Köpa Trangia kök

Hej !

Skall nu köpa ett Trangia kök. Men det verkar finnas en hel uppsjö av olika modeller. Köket kommer att användas av två stycken på vandring och friluftsliv. Men vilket bör jag välja ?

1. Gas eller sprit modell ?

2. 25 eller 27 serien ?

3. Vilket material, UL eller HA ?

4. Vad är skillnaden på de olika modellerna t.ex 25-3 och 25-4 osv.

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen ?

//Pelle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
1. Gas eller sprit modell ?
Gas

2. 25 eller 27 serien ?
25

3. Vilket material, UL eller HA ?
DuoSSAL

Vad som ingår i satsen

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen ?
Vissa minimalsmå gasolbehållare ryms, de andra ryms inte

1. Gas

2. 25

3. HA verkar hålla bra trevlig yta.

Jag gissar att 25-4 innehåller kaffepanna. Se http://www.trangia.se/5607.serie_25_ul.html och http://www.trangia.se/5608.serie_25_ul_ha.html för alla varianter.

5. Får gasoltuben plats i köket om jag nu väljer gasolmodellen?

Beror på storleken av gastuben den minsta och näst minsta får plats om du inte har kaffepannan.

Duossal lär ha utgått?

Thure

1. Gas.
2. Jag köpte ett 27-kök (mindre modellen) då vi är 2 pers och jag tycker att det stora är bulkigt. Är men fler än 2 blir det för litet, 3 kan gå iom att man har två pannor plus stekpanna.
3. Vet ej skillnad. Har de där lätta som väl är både och. Kör på belagda kärl som kommer att få bytas med tiden. Tycker det är väldigt smidigt så länge teflonet håller och nya kärl är inte otroligt dyra speciellt om man kan köra förbi deras fabriksförsäljning.
4. Kolla på Trangias hemsida.
5. Inte en 225 gram som jag brukar köra med. Har dessutom kaffepanna så det är hekört nu ens med små.

Jag och min kompis tycker om att ha 2 kastruller + en kaffepanna för vattenkokning.

För att spara vikt och få det som vi vill ha det så har jag komponerat en speciallösning:

a) En liten kastrull från det stora köket (1,5 liter; modell 25)
b) En kastrull från lilla köket (1 liter; modell 27), passar inuti den första kastrullen.
c) En liten kaffepanna (från modell 27), passar inuti den andra kastrullen.
d) En liten stekpanna (från modell 27 alltså). Diam. 20 cm.
e) Ett handtag (eller lyxa med två).
f) En (mycket lätt) aluform från Willys som extralock (säljs i affärerna för pajbakning etc).
g) Ett ExpressStove kök från Primus, med piezotändare.
h) En Primus plastfot till gastuben.

Alla delar packas ihop inuti varandra (om man har två handtag hamnar nog ett av dem utanför tyvärr). Med lite finurlighet blir det ett bra paket, omslutet av stekpannan och den största kastrullen. Total vikt ca 600g. Och då har jag inte ens UL-material. För säkerhets skull kanske man ska kolla att Trangia inte har ändrat måtten, min största kastrull är ganska många år gammal. Men jag tror inte det.

Möjliga nackdelar är två: dels att det inte ingår något vindskydd (man får hitta lä), dels att det inte är lika stabilt som ett vanligt Trangia (men det har aldrig vält för mig).

Detta förslag gör väl inte valet enklare utan visar bara att man kan tänka utanför de färdiga paketen. Och att köpa lösa delar till Trangia är inte så dyrt. Naturkompaniet i Lund beställde hem i princip vilka delar som helst.

Lycka till! /Hans

Senast ändrad:
Två kärl är minimum, ett för mat och ett för vatten. Gillar, gryta, stekpanna, talrik och kitteln. Storleken får avgöras av sällskapets storlek. Störst behövs på vintern för snösmältning.
Då går gasköket bort och ersätts av fotogenkök. Spritbrännare har vi inte haft med sedan sjuttiotalet.
25 är basen i trangia.
27 räcker väl till två.
Folielock har många förespråkare, liksom COs rullbara skärbräda.
Vi kör med och är nöjda med Ti kastruller, men duossal som stekpanna.
Vintertid är det 2,5 liters lägerkitteln som får bli ytterpaket. 1,5 l kastrull, 0,9 kitteln, stora stekpannan/locket.
Solo kör ego spartanare och lättare, utan trangia.
Gaskanistern ryms inte i köket. Men maten svinner snart och det blir tomrum i ryggsäcken.

Hade varit intressant att höra vad som fick dig att fastna för en sådan gammal lösning som Trangia erbjuder, är det nostalgi eller policy inom verksamheten du skall agera inom?

Men skall man gå gamla Trangia-spåret är det väl 25-2 UL med sprit som gäller då.

Och ja, jag med medvetet överdriven i mitt raljerande men ändå seriös i min poäng.

Men om du nu absolut måste så är 25-5 HA det som jag anser vara det modernaste alternativet de kan erbjuda. För vinterbruk bör du ha Multi-Fuel Nr 750001 tillbehöret.

Kan nämnas att jag har ett litet EtaExpress som förstaval då jag oftast är är ute själv med kompisar och vi har egna kök. Kör då blandat frystorkat och fisk eller ripa när man lyckas med fiske eller jakt. Köpte Trangia för att kunna laga lite roligare mat utan "fippel" med vindskydd och ostabila toppmonterade kök och fick också halva priset via fabriksutförsäljningen. Finns dock benställningar och trix med lina för att få såna att stå stadigt om man har mjuk mark tillgänglig.
Trangiat känns mer som ett riktigt kök och funkar även bra i kraftig vind. Också bra när man är ute hemmavid och campar med bilen. Lagade lunch och middag flera dagar på raken i somras och hade med 12v-kylbag, betydligt roligare än vägkrogarna längs Inlandsvägen.

1. Gas.
2. Jag köpte ett 27-kök (mindre modellen) då vi är 2 pers och jag tycker att det stora är bulkigt. Är men fler än 2 blir det för litet, 3 kan gå iom att man har två pannor plus stekpanna.
3. Vet ej skillnad. Har de där lätta som väl är både och. Kör på belagda kärl som kommer att få bytas med tiden. Tycker det är väldigt smidigt så länge teflonet håller och nya kärl är inte otroligt dyra speciellt om man kan köra förbi deras fabriksförsäljning.
4. Kolla på Trangias hemsida.
5. Inte en 225 gram som jag brukar köra med. Har dessutom kaffepanna så det är hekört nu ens med små.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips