kokosmjölk på pulver

när jag fjällvandrade förra året stötte jag på thaigrytsbas/mix, kokosmjölk i pulverform.
nu är det dags för ennu en tur men jag kan inte hitta mixen!! Fins det någon som vet vem som gör mixen eller var men kan köpa den?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med föregående talare. Kokosmjölkspulver i thaibutiker, både små och stora påsar. Sen brukar jag kombinera med helt "vanliga" thaikryddmixer. Blir kanon!

Blandar man bara pulvret med vatten för att få kokosmjölk eller? Tycker det verkar konstigt att man kan få så mycket fett till att torka till ett pulver.

Ja, bara blandas med vatten. Vet inte hur det funkar med fettet, men i praktiken funkar det i alla fall. Ju mer pulver man har desto krämigare blir det.

avslutad210712

Gäst
Aaaaaa var och sökte idag men hittade bara flytande i olika former. Får nog ta en sväng in till Luleå trots att det är semester :)

Blandar man bara pulvret med vatten för att få kokosmjölk eller? Tycker det verkar konstigt att man kan få så mycket fett till att torka till ett pulver.

I princip är det uppslammad finmald kokos. Så jag tycker det är märkligare att man kan få en homogen sörja av det. Kokosflingor är ju rätt pulvriga av sig trots att det är mest fett.

Det funkar med vanliga kokosflingor som du köper i närmsta matbutik. Jag har själv gjort kokosmjölk hemma genom att hysta i kokosflingor i vatten, låtit det dra en stund och sedan krama ur flingorna. Detta tips fick jag av en thailändska faktiskt.
Men jag har slutat med det nu eftersom jag är bekväm av mig, det blir lite slabbigt och tar längre tid än att öppna en burk.

Men jag använder mig fortfarande av kokosflingor när jag tar med mig mat ut. Fast när jag gör det kramar jag inte ut flingorna utan låter dem koka med i grytan som de är. Man får kokossmaken, men får inte det där krämiga som man kanske är ute efter när man använder vanlig kokosmjölk. Men det är för mig av mindre betydelse vid utematlagning.

kokosmjölkpulver

Efter mycket letande hittade jag kokosmjölkpulver i en invandraraffär i Norge.

På engelska heter det Coconut Cream Powder. Det jag köpte var från produsenten Chao Thai.
Funkade kanonbra!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips