Kommentarer till packlista

Ett lätt och billigt alternativ till liggunderlag:
luftmadrass i nylon. finns bl a på Intersport. Blåses upp med ca 12 flås, kostar 350:-, storlek och komfort som neoair (minus isoleringen (som inte behövs nu)) och väger runt 400 g. Rätt mycket bättre nattsömn än på ett vanligt liggunderlag, lättare och mindre skrymmande än självuppblåsande.
 
Pal 2: Ok! Jag brukar vilja använda mitt liggunderlag att sitta på när jag tillreder maten så jag tror foliebiten får följa med. Så jättebrydd är jag faktiskt inte, eller det handlar väl mer om att jag sover ganska bra på relativt hårt underlag. Jag tänkte först ta ett sånt snorlätt liggunderlag som finns att köpa på Rusta/Jula men har upptäckt att hållbarheten/dess förmåga att återhämta sig när man legat på det är riktigt kass. Men som sagt jag vart sugen på ett nerkapat Z-rest! Av en händelse har jag fler ärenden jag "måste" göra på stan idag, det finns en överhängande risk för ett inköp! ;)

Gamling: Är det ett sånt grönt (kanske finns fler färger?) med separata kanaler du pratar om? Jag har ett sådant sen tidigare men tycker nog att det är i tyngsta laget. Sen är jag väl lite allergisk till underlag som bygger på att luften måste stanna kvar i dem. Jag vill som sagt kunna kasta ut liggunderlaget där jag är utan att fundera så mycket på vassa stenar/pinnar lr aggressiva lemmlar som kan göra mitt liggunderlag obrukbart. Men jag är tacksam för tipset och tar gärna emot fler tips av denna karaktär!

Allt gott!
/Micke
 
Jag är vegetarian så det innebär vissa begränsningar. Men ungefär så här ser matplaneringen ut för dagarna.

Frukost: Gröt med blåbärssopppa samt mackor med mjukost och en kaffeslurk. Gröten är havregrynsbaserad müsli med nötter och torkad frukt.

Snacks: Snickers, chips, russin m.m.

Lunch: Potatismos eller äggnudlar samt någon av blåbands vegetariska påsar (paella, chili sin carne, färssås m.m.). Har även med torkade soja för att dryga ut portionerna. Ev en kaffeslurk och en kaka får runda av det hela.

Snacks: Snickers, chips, russin m.m.

Middag: Se lunch

Snacks: Snickers, chips, russin m.m.

Kvällsfika: Varma koppen, mackor, mjukost, blåbärssoppa, te

Sen för att göra smaklökarna lite gladare så får även diverse kryddblandningar, buljongtärningar och finriven hårdost följa med. Maten kommer att väga kring 800-850g/dag vilket kanske är i tyngsta laget men att snåla med mängden mat är nog det sista jag gör. Jag vet att jag kommer sova bättre/varmare, orka längre och njuta av turen mer om jag ser till att få i mig tillräckligt med föda.

/Micke
 
har du testat spenförband, vi använder det till alt från får med skadade klövar, hästarna, slitna hundtassar och som ersättning på fjällturer till gasbinda, första förband och elastisk binda..
 
Har du testat att torka quorn, färsen borde funka att torka, torka även bönor dom behöver blötläggas men är kanon som proteinkälla.
Ta även med olja efter smak, fett och protein behövs.

Vad kör du med under fötterna/vaderna då du sover, själv vaknar jag om fötterna hamnar utanför liggunderlaget.
 
Patric: Spenförband är riktigt fiffigt! Jag har använt det vid något tillfälle men har faktiskt inte haft det i tankarna nu när jag planerar denna tur. Ska helt klart övervägas.

Leffe: Nej jag har tyvärr inte gett mig in i torkningsbranschen ännu. Har haft någon tanke om att köpa/bygga mig en tork just för fjälltursändamålet men har inte fått tummen ur ännu. För underbenen funkar sopsäcken och ryggsäcken utmärkt. Där är isoleringen oviktig utan det handlar mer om att få sovsäcken bort från en eventuellt fuktig backe. Det går tom kneppa fast underbenen med midjeremmen så man inte riskerar att hamna utanför.

/Micke
 
Patric: Spenförband är riktigt fiffigt! Jag har använt det vid något tillfälle men har faktiskt inte haft det i tankarna nu när jag planerar denna tur. Ska helt klart övervägas.

Leffe: Nej jag har tyvärr inte gett mig in i torkningsbranschen ännu. Har haft någon tanke om att köpa/bygga mig en tork just för fjälltursändamålet men har inte fått tummen ur ännu. För underbenen funkar sopsäcken och ryggsäcken utmärkt. Där är isoleringen oviktig utan det handlar mer om att få sovsäcken bort från en eventuellt fuktig backe. Det går tom kneppa fast underbenen med midjeremmen så man inte riskerar att hamna utanför.

/Micke

Du behöver bara en ugn för att torka vissa produkter, svamp exempelvis torkar du i rumstemperatur.
Prova, du behöver mycket fett och protein.
couscous och bulgar är perfekt i fjället då det bara behöver stå och dra och inte koka, linser ska ocks vara bra, kolla in vad det finns för torkade frukter mm i affären.

Hoppas du lägger ut ett reportage då du kommer hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.