Köpa point 65 kajak i estland?

Here we go again..

Om du använder sökfunktionen i forumet och söker på exempelvis "point" och "estland" så lär du hitta så mycket information du kan önska dig!
 
Kajak i Estland

Tallin

Jag tror du kan köpa den direkt från den fabrik som gör kajakerna åt Point, där point själva köper dem. Priset ligger kring 3.000 Kr fritt lagret, således kan man enkelt räkna ut vad point har för marginal över kvotnetto. Sjösätt den och paddla lite innan du far hem och säg att du hade med den från Sverige. Annars åker du på tull och skit.

Beträffande Tallin kan jag försäkra dig att det kan vara värt ett besök av felra orsaker. Brudarna är dunder trevliga. Bra mat mm. mm. mm.
[Ändrat av articat 2003-01-27 kl 23:36]
 
Kajak från ESTLANd

. Du kan köpa kajaken på en fabrik inte långt från hamnen i Tallin. Mina föräldrar var dit för ca 4 år sedan och de betalade 1.900 kr per kajak. Kajakerna är jätte fina men Point loggan finns inte på dem vad jag har sett. Jag har sett i tidningen Utemagasinet att det finns de som hämtar och säljer. Priserna ligger då kring 5.000 - 8.000 kr. Mina föräldrar hade inga bekymmer med tullen men jag vet dåligt om hur det fungerar. Det finns flera övernattningsmöjligheter i Tallin och flera prisvariationer. Passa dig för de s.k. glädjekvarteren som jag såg att en medlem rekomenderat det kan sluta illa.

Men kajak går att köpa och de är superbra, snygga och framförallt väldigt prisvärda. (Sparven)
 
Tjena striker2000

Jag funderar också på att köpa i estland, men jag kommer att köpa min i april. Så maila gärna och berätta hur det gick om du köper en kajak där.

MVH
Johan
 
Estland

Lycka till med kajakköpet. Hörde idag av en snubbe att priserna gått upp något. Ni får räkna med mellan 2.000 - 4.000 Kr. Men å andra sidan har ni då en kajak som här hemma ligger på + 10000....
 
För det första så är det ett elegant sätt att bli av med andrahands sorteringarna. Man kommer garantera inte att behöva träffa snåljåparna igen.

Om man nu köper en kajak för 4000:- så tillkommer skatt på det Tullen har lärt sig att känna igen estkajakerna enligt tidigare insändare här vilket inte värkar otroligt

Sedan kan man glömma allt vad garati heter Trapper och Point befattar sig inte med märkeslösa kajaker som folk vill ha tillfixade.

Köper man ett paket i Sverige så till kommer oftas paddel och kappell vilket kan vara bra att ha

Andrahandsvärdet är uselt det är många som försöker göra sig en hacka genom att ta med sig fler kajaker till Sverige och försöka sälja dom här.

Även om jag tycker att man skall gynna svensk kajak industri/försäljare så tycker jag att det inte värkar vara någon lysande affär att hämta själv. Speciellt om man skall räkna in resan

Hans Friedel
 
resan på köpet

resan får du ju på köpet vilket är halva nöjet. vad kajakerna beträffar är det väl samma kajak som vissa åf i sverige säljer?. beträffande om folk är snåla eller mer ekonomiska får stå för dig men nog tycker jag att det kan vara idé att köpa utan mellanhänder i vissa fall. kajakrepratörer finns det gott om vad jag vet så på det området finns nog inget att oroa sig för. vad jag vet så säljer estlandsfabriken även till benelux och frankrike där den i sin tur går under andra varunamn. trapper och point har för övrigt mycket bra kajaker så inte är det fel att köpa i landet heller. men priset blir därefter.

(Sparven)
 
skatt och tull

Här finns möjligheter att lösa detta innan vilket jag beskrivet närmare i tidigare inlägg. Jag har då aldrig träffat någon som behövat betala skatt på kajakerna. Men vist kan man göra det om samvetet kräver det.

(Sparven)
 
Jag menade tull inget annat

Jag bara ifrågasätter om vinsten blir så stor som många inbillar sig.

Och visst finns det kajakreparatörer lite här och där men då lär man nog få betala för sig. Vilket kanske inte är så populärt om man är snå...ekonomisk

Hans Friedel
 
Snålhet eller inte

Morning!. Inte behöver man vara snål för att man köper saker till ett bra pris. Beträffande tullavgifter finns möjligheter att lösa detta efter eget huvud. Sedan skall väl också nämnas att dessa kajaker vad jag vet inte är någon andra sortering utan lika bra som de som de Svenska ÅF säljer. Men det är som allt i livet, det finns risk att de Svenska ÅF går i KK lika bra och då kanske man frågar sig varför man betalade 6-8.000 Kr extra för en garanti.

Vad jag förstår är denna handel idag just ett resultat av den Svenska prisbilden. Sedan kan man ju alltid bygga en själv eller gå ihop några stycken och köpa in ett 10 tal. Då kanske vi landar på in pris för ÅF som torde ligga i kastet 1-2.000 Kr per kajak.hur som är det trevliga och snygga kajaker.

(Sparven)
 
Hej Hans

Jag undrar om ditt starka ogillande mot parallellimport kan grunda sig i motstridiga intressen? Det kan kanske vara så att du personligen förlorar på denna? I så fall ska man inte lägga sig i en diskussion om man inte kan hålla sig objektiv.

Jag undrar Hans varför skulle den ena av två kajaker som är gjorda i samma fabrik av samma personal vara av sämre kvalitet än den andra bara för att den saknar en logga? Man får naturligt vis kolla vad det är man köper innan man betalar.

Jag tror personligen inte att det kommer vara några problem att köpa paddel och kapell i Sverige när man har köpt kajaken utomlands, jag förstår inte riktigt var du vill komma med det inlägget?

Om man är laggd åt det ärliga hållet så är det inte tull man ska betala det behöver man inte betala vid införsel av kajaker från estland, det man måste betala är moms på 25 % av inköps värdet. De som känner sig lite wilde and crazy alternativt inte vill betala Gudruns flygbiljetter kan naturligt vis går runt detta bed lite fantasi.

Slutligen Hans vill jag bara säga att man är varken snål eller dum för att man inte vill betala mer en vad man behöver för exakt samma produkt.

Fridens Liljor

Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.