köpa nytt eller rusta upp?

mix av komponentgrupper

Om vi utgår från att jag rustar upp cykeln, och ska byta nedanstående delar, för vilka bör jag välja LX resp. Deore?

1) bakväxel
2) krans
3) kedja
4) växelreglage (om det inte passar ny komp.grupp)
5) vevparti
6) framväxel

Deore räcker

"Min profil: cyklar mest i stan men vill kunna sticka ut på lite tuffare stigar också när andan faller på, men något annat än cross country blir det inte fråga om."

För stadskörning och skogskörning nagon enstaka gang räcker shim. deore gott och väl. Onödigt att slänga ut extra pengar pa LX el. dylikt.

Jag har kört blandad körning om man säger sa och som sagt min alivio bakväxel har inte gett upp ännu.

hälsn.

/stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: mix av komponentgrupper

anders_lofgren; sa:
Om vi utgår från att jag rustar upp cykeln, och ska byta nedanstående delar, för vilka bör jag välja LX resp. Deore?

1) bakväxel
2) krans
3) kedja
4) växelreglage (om det inte passar ny komp.grupp)
5) vevparti
6) framväxel
För ditt bruk duger det nog med Deore rakt av men ifall du vill satsa lite extra på några delar så...
Jag skulle välja bakväxel och växelreglage = LX. IMO är det de mest kritiska delarna för funktionen.
Övrigt Deore, krans och kedja är slitagedelar som ändå måste bytas med jämna mellanrum.
Framväxeln borde du kunna behålla ett tag ifall du vill skjuta på den kostnaden en tid.

Och som sagt så skulle jag välja en Powerchain-kedja istället för Shimano.

/mats
[Ändrat av tafone 2001-11-15 kl 12:53]

fråga till stefan

Kör du fortfarande med 7-växlad Alivio bak? Hur funkar det med 9-växlat Deore (reglage och krans)?

Ok ifall du köpte sakerna i Tyskland blir kanske priserna lite annorlunda. Tyckte att det lät billigt.

/mats

Re: fråga till stefan

tafone; sa:
Kör du fortfarande med 7-växlad Alivio bak? Hur funkar det med 9-växlat Deore (reglage och krans)?

Ok ifall du köpte sakerna i Tyskland blir kanske priserna lite annorlunda. Tyckte att det lät billigt.

/mats

Hittills har det funkat alldeles utmärkt! Inga problem som helst faktiskt efter 3 manader och ca 120 mil.

Jag trodde ocksa att ett byte av bakväxeln var absolut nödvändigt. Därför sa jag till cykelhandlaren att han byter ut den om han anser att det inte gar pa annat vis. Uppenbarligen gick det ända.

/stefan

Cykelhandlare?

Om du nu råkar bo i Stockholm, vilken cykelhandlare vände du dig till? Den du vände dig till verkar ju i alla fall vara schyst som inte bytte delar i onödan.

Re: Cykelhandlare?

anders_lofgren; sa:
Om du nu råkar bo i Stockholm, vilken cykelhandlare vände du dig till? Den du vände dig till verkar ju i alla fall vara schyst som inte bytte delar i onödan.

Hmmm, ja, min cykelhandlare (se länk i tidigare inlägg) ligger i en liten by som heter Oberammergau 7 mil sydväst om Munchen, en bit fran Sth tyvärr. För att göra en lang historia kort, anledningen till att jag aker dit med mina cyklar är just att han har överlägsen service och han är alltid förhandlingsbar. Dessutom säljer han Votec prylar till mkt bra priser.

/stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips