Kommentarer till packlista

Ja här kommer en till kommentera-min-packlista-tråd.. ;-)

Om någon kunde ägna en minut eller två till att titta igenom och kommentera min packlista för sommarens äventyr så skulle jag vara tacksam. Missat något, något överflödigt, funderingar..?

Förutsättningarna är följande:
Vandra Kungsleden solo med start i Abisko ner till Hemavan. Starten går den 26:e Juli och jag räknar med att vara framme ca två veckor senare (låt oss inte starta diskussionen om vilket som är det "rätta sättet" att uppleva fjällen, längden på dagsetapper för att inte stressa sig igenom upplevelsen osv). Jag har inte tänkt handla mat på vägen utan skickar matransoner till Kvikkjokk och Ammarnäs. Totalvikten för utrustningen hamnar runt 7,6kg varav ca. 1,6kg alltid finns på kroppen/huvudet/fötterna/i händerna. Till detta får man då lägga vikten för mat och gas som hamnar på ca. 6,5kg mellan Abisko-Kvikkjokk och Kvikkjokk-Ammarnäs samt ca. 2,7 kg mellan Ammarnäs-Tärna. Ryggsäcken med innehåll kommer alltså som tyngst att väga ca 12,5 kg.

Tackar och bockar på förhand!
/Micke
 

Bilagor

  • Packlista Kungsleden 2011.xls.pdf
    16.3 KB · Visningar: 735
Om man nu ska kommentera en så strukturerad packlista så kan du ju fråga dig själv om du verkligen behöver en vindjacka när du har en tunn regnjacka och om du behöver två vattenflaskor. Men om det ger dig mervärde så ska du självklart ta med det, vi pratar ju om väldigt lite extravikt.

Och är det ett vanligt cellplastliggunderlag du sover på?
 
Tack för kommentarerna.

Regnkläder plus vindkläder frågan har skvalpat runt i huvudet ett tag. I den sista diskussionen jag hade med mig själv i denna fråga så resonerade jag väl som så att fjällen kan bjuda på ett brett spektrum av väderförhållanden vilka jag då såklart försöker täcka in med skal- och värmelager i olika varianter. När jag går blir jag varm, riktigt varm och en regnjacka är alldeles för tät för att kunna användas om det är uppehåll men blåsigt. Sen fungerar vindjackan även om det bara kommer någon mindre skur. Jag tror faktiskt hellre jag skippar vindbyxorna till fördel för regnbyxorna då tempregleringsmöjligheterna för benen inte brukar vara riktigt lika noga. Men då uppstår "problemet" att jag måste åka tåg från Bastuträsk till Abisko i antingen tights eller regnbyxor ;-)

Sen vattenflaskorna, jag tänker att min platypus endast kommer att användas när jag slår läger. Det är rätt gött att fylla upp vatten så man har till kvällsfika, för att dricka under kvällen/natten samt till frukost utan att behöva kliva ur sovsäcken.

Japp det är ett vanligt cellplast ala Biltema jag ligger på. Jag har dock kapat ner det till ~2/3 så vikten ligger väl på ca. 250g. Nackdelen med detta är såklart bulk men jag har haft för svårt att motivera ett inköp av ett Neoair eller motsvarande för 1500-2000kr när vikten ändå blir den samma.

Håller mina motiveringar?

/Micke
 
Sopsäck skippar jag och tar ett urval sea2summits ultra-sil påsar. För både en del mat och t.ex. kamera vill jag gärna säkra att de förblir torra.

Ett avklippt Z-rest blir rätt lätt det med. Själv har jag blivit för gammal så jag lägger dit lite doublemat under ryggen också.

Liggunderlag funkar som vindskydd till kök.

För reparationsändamål har jag gärna en blandning buntband. Det som inte går att laga med silvertejp OCH bundband är trasigt.... :) Den öppning-/förslutningsbara varianted är bra att dra runt anklarna när man vadar.

Genomtänkt lista.

Trevlig tur
Peter P.
 
Jo, köpa ett NeoAir för att spara vikt mot det liggunderlaget du har nu känns tämligen retarderat (även fast NeoAir blir betydligt billigare än det du skrev från USA). Så sover du skönt ändå, så kör på. Vanligt cellplast är ju även mycket mer användbart vid raster.

Hoppas du får en riktigt skön tur!
 
Har ett par kommentarer också. Behöver du en kudde med dig? Ser att du har en del kläder som du kan vika ihop till en kudde, eller? Vad använder du påsförslutarna till?

Ha en trevlig tur!
 
Må tacka igen..keep em coming!

Pal2: Silnylonpåsar i diverse storlekar är helt klart att föredra framför en sunkig sopsäck. Detta ligger långt upp på investeringslistan men får tyvärr vänta till nästa sommar tror jag. Ett Z-rest har jag tittat en hel del på då det nedkapat och ihopvikt verkar passa ypperligt under toppkompressionsremmen på min Jam2 (fasen nu vart jag sugen!) Hur använder du liggunderlag som vindskydd till köket, kapar du till en liten bit? Buntband var fiffigt för reparationsändamål, ska övervägas. Nu går jag i lågskor så att dra runt anklarna vid vad ger mig nog bara blodstopp ;-)

Christoffer: Sant, beställa från staterna blir helt klart billigare. Och som du säger, en aspekt är att man faktiskt kan kasta ut ett cellplastunderlag i stort sett vart som helst utan att oroa sig för att det ska gå sönder.

Pellepelikan: Tanken är att tvålen ska få dubbla som diskmedel vid behov. Jag tycker att man brukar klara sig rätt långt utan diskmedel men nu när turen blir två veckor kan det vara bra att ge pannan en riktig genomgång med jämna mellanrum.

Mattias: Nä eg behöver jag ingen kudde (jag hoppades att ingen skulle se den i packlistan;) ), motiveringen är helt enkelt sömnkvalite. Problemet är att jag inte har så mycket kläder som kan bli något som kan liknas vid en kudde. Det skulle vara värmejackan men om jag vill ha på mig den så blir det svårt. Har väl haft en tanke om att använda min platypus som en kuddvariant. Påsförslutarna använder jag till att försluta halvanvända potatismospåsar och dyl.

/Micke
 
Tuff vandring, kan du lägga upp vilken sträckning du tar? Skulle vara kul att se.
Då det gäller dina kläder skrev du att du inte ville åka tåg från Bastuträsk till Abisko i tights :)
Då du nu skickar mat till två platser så skulle du faktiskt kunna ha reskläder som du sedan skickar hem från Abisko.
 
Ser bra ut Micke, kan väl fundera på om en elastisk gasbinda för ex en stukad fot eller annan skada skulle va nått?
Blir ett fint äventyr, vi måste nog rulla ut röda mattan i Ursviken när du kommer hem:)
 
Leffe: Jo det kan nog stundtals bli tufft, speciellt om inte vädret är med mig. Sträckningen är Kungsleden helt enkelt, inga konstigheter. Har väl eg ingen spikad plan för genomförandet när det kommer till dagsetapper. Mina erfarenheter säger att fjällgudarna brukar få bestämma i ganska stor utsträckning hur dagsplaneringen blir, speciellt då jag är beroende av båtfärder som kan ställas in vid dåligt väder. Men visst har jag spanat på kartorna och försökt sätta upp lite ungefärliga mål utifrån hur terrängen ser ut och när båtfärderna går. Och skulle vandringen ta mer eller mindre än 14 dagar av olika anledningar så känns det faktiskt som att det kvittar. Jag kommer försöka hålla ett lagomt högt tempo och tugga på utan att ta ihjäl mig. Jo visst skulle jag kunna ha med mig reskläder som sedan skickas hem men det känns som lite väl mycket meck för att slippa ta med vindbyxorna som jag faktiskt kan ha användning för ;-)

The Lapp: Tjena! I första förbandet har jag med mig en gasbinda modell mindre. Skulle det krisa sig så har jag silvertejp och leukoplasttejp som kan användas också. Någon röd matta behövs inte men en kall pilsner skulle inte sitta fel! ;-)

/Micke
 
Må tacka igen..keep em coming!

toppkompressionsremmen på min Jam2 (fasen nu vart jag sugen!) Hur använder du liggunderlag som vindskydd till köket, kapar du till en liten bit? Buntband var fiffigt för reparationsändamål, ska

Lite borttaget

/Micke

Jag har kapat underlaget så de räcker från skulderblad till strax under knäna. Jag ställer det i sin "naturliga" zick-zack form lite lagom runt köket. I allmänhet kör jag köket i skydd bakom någon sten eller liknande och det brukar funkar att ta stöd emot för z-restet. En extra hand så inte vinden tar tag i det och välter köket (kör med toppmonterat) brukar behövas. Det funkar fint.

I år har jag en liten bit tillklippt doublemat med mig för att få lite extra mjukhet under skuldror/höft (åldern, åldern....... :) )Ev. stoppar jag z-restet inuti ryggsäcken (om den får plats) och låter den lilla biten doublemat sitta utanpå och har den som vindskydd/sittdyna/solsäng.

Är du inte så brydd av dig kan ju enbart doublemat kanske duga som liggunderlag, men det är bara 4 mm tjockt.....

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.