köpa nytt eller rusta upp?

mix av komponentgrupper

Om vi utgår från att jag rustar upp cykeln, och ska byta nedanstående delar, för vilka bör jag välja LX resp. Deore?

1) bakväxel
2) krans
3) kedja
4) växelreglage (om det inte passar ny komp.grupp)
5) vevparti
6) framväxel
 
Deore räcker

"Min profil: cyklar mest i stan men vill kunna sticka ut på lite tuffare stigar också när andan faller på, men något annat än cross country blir det inte fråga om."

För stadskörning och skogskörning nagon enstaka gang räcker shim. deore gott och väl. Onödigt att slänga ut extra pengar pa LX el. dylikt.

Jag har kört blandad körning om man säger sa och som sagt min alivio bakväxel har inte gett upp ännu.

hälsn.

/stefan
 
Re: mix av komponentgrupper

anders_lofgren; sa:
Om vi utgår från att jag rustar upp cykeln, och ska byta nedanstående delar, för vilka bör jag välja LX resp. Deore?

1) bakväxel
2) krans
3) kedja
4) växelreglage (om det inte passar ny komp.grupp)
5) vevparti
6) framväxel
För ditt bruk duger det nog med Deore rakt av men ifall du vill satsa lite extra på några delar så...
Jag skulle välja bakväxel och växelreglage = LX. IMO är det de mest kritiska delarna för funktionen.
Övrigt Deore, krans och kedja är slitagedelar som ändå måste bytas med jämna mellanrum.
Framväxeln borde du kunna behålla ett tag ifall du vill skjuta på den kostnaden en tid.

Och som sagt så skulle jag välja en Powerchain-kedja istället för Shimano.

/mats
[Ändrat av tafone 2001-11-15 kl 12:53]
 
fråga till stefan

Kör du fortfarande med 7-växlad Alivio bak? Hur funkar det med 9-växlat Deore (reglage och krans)?

Ok ifall du köpte sakerna i Tyskland blir kanske priserna lite annorlunda. Tyckte att det lät billigt.

/mats
 
Re: fråga till stefan

tafone; sa:
Kör du fortfarande med 7-växlad Alivio bak? Hur funkar det med 9-växlat Deore (reglage och krans)?

Ok ifall du köpte sakerna i Tyskland blir kanske priserna lite annorlunda. Tyckte att det lät billigt.

/mats

Hittills har det funkat alldeles utmärkt! Inga problem som helst faktiskt efter 3 manader och ca 120 mil.

Jag trodde ocksa att ett byte av bakväxeln var absolut nödvändigt. Därför sa jag till cykelhandlaren att han byter ut den om han anser att det inte gar pa annat vis. Uppenbarligen gick det ända.

/stefan
 
Cykelhandlare?

Om du nu råkar bo i Stockholm, vilken cykelhandlare vände du dig till? Den du vände dig till verkar ju i alla fall vara schyst som inte bytte delar i onödan.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re: Cykelhandlare?

anders_lofgren; sa:
Om du nu råkar bo i Stockholm, vilken cykelhandlare vände du dig till? Den du vände dig till verkar ju i alla fall vara schyst som inte bytte delar i onödan.

Hmmm, ja, min cykelhandlare (se länk i tidigare inlägg) ligger i en liten by som heter Oberammergau 7 mil sydväst om Munchen, en bit fran Sth tyvärr. För att göra en lang historia kort, anledningen till att jag aker dit med mina cyklar är just att han har överlägsen service och han är alltid förhandlingsbar. Dessutom säljer han Votec prylar till mkt bra priser.

/stefan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips