Köpa roder(underliggande)??

Håller på och bygger en kajak (Jehu-Thomasson design). Kommer att montera ett underliggade roder på den.
Är det någon som vet någon som säljer såna lösa??
Eller någon som har gjort ett bra på egen hand?
Har hört med vkv och Kanuk, men dom är något svårflörtade, tyvärr.
Mvh. Jesper

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
TACK!!

Tack ska ni ha för tipsen. Jag har pratat med en kille på bootshaus idag o ingenting tycks särskilt omöjligt. Dessutom hade han bra priser, och det han inte hade kunde han nog ordna fram. *Lyfter på hatten*
/Jesper

Inget gräs

tänk på att köpa ett som inte samlar så mycket ogräs
vi maratonkanotister använder bara en typ av roder.
så kallade gaybo roder för att de inte samlar gräs.
Plastexs roder är ökända grässamlare bara så att du
vet.

Jag har en kompis som gör kopior av gaybo roder till
bra pris

tornebjer; sa:
Håller på och bygger en kajak (Jehu-Thomasson design).

Det skulle vara kul att se på kajaken när den är färdig. Planerar du att köra några tävlingar med den i år? Jag såg att du bor i Stockholm så jag kan i så fall rekommendera maratonloppet i Vaxholm som brukar gå i slutet av juni. Det brukar vara en bra blandning av elit och motionärer i det loppet.

underliggande släproder

Jag är också på jakt efter någon typ av roder till mitt bygge av en multisportkajak. Helst skulle jag vilja ha ett underliggande släproder ungefär som VKV har på sina modeller. Någon som vet var de går att köpa någonstans?

För de som är intresserade av kajakbygge är välkomna in på hemsidan för bygget på http://www.kajakbygge.com

Re: underliggande släproder

hortman; sa:
Helst skulle jag vilja ha ett underliggande släproder ungefär som VKV har på sina modeller.

Jag är ingen expert på multisport men jag tror inte
att ett sådant roder är en bra ide om du skall ha en allsidig kanot som kan paddlas överallt. Då skall du nog ha ett hederligt släproder av den typ som finns på multisportkajaker.

Om du drar över en sten i en fors och har ett vkv roder är det nog inte svårt att knäcka det när kajaken just passerat och hela vikten ligger på rodret. men å andra sidan vill man kanske inte paddla med ett styvt skrov av trä i fors.

Snygg sida föresten. Var inne för någon vecka sedan. och kollade. Varför trä? Skulle inte divinycell och Kevlar/kolfiber varit mer ändamålsenligt.

Re: Re: underliggande släproder

Siven; sa:
Jag är ingen expert på multisport men jag tror inte
att ett sådant roder är en bra ide om du skall ha en allsidig kanot som kan paddlas överallt. Då skall du nog ha ett hederligt släproder av den typ som finns på multisportkajaker.
Jo, jag har funderat lite fram och tillbaka om vilket typ av roder som är lämpligast. Vad jag förstår är väl VKVs roder lite av ett släproder fast under vattnet?

Snygg sida föresten. Var inne för någon vecka sedan. och kollade. Varför trä? Skulle inte divinycell och Kevlar/kolfiber varit mer ändamålsenligt.
Man får tacka!
Från början var jag faktiskt helt inne på att bygge den i Divinycell och kolfiber men valde till sist ändå trä då det det känns mer beprovat vad gäller hållfasthet och dimensionering av ytter och innerlaminatet som måste ta upp en hel del av de dragpåkänningar en kärna av trä annars kan göra.
Har föresten uppdaterat hemsidan med lite mer bilder.

mielo (Mikael Elofsson) skrev:
Det skulle vara kul att se på kajaken när den är färdig. Planerar du att köra några tävlingar med den i år?

Tänkte köra sthlm kanotmaraton o ev. Dalslands kanotmaraton, så då får vi se hur lättdriven den är egentligen.... (Någon som har provpaddlat en jehu och jämfört med t.ex. vkv 101?)

Annars blir det nog mest lite klubbtävlingar. Den kommer att ligga vid fridhemskanotisterna. Men jag kan skicka en bild när den är klar om du vill.
[Ändrat av tornebjer 2004-04-20 kl 08:39]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips