Köpa point 65 kajak i estland?

Re: Hej Johan

Då skall vi se först:

Att bygga en glasfiberkajak är ett hantverk som tar många år att lära. Bara att kunna lägga ett riktigt laminat kräver stor kunskap. Gelcoaten måste sprutas rätt temperaturer måste vara riktiga härdare måste blandas rätt m.m.m

Detta gör förstås att man får stor spridning i kvaliten speciellt om man har en stor arbetsstyrka av med skiftande erfarenhet. Det finns givetvis dom som är väldigt duktiga och det finns dom som är mindre duktiga. Så självklart får man spridning i kvaliten

Och givetvis ser man till att dom kunder som handlar mycket och kommer tillbaks regelbundet som Trapper och Point får produkter av hög kvalite.

Givetvis vore det fantastiskt om jag tjänade miljonbelopp på mitt ritande men som dom flest kloka i kajak branchen har jag sett till att jag har ett "riktigt" jobb som jag kan försörja mig på. Den Svenska kajak branchen drivs av entusiaster som mer eller mindre jobbar ideelt. Dom småsummor jag trots allt får in spenderar jag raskt på dataprogram och liknande.

Och nej jag tycker egentligen inte att piratimporten är en dålig sak. Utan den ser till att fler börjar paddla och efter ett tag när dom skaffat sig mer erfarenhet så köper dom sig en mer exclusiv kajak.
Det samma gäller även för polyetenkajaker som också är en bra inkörsport

Dom kajaker jag ritar är tänkta för folk som hursom helst inte skulle köpa en piratimporterad kajak

Det jag vänder mig emot är att man kanske inte tjänar så mycket på att piratimportera som man vid första anblicken tror.

Och givetvis kan en piratimporterad kajak ge sin glada men snåla ägare fina naturupplevelser vilket kanske trots allt är det viktigaste.


Hans Friedel
 
Hej Hans

Natuligtvis inser även jag att det är svårt att bygga kajaker och att skiftningar i kvaliten uppstår precis som vid alla andra hantverk. Men kvaliten undersöker man förhoppningsvis innan köpet.

Du har naturligt vis rätt att det finns dolda kostnader så man får göra en ordentlig kalkyl om det lönar sig eller inte. Vinsten är kanske inte lika enorm som det först verkar men om man redan från början har en väldigt låg budget och paralellimporten gör att man får möjlighet att paddla tidigare. Själv förederar jag några extra månader med paddling tack vare paralellimport i stället för dreglande över brochyrer som är alternativet. Jag tror att modellerna främst riktar sig till sådan som mig, som ska köpa sin första egna kajak och som inte har möjlighet att lägga 12000 kronor och uppåt på en utrustning.

Jag tror inte att du/ni inom kajaktillverkningen i Sverige blir några mängmiljonärer eller att ni har några enorma vinst marginaler per kajak. Även jag inser att dessa marginaler blir uppätna av omkostander och skatter. Men som sagt om valet står mellan att paddla eller läsa om paddling så väljer jag paddling.

Fridens liljor
Johan
 
Re: Re: Hej Johan

hassex; sa:
Och givetvis kan en piratimporterad kajak ge sin glada men snåla ägare fina naturupplevelser vilket kanske trots allt är det viktigaste.


Hans Friedel


Snålhet är fel ord att använda mot folk som vill göra en bra affär. Och miljonär eller ej för kajaksverige. Vem vet med det intresse som idag finns. Det kommer kanske finnas 10 nya åf i Sverige snart och det kommer få prisbilden att se helt annorlunda ut.

Frågan är vilka siffror privathämtningen står för i relation till Trapper och Point importen. Beträffande fabrikens personal skall du nog inte underskatta dem och deras goda yrkeskunskap och detta i synnerhet inte om du själv vill sälja Trapper mot slutkundsledet. Vad jag vet fungerar fabriken mycket bra och dess personal får en gidigen inskolning i kajakbyggartraditionen. Sedan skall du inte heller förglömma att det finns mycket fina kajakturer att åka efter Estlands kust vilket kan vara värt en hel del.

Slutligen kan jag förstå att det inte är roligt för aktuella importörer att det går att köpa liknande kajaker till 70-90% av deras pris. Men om du ser på siffrorna i paritet till varandra så tror jag den privata imporen är betydligt större en du vill göra den till. Beträffande importörerna så finns mer att läsa i aktuella årsbokslut.

Kajaker från Estland!!!.
 
Hejsan "Vargen"

Johan verkar förstå precis vad jag menade.

Jag kritiserad inte alls dom Estländska hantverkarna utan påpekar bara att vid den typen av tillverkning det är fråga om så får man helt klart kvalitets skillnader. Och eftersom dom Est kajaker Trapper säljer är granskade och eventuellt åtgärdade av yrkesmän och man även får en riktig garanti är det förstås betydligt säkrare att köpa en kajak av dom.

Givetvis till en högre kostnad än en piratimporterad men det var ju det diskusionen gällde från början

Jag tänker inte svara mer eftersom det alltför lätt blir för mycket reklamigt och det var verkligen inte min avsikt utan jag ville som Johan helt korrekt uppfattade det bara påpeka att det kanske inte blir så billigt som många tänker sig


Hans Friedel
 
Vilken piratimport????

Vad jag vet så äger vare sig point eller trapper fabriken så någon piratimport kan det inta vara frågan om. Kajakerna bär dessutom inte era namn. Vem som helst har rätt att köpa kajaker på Tallinfabriken.

Jag förstår vad du menar i övrigt, men hosta inte ur dig dumheter som inte stämmer med verkligheten. Folk är medvetna idag och beträffande era garantier så tror jag nog folk kan vara utan dessa. Tänk på alla stackare som köper en kajak för 11.000 - 13.000 Kr VS de som får sin för 2.000-4.000 Kr!!!!.

Paddla riktig Est Kajak...
 
Hej Hans

Jag läste att du inte tänkte svara mer, men jag har två frågor.

Om du har designat kajakerna i fråga får du då inte betalt per kajak som fabriken säljer?

Eller har fabriken betalat en klumpsumma för ritningarna?

MVH
Johan
 
Re: Hej Hans

wolla; sa:
Jag läste att du inte tänkte svara mer, men jag har två frågor.

Om du har designat kajakerna i fråga får du då inte betalt per kajak som fabriken säljer?

Eller har fabriken betalat en klumpsumma för ritningarna?

MVH
Johan

Ok lite snabbt

Dolphin, Barracuda, Bonita är mina kajaker som Trapper sköter själva. Dessa får jag en viss royalty för.

Övriga produkter som Trapper säljer är en blandning av Est och egna konstruktioner.

Upphovs rätt är alltid svårt och jag är medlem i Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförbund där man bland annat har en fond för att kunna driva mål om upphovsrätt.

Att få en royalty är oftast att föredra. Annars måste man uppskatta hur många kajaker som kommer att tillverkas under kajakens livslängd. En annan fördel med royaltys är ajj konstruktören har rättigheten till konstruktionen även om tillverkaren säljs eller går i konkurs.

Dom kajaker som jag konstruerar för den amerikanska marknaden säljer jag för en typ av klumpsumma eftersom dom har lite andra lagar och det är lättare om tillverkaren även har rättigheten för konstrutionen

Öhh det blev visst inte så kort

Hans Friedel
 
En kamrat till mig köpte för några år sedan en kajak i Estland och är enligt vad jag vet mkt nöjd med kvalitet och funktion. Däremot hade de (hans far skulle även köpa en kajak) lite problem när de skulle handla på fabriken då hans far först fick en kajak som inte var riktigt gjord. De kunde naturligtvis byta den på plats men det kan dock vara bra att veta. Det kan alltså vara bra att ha ngn med sig som är kunnig vg kajaker när man skall handla.

Det här med att folk handlar i Estland och i andra länder tror jag är något vi får leva med i fortsättningen. Jag tittar idag efter en uppblåsbar kajak och det finns ingen chans att jag kommer att handla en sådan i Sverige idag. En sådan kajak kan kosta 2500 i Tyskland och 7000 i Sverige. I och med EU etc. kommer vi säkert att få se en ännu större del privatimport i framtiden. Även jag kan tycka att man skall stötta sina svenska återförsäljare men prisdifferensen är idag tyvärr allt för stor för att bortse ifrån.

- Johannes
 
Jag köpte mig en kajak med roder och skedda från Estland förra sommaren. Var inte över själv och hämtade den utan fick den fraktad till Stockholm.

Det pris jag betalade för kajaken och frakten till Stockholm var 6067:-. Till detta kom diverse avgifter på någon hundralapp när jag hämtade ut kajaken. I Sverige kostade motsvarande kajak (Point 65 K1SR) vid samma tidpunkt drygt 12000:-. Om jag gjorde en bra affär att köpa i Estland kan ni fråga er själva. Jag tycker jag gjorde det..

Det ska tilläggas att jag är väldigt nöjd med mitt köp, speciellt om man betänker vad jag betalat för den. Visst, det är inte en VKV eller en fin North Shore..men det är inte det frågan gäller. Det gäller ju att istället jämföra med vad jag hade fått om jag köpt en Point 65 här i Sverige. Hade jag blivit så mycket nöjdare med den..!? Tror inte det.. ;=)


Mvh
Jonas
 
Hej Johannes
Är mycket intresserad av att åka över till Estland och köpa en kajak- tror att det kan var en god affär. Vet du eller någon annan vad fabriken heter och var den ligger? Kan man betala med kort eller är det säkrare med kontanter?

Hälsnigar
Kristoffer
 
Hej Jonas
Tack för ett intressant inlägg. LÅter som en bra affär, tycker jag. KAn du tala om vem du köpte den av och hur man kommer i kontakt med personen ifråga?

:) Kristoffer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.