, om du inte känner för att investera. Det finns tusen knep att få det varmare som är billigare än att köpa dyrare sovsäck; ta med ylleunderställ att sova i, skaffa ett enkelt sovsäcksöverdrag, ett (eller två) tjockare liggunderlag, använd skalplagg och andra kläder över (och kanske under) sovsäcken osv. Och se till att vara mätt, torr och varm när du går och lägger dig!

Go tur!

/Per
 
Bra fyllningsmaterial!

Fyllningsmaterialet är ett av de allra bästa syntetfyllningsmaterialen. Om loftet är OK och du har ett bra liggunderlag bör den kunna funka bra iallafall ner till några minusgrader. Hur är det med detaljer som t.ex. värmekrage och skyddsklaff innanför dragkedjan?
 
Se till att packa ut säcken e
så långt innan du går och lägger dig som möjligt, då hinner den "lofta" till sig lite och håller värmen bättre. Se även till att öppna den på morgonen när du klivit ut ur den så att den hinner torka en aning...

.....Har själv en tio år gammal everestsäck som funkar alldeles utmärkt ner till ett par minusgrader....

/P.D
 
Bör duga

Funkar gör den garanterat! På 70-80 talet drog vi till fjälls, glatt utrustade med bomullssäckar, med nån skumgummiaktig fyllning i. Har därför svårt att tro att det överhuvudtaget finns någon modern sovsäck som inte duger till sommarfjället (Om du har tält o liggunderlag). Det är mest vikt och volym som får avgöra valet sommartid, tycker jag.
Som tidigare sagts, spar pengarna till något kul!

/K
 
kallt?

Hej, Jag har en Everestsäck som jag använt på en tur till Helags. Jag frös varje natt trots bra väder och ej lättfrusen. Den säcken jag har väger också runt 1000g, är blåsvart och går att komprimera ner till en fotbolls storlek. Jag tror den skulle ha en extremtemp närmare nollan, men även den känns optimistisk. Har du en likadan så kan det bli kallt.

niklas
 
FJS90/91; sa:
med tanke på fyllningsvikten så borde komforttemperaturen ligga runt -5

Det verkar lite optimistiskt.
Andra säckar med samma vikt och fyllningsmaterial brukar väl komforttemperaturer på kring noll eller några plusgrader?

Men det kan funka ändå, med lite förstärkning.
 
Nordesjo; sa:
FJS90/91; sa:
med tanke på fyllningsvikten så borde komforttemperaturen ligga runt -5

Det verkar lite optimistiskt.
Jag instämmer och tror på ca 3 minusgrader som "extremtemperatur"[1]. (Jag menade det tidigare också.)
Påståendet med komforttemperatur baserat på fyllningsvikt är extra knepigt med tanke på att ingen ännu uppgett fyllningsvikten... ;)

[1] Med "extremtemperatur" menar jag något mittemellan vad som brukar avses med komfort- och extremtemperatur.

[Ändrat av haskell 2003-06-05 kl 13:42]
 
Pröva!

Ett gott råd för fjällturer och annat där du inte har möjlighet att rätta till fel i utrustningen är att testa grejerna innan du sticker ut.

Testa sovsäcken en kall natt så slipper du eventuellt bidra till en välkänd tråd på detta forum, "Det dummaste du har gjort..."

MVH / G
 
Re: Balkonghajk!

canis lupus; sa:
Balkonghajk är klart tricket när ny utrustning skall testas....snabbt att komma in i värmen :)

Känns skönt att veta att man inte är ensam om sina böjelser.
Något jag har noterat är hur underbart skön en vanlig säng är efter 5 timmar på liggunderlag (även om det är Z-rest + Thermarest).

Är det bara jag som balkongkampar när jag kommer hem efter en blöt kväll?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.