Ev. nytt drev

Tjena

Har efter första långturen lite önskemål om uppgradering av cykeln och lägger in frågan här då det är långcykling jag håller på med. Har en beg scott comp i stål och den rullar (rullar är väl fel ord kanske, men den känns trög) inte särskilt bra jämfört med tjejens cykel och de flesta verkar tro att det är drevet eller vevpartiet som är gammalt (cykeln är över 10 år gammal).

Vilket prisvärt vevparti bör jag köpa (antar att lx/xt/xtr) ligger skyhögt i pris om man köper nytt. Kanske finns det något guldkorn som funkar lika bra men där man inte behöver betala lika mycket för märket?

Har sett att flera sajter menar att det mesta på cykeln kan vara rätt basic men att vevparti är nåt man bör spendera extra på så fragan är nog relevant för många.

MVH

Chrille
 
Om den rullar dåligt alltså när du inte trampar så är det inte vevpartiet som är dåligt utan dina lager i hjulen. Att plocka isär dem och rengöra kan räcka, annars måste de bytas och helst då hela navet. Under så lång tid som 10år har nog en hel del smuts letat sig in samtidigt som fettet letat sig ut.

Om det är trögt när du trampar utan kedjan på så är det vevpartiet, då ska det snurra mycket lätt.

Rimlig prisgräns brukar vara Deore som sitter på många cyklar inklusive min, men jag har inte superkoll på de olika grupperna.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att renovera ett vevparti med lösa kullager är lätt. Ta isär rengör, montera med autosol i trampa runt kvarteret, dra åt i 1/16 varv, trampa runt kvareteret, upprepa. Tvätta rent, än en gång, fetta in sätt ihop och passa på att byt kedja, vrid 180 grader på drev om möjligt......renovera resten.
Hjullager och bromar brukar behöva en dust, vierar bytas.....hjul riktas och spännas, däck....sen går det ett tag igen.
 
Behöver jag några särskilda verktyg för att ta av pedalarmarna och vevpartiet? Isåfall vart hittar man det billigast? Tänkte på rengöringsaternativet.
 
Senast ändrad:
Om det är trögt när du trampar utan kedjan på så är det vevpartiet, då ska det snurra mycket lätt.

Rimlig prisgräns brukar vara Deore som sitter på många cyklar inklusive min, men jag har inte superkoll på de olika grupperna.

Precis, det är själva "trampet" som är trögt. Vet du något ställe där man kan köpa shimanos grejer billigt? Vet att cyclecomponents är populärt men det känns inte särskilt billigt där. (har inte undersökt varje pryl men överlag)
 
Visade sig att det va kedjan som glappade och gav mig känslan att cykeln är trög. Bytte den och cykeln går återigen som ett scott =)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips