Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Köra polaris på tändvätska?
- Trådstartare Obbmundson
- Start datum
Jag var tex på Lidl och jfr 2 olika flaskor med liknande namn men olika antal långa molekylkedjor längre ger mer energi men kräver mer luft dvs annat munstycke finns många sammanställningar om detta på olika websidor mitt ´prov´var ju för att jag ej ville köpa en stor dunk fotogen och hade lite av varje och gjorde en egen blandning,den fungerade men troligen lite sämre än den motorfotogen eller fritidsfotogen som säljs.
Jag är klar med mina expriment.Jag körde desutom med Optimus 207 brännare ej Polaris som jag ska ha som reserv och ej prövat än.
Alla Tyskar är ej bra på Engelska och det var säkert det språket de anv på STF. hoppas de testade ute och ej i Absiden i tältet.(sålde ett MF och köparen klagade på att det ej gick bra på T-sprit fast jag inf om vad som kunde anv som bränsle så ej förvånad av några toka upptåg längre)
Jag är klar med mina expriment.Jag körde desutom med Optimus 207 brännare ej Polaris som jag ska ha som reserv och ej prövat än.
Alla Tyskar är ej bra på Engelska och det var säkert det språket de anv på STF. hoppas de testade ute och ej i Absiden i tältet.(sålde ett MF och köparen klagade på att det ej gick bra på T-sprit fast jag inf om vad som kunde anv som bränsle så ej förvånad av några toka upptåg längre)
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen. Alltså samma som lysfotogen. Den enda anledningen att de sätter olika etiketter var för att inte förvirra kunder som ville ha fotogen. De menade dock att deras dyrare tändvätska var utblandad med paraffin för att få renare förbränning.
Så där fick vi även ett svar på varför man skulle använda tändvätska när det finns andra alternativ, visar sig vara samma skit. Alltihop från 100% samma råvara, d60, som enligt han jag pratade med, som iofs var säljare, var prima kvalitet.
Det stillade dock inte riktigt min nyfikenhet för då följer ju frågan, klarar det vintertemperaturer? Och en annan fråga är vad var det för fotogen de gamla rävarna använde när det begav sig?
Så där fick vi även ett svar på varför man skulle använda tändvätska när det finns andra alternativ, visar sig vara samma skit. Alltihop från 100% samma råvara, d60, som enligt han jag pratade med, som iofs var säljare, var prima kvalitet.
Det stillade dock inte riktigt min nyfikenhet för då följer ju frågan, klarar det vintertemperaturer? Och en annan fråga är vad var det för fotogen de gamla rävarna använde när det begav sig?
Tillsätter de extra paraffin så gör de tvärt om mot vad vi vill ha!
Paraffin är rena giftet för fotogenbrännare i kyligt till kallt väder!!! Det är det ämne
som sätter igen filter, ledningar och munstycken så att brännaren helt slutar fungera.
Hyfsat enkelt test är att tappa upp den mystiska vätskan i en glasklar PET-flaska som
man sedan låter ligga i frysen några dygn till en vecka - skaka om flaskan en gång per
dygn. Får man en dimma i vätskan, eller ännu värr paraffinkristaller, så är det beviset:
undermåligt fulbränsle!
Riktig, dvs köldtålig, lysfotogen är lika klar efter det här testet som före testet...
Gör samma test med flygfotogen så ser du kvalitetsskillnaden - det är nämligen klart
obra med paraffinutfällning i flygfotogen som sabbar förbränningen i flygmotorerna...
/Odd
Förr i tiden använde alla vintercampare Esso Blå lysfotogen - bästa som fanns att få!
Paraffin är rena giftet för fotogenbrännare i kyligt till kallt väder!!! Det är det ämne
som sätter igen filter, ledningar och munstycken så att brännaren helt slutar fungera.
Hyfsat enkelt test är att tappa upp den mystiska vätskan i en glasklar PET-flaska som
man sedan låter ligga i frysen några dygn till en vecka - skaka om flaskan en gång per
dygn. Får man en dimma i vätskan, eller ännu värr paraffinkristaller, så är det beviset:
undermåligt fulbränsle!
Riktig, dvs köldtålig, lysfotogen är lika klar efter det här testet som före testet...
Gör samma test med flygfotogen så ser du kvalitetsskillnaden - det är nämligen klart
obra med paraffinutfällning i flygfotogen som sabbar förbränningen i flygmotorerna...
/Odd
Förr i tiden använde alla vintercampare Esso Blå lysfotogen - bästa som fanns att få!
Frågan är inte varför utan hur den fungerar att elda.
Kul med svaret från kemetyl. Man undrar då vad fotogen är. Nyfiket kollade jag lite på wikipedia och om jag fattar rätt så är det en blandning av kolvätemolekyler med mellan 10 och 16 kolatomer. Molekylerna kan vara ringformiga (naftener/cykloalkaner) eller ej ringformiga (paraffinkolväten/alkaner). Proportionerna mellan dom kan variera från blandning till blandning men det är ändå en fotogen, till exempel lysfotogen. I olika flygfotogener finns typiskt en massa tillsatser som ser till att bränslet beter sig korrekt inom specificerade ramar. Så hur det brinner eller om och när det bildas till exempel fällningar beror på blandningens sammansättning. Förutom lynniga brännare kan det vara en anledning till att det blir svårt att förutsäga hur det kommer att funka.ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen.
Jag hittade foto från Lidl butiken det som står tändvätska på har upp till 14 lanpoljan 12 i molykylkedjans längd och sår N -parafin på den.
Som upplysning så fryser miljödisel lätt och blir en hinna på ytan kvar av Tallolja så dagens tappdiesel ska ej anv som reserv till fotogen
Tex biltema lysfotogen C10-13 alltså som Lidl tändvätska.Fogas D80 upp till C 14.
Hade Esso blå fotgen tid men dunk slängd,Jula har 60% av C 14.
I tex Norge heter fotogen parafin
Med E.B. och Optimus 207 blev det även till slut stopp i slangar och rör in till brännaren så kanske mest bara rykte ändå och att det såldes sämre produkter samtidigt.
Provar kanske Jula får kolla vad andra skriver om hur den fungerar.
Anledningen till val av Polaris var att man slipper byta munstycke och att den även går på gas,får se vid test om den fungerar bäst på ´fotogen´eller Aspen 4T som finns på lager.Kommer dock ej välja Benzin mer än i nödfall pga brandrisk när något går fel vilket de förr el senare gör enl erf. dock även risker med fotogen vilket jag såg som scout en gång när någon slängde på fotogen direkt från dunk på svagt brinnande eld och han fick åka till sjukhuset med flamberad hand.
Som upplysning så fryser miljödisel lätt och blir en hinna på ytan kvar av Tallolja så dagens tappdiesel ska ej anv som reserv till fotogen
Tex biltema lysfotogen C10-13 alltså som Lidl tändvätska.Fogas D80 upp till C 14.
Hade Esso blå fotgen tid men dunk slängd,Jula har 60% av C 14.
I tex Norge heter fotogen parafin
Med E.B. och Optimus 207 blev det även till slut stopp i slangar och rör in till brännaren så kanske mest bara rykte ändå och att det såldes sämre produkter samtidigt.
Provar kanske Jula får kolla vad andra skriver om hur den fungerar.
Anledningen till val av Polaris var att man slipper byta munstycke och att den även går på gas,får se vid test om den fungerar bäst på ´fotogen´eller Aspen 4T som finns på lager.Kommer dock ej välja Benzin mer än i nödfall pga brandrisk när något går fel vilket de förr el senare gör enl erf. dock även risker med fotogen vilket jag såg som scout en gång när någon slängde på fotogen direkt från dunk på svagt brinnande eld och han fick åka till sjukhuset med flamberad hand.
ringde och pratade med kemetyil idag och de sa att deras billiga tändvätska, och i princip all billig tändvätska, är ren fotogen. Alltså samma som lysfotogen. Den enda anledningen att de sätter olika etiketter var för att inte förvirra kunder som ville ha fotogen. De menade dock att deras dyrare tändvätska var utblandad med paraffin för att få renare förbränning.
Så där fick vi även ett svar på varför man skulle använda tändvätska när det finns andra alternativ, visar sig vara samma skit. Alltihop från 100% samma råvara, d60, som enligt han jag pratade med, som iofs var säljare, var prima kvalitet.
Det stillade dock inte riktigt min nyfikenhet för då följer ju frågan, klarar det vintertemperaturer? Och en annan fråga är vad var det för fotogen de gamla rävarna använde när det begav sig?
Intressant, då gäller det alltså att hålla sig till den billiga tändvätskan så slipper man tillsatt paraffin.
Under en rätt lång period körde jag till mitt gamla XG-K vanlig tändvätska och ibland kemiskt ren bensin i de där småflaskorna som står bredvid aceton i mataffärerna. Av den enkla anledningen att det var där jag handlade maten och bränslet till mina turer. Det fungerade utmärkt och jag hade aldrig problem med igensatt brännare under de år jag körde köket sommar som vinter. Kanske hade jag tur eller så är modernare konstruktioner känsligare.
//J
Jag hittade foto från Lidl butiken det som står tändvätska på har upp till 14 lanpoljan 12 i molykylkedjans längd och sår N -parafin på den.
Som upplysning så fryser miljödisel lätt och blir en hinna på ytan kvar av Tallolja så dagens tappdiesel ska ej anv som reserv till fotogen
Tex biltema lysfotogen C10-13 alltså som Lidl tändvätska.Fogas D80 upp till C 14.
Hade Esso blå fotgen tid men dunk slängd,Jula har 60% av C 14.
I tex Norge heter fotogen parafin
Med E.B. och Optimus 207 blev det även till slut stopp i slangar och rör in till brännaren så kanske mest bara rykte ändå och att det såldes sämre produkter samtidigt.
Provar kanske Jula får kolla vad andra skriver om hur den fungerar.
Anledningen till val av Polaris var att man slipper byta munstycke och att den även går på gas,får se vid test om den fungerar bäst på ´fotogen´eller Aspen 4T som finns på lager.Kommer dock ej välja Benzin mer än i nödfall pga brandrisk när något går fel vilket de förr el senare gör enl erf. dock även risker med fotogen vilket jag såg som scout en gång när någon slängde på fotogen direkt från dunk på svagt brinnande eld och han fick åka till sjukhuset med flamberad hand.
Annars brukar väl det omvända hända med tändvätska som hälls på glöd, att den bara avdunstar och ryker bort. Så la stridvagnar rök för att dölja sig, spruta diesel på det varma avgasröret.
Trodde samma skulle ske på fotogen.
Däremot Tröd och bensin med lägre flampunkt kan lätt brinna om det hälls på glöd och det är farligt.
Vill man öka på en eld så häll på ett vedträ på avständ från brasan, stäng flaskan, låt dra in i vedträt och lägg vedträt på glöden, då har du en lite säkrare metod att få fart på brasan. Häll inte vätska på glöd för att tända upp brasan.
/Patrik
när jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Om man läser om Jet A-1 så verkar den innehålla tillsatser som gör att den inte fryser
en.wikipedia.org
Då undrar man ju om det är så att det måste till tillsatser för att fotogen inte ska fälla paraffin vid låga temperaturer. Om man läser på säkerhetsdatabladen för diverse olika fotogen och tändvätskor så anges ofta fryspunkt till <-20° vilket lika gärna kan betyda -21° som -41°.
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Läser man på fogas d80 säkerhetsdatablad står det samma sak, dvs <-20° samma som man hittar i säkerhetsdatabladet för d60.
i den här tråden går TS i ungefär samma funderingar som jag och där finns matnyttig information. Dock så anges att smältpunkten/fryspunkten på exxsol d60 skulle vara -50° vilket det inte gör nuförtiden efter ett samtal till barkmans. Nu anger säkerhetsdatabladet den sedvanliga siffran <-20° istället
Om man läser om Jet A-1 så verkar den innehålla tillsatser som gör att den inte fryser

Jet fuel - Wikipedia
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Läser man på fogas d80 säkerhetsdatablad står det samma sak, dvs <-20° samma som man hittar i säkerhetsdatabladet för d60.
i den här tråden går TS i ungefär samma funderingar som jag och där finns matnyttig information. Dock så anges att smältpunkten/fryspunkten på exxsol d60 skulle vara -50° vilket det inte gör nuförtiden efter ett samtal till barkmans. Nu anger säkerhetsdatabladet den sedvanliga siffran <-20° istället
Det är nog svårt att dra någon säker slutsats. Det som fungerar bäst om man undrar är att testa bränslet i frysen och se hur det uppgör sig. Har själv kört mina kök på Statoil Blå och när den försvann på D80 med gott resultat vintertid i rejäl kyla. Har aldrig brytt mig om att testa.när jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Om man läser om Jet A-1 så verkar den innehålla tillsatser som gör att den inte fryser
Då undrar man ju om det är så att det måste till tillsatser för att fotogen inte ska fälla paraffin vid låga temperaturer. Om man läser på säkerhetsdatabladen för diverse olika fotogen och tändvätskor så anges ofta fryspunkt till <-20° vilket lika gärna kan betyda -21° som -41°.![]()
Jet fuel - Wikipedia
en.wikipedia.org
Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
Läser man på fogas d80 säkerhetsdatablad står det samma sak, dvs <-20° samma som man hittar i säkerhetsdatabladet för d60.
i den här tråden går TS i ungefär samma funderingar som jag och där finns matnyttig information. Dock så anges att smältpunkten/fryspunkten på exxsol d60 skulle vara -50° vilket det inte gör nuförtiden efter ett samtal till barkmans. Nu anger säkerhetsdatabladet den sedvanliga siffran <-20° istället
//J
Dom kanske hade anpassade kök eller så var gamla polfarare mer strultolerantanär jag sa de gamla rävarna menade jag snarare de som gled runt på polerna runt sekelskiftet 1900. De använde ju konsekvent fotogen i sina primus-kök.
Fotogen är ju en blandning och alla fotogenblandningar som håller sig inom spec är 'ren' fotogen. Man skall nog fatta det där som att ner till -20° garanteras att ingen eller väldigt lite fällning bildas i blandningen som databladet avser.Är det så att fotogen, oavsett renhet eller var i temperaturspannet det är taget, fäller paraffin vid minus 20-strecket såvida inte speciella tillsatser blandats i?
I till exempel en fotogen som består av en blandning av n-dekan och n-undekan (paraffiner med 10 resp 11 kolatomer) har n-dekan en smältpunkt på -29°C och n-undekan en smältpunkt på -25°C. En fällning borde börja bildas först vid -25°C. Ingen tillsats skall alltså behövas vid -20°C. Men jag är ingen expert på någonting så om någon kommer med en annan slutsats så lita då på denne.
Jag har sett att kedjor med nio kol också tycks kunna ingå i fotogenblandningar. Paraffinen n-nonan har en smältemperatur på -53°C så ju större andel av detta destå bättre borde en sån fotogen klara kyla.
Rekommenderar läsning av https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paraffin begreppet paraffin är knepigt eftersom det på norska och engelska betyder just fotogen. På engelska används också beteckningen kerosene som från början var ett varumärke.
Finns väl ett par anledningar att välja en speciell sort av fotogen. Dels risken för fällningar och stopp i ledningarna till brännaren vid låga temperaturer dels lukten.
Priset är en tredje faktor. På sommaren har jag inte varit så ängslig utan kört med billig tändvätska vilket funkat i mina fotogenkök.
På vintern har det senast blivit Biltemas lysfotogen för 50 kr/liter.
Thure
Finns väl ett par anledningar att välja en speciell sort av fotogen. Dels risken för fällningar och stopp i ledningarna till brännaren vid låga temperaturer dels lukten.
Priset är en tredje faktor. På sommaren har jag inte varit så ängslig utan kört med billig tändvätska vilket funkat i mina fotogenkök.
På vintern har det senast blivit Biltemas lysfotogen för 50 kr/liter.
Thure
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg