Komfort temp på sovsäck svensk sommar?

Jag har en syntetsäck tillverkad av Nordiska Fjäder...

Märket är Luffa och nånting som KF mrknadsförde några år; fast det står Caravan i originalfodralet.

Köpte den för halva, halva priset vilket var några hundringar (för 20? år sen). Det är en dubbelsäck, stoppad med det fyhålade Quallofill från Dupont, men man fryser rätt bra i den om det är 5-10 minusgrader...
Det står inget om temperaturer i den.

Ska nog köpa mig en ny säck, typ vinter/vår/höstsäck.

För att driva trådkapningen vidare, så blir det troligen komforttemp -10, så passar den oftast tror jag(plus att jag kan komplettera med den gamla säckens yttersäck om jag oroar mig för att frysa). Verkar finnas mycket att välja på i -10-klassen, fast jag har nte bestämt mig för om det ska bli dun eller syntet...

För att återgå till ursprungsinlägget så är det väl bara under en dryg månad (kanske två) man kan vara säker på att slippa nattfrost i vår nordligaste landsände.

Luffa!

En riktig klassiker! (Men usch vad jag frusit i luffa "sommarsäcken")

Nå, till ursprungsfrågan:

Jag skulle rekommendera en på -5 ungefär (vare sig nu detta står för extrem/komfort/fromma förhoppningar)

Du hittar säckar i den temperaturklassen under kilot.
Varmare säck, och du bär extra vikt samt blir för varm under högsommaren.
Svalare och du tvingas kolla väderprognosen innan du sticker även på sommaren.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
det där med temperaturer är ruskigt inviduellt.. jag sover lugnt i +5 sovsäck 3 av fyra säsonger medans kexet måste ha -20 sovsäck på midsommar.. men generellt så verkar det som runt -5 stämmer på de flesta..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips