Köpa rep med bicolor/bipattern?

Hittar bara detta i amerikanska butiker.. nån som vet varför? Är det dyrt/ovanligt?

Det kanske inte ens är bra? Om man tvingas kapa repet i ena änden kommer ju bicolor-grejjen vara vilseledande och jobbig. Hmm.

Jag har klättrat med ett sånt rep nångång och gillade inte det. Just denna rep var inte så himla lätt att se skilnaden på, så man fick koncentrera sig lite för att hitta mitten. Jag föredrar en tydlig mittmarkering.

Vad det gäller att kapa repets ena ända så är det precis lika vilseledande som med en mittmarkering. Är det inte så mycket och man vill att mittmarkeringen ska stämma så kan man ju kapa andra ändan. Det gör dock inte jag om den andra ändan är ok, jag behandlar repet som om mittmarkeringen inte längre finns.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja det är grymt konstigt att man bara ser några enstaka som säljer bicolor/bipattern i europa.. När jag var i USA så kunde man få det på alla rep jag kollade på..

Jag klättrade lite med ett sånt rep i vintras, tyckte mycket om mönsterändringen! Vet inte om det var för att mönsterändringen stod ut mer mot monoton bakgrund (snö, is) eller om det är någon form av personlig preferens.
På vanliga rep saknar jag inte bara tydligare mittmarkering utan också markering mot repets slut (10 m kvar).

Ja det är grymt konstigt att man bara ser några enstaka som säljer bicolor/bipattern i europa.. När jag var i USA så kunde man få det på alla rep jag kollade på..

I europa är mittmarkering av begränsad nytta. Man kan ytterst sällan fira av med mindre än 2x50 meter rep. I USA är det vanligare med mycket korta replängder ≤ 35 meter (t.ex. i Red Rocks) och bultade stand.

Kanske för att jag är van att vara utan mittmarkering (och vem har alltid ett okapat rep?) så har jag svårt att förstå nyttan med en mittmarkering. Jag firar ofta av med enkelrep från 1-2 replängds turer och kan rakt inte förstå vad en mittmarkering ska vara bra för.

Jag firar ofta av med enkelrep från 1-2 replängds turer och kan rakt inte förstå vad en mittmarkering ska vara bra för.
Det går kanske nån sekund snabbare om ska rigga topprepsankare eller fira av från toppen om man ser mittmarkeringen direkt. Bara att klippa in mitten o kasta resten över kanten. Är det ingen trasselhög så brukar repet hamna fint.
Om man är två och gör flera firningar så kan den ena trä genom repet genom firningsankaret medans den andra drar ner repet från ankaret ovan. Den som trär repet genom ankaret slutar när denne når mittmarkeringen, sen när resten av repet ramlar genom övre ankaret så hamnar den ofta helt perfekt neråt för nästa firning.
Visst, det är knappast så att man behöver en mittmarkering, så mycket tid tjänar man inte, men när det finns en så kan man hitta användning för den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips