Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter.

Jag har tröttnat på att alltid behöva rulla, pressa, vakumpacka och grejja för att få ner volymen så jag köpte mig en Berghaus Vulcan 2 på 80+20 liter. Det känns jätteskönt att bara droppa ner grejjerna i säcken utan att behöva mosa.

Går i samma tankar. Har en 75L säck idag och har aldrig upplevt att vikten (på det som ligger i säcken) är problemet utan snarare att det är svårt att få plats med allt utan pusslande och pressande på 1-veckas vandringar.

Vikten på själva säcken verkar ju inte skilja sig åt mer än marginellt och bärsystemet ser ut att vara identiskt på de säckar som har både en 75 och en 85-version t.ex.

Någon mer som har några erfarenheter eller synpunkter till detta koncept?

"Jag får egentligen plats med allt i en 70-literssäck men bär ändå på en 85-liters säck för att slippa hänga saker på utsidan och för att inte behöva komprimera och planera varje gång jag packar säcken."


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Någon mer som har några erfarenheter eller synpunkter till detta koncept?

"Jag får egentligen plats med allt i en 70-literssäck men bär ändå på en 85-liters säck för att slippa hänga saker på utsidan och för att inte behöva komprimera och planera varje gång jag packar säcken."


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk


Troligen slutar det men att man tar med lite extra (eftersom plats finns) och i alla fall måste komprimera för att få plats... Då blir det genast 85 liter komprimerat istället för 70 och därmed en ökning i vikt också.

Att ha ryggsäck som är i minsta laget är ett bra sätt att begränsa vad man kan ta med sig.
 
Går oxå i tankarna att byta ut min nuvarande säck...
Det jag är ute efter är en ryggsäck i storleken kring 65-70 liter. Den används både för helgturer och resor med familjen när volymen behövs. I dag har jag en GoLite Quest, men har tröttnat på att behöva gräva upp all packning för att komma åt det i botten, så en avdelare/sovsäcksutrymme är ett krav. Andra saker jag vill ha är fack för vattenflaska på utsidan och små trevliga fickor på bältet. Vikten ska vara under 2kg, gärna ned mot 1,5.
Jag har kikat på Osprey Kestrel 68 en del men tyvärr är det lite svårt att prova den. De enda som har den är Outnorth, och den är slut för tillfället... Den har även remmar för att fästa ex liggunderlag där jag tänkte sätta fast hängmatta och tarp :)
Finns det andra förslag? Prisklass, upp till 2000 kr.
__
Fredrik
 
Jag köpte en bergans Rondanee på 65 liter och använder den som förstärkt dagsäck eller mindre vandringar...(sysslar inte med vecko just nu) funkar bra då den har bra med kompressionsmöjligheter om man bär mindre..
 
Går i samma tankar. Har en 75L säck idag och har aldrig upplevt att vikten (på det som ligger i säcken) är problemet utan snarare att det är svårt att få plats med allt utan pusslande och pressande på 1-veckas vandringar.

Vikten på själva säcken verkar ju inte skilja sig åt mer än marginellt och bärsystemet ser ut att vara identiskt på de säckar som har både en 75 och en 85-version t.ex.

Någon mer som har några erfarenheter eller synpunkter till detta koncept?

"Jag får egentligen plats med allt i en 70-literssäck men bär ändå på en 85-liters säck för att slippa hänga saker på utsidan och för att inte behöva komprimera och planera varje gång jag packar säcken."


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Det är alltid spännande att läsa hur andra packar, man ser att på veckoturer har folk med sig allt från ca 30 L till 100+ L.
Vilket är bäst? Det man trivs med skulle jag tro.

Att ha en större säck än nödvändigt har enligt min erfarenhet en fördel och ett par nackdelar.
Att få plats med allt utan att komprimera och spänna fast på utsidan är som sagt fördelen, nackdelar är att packningen ofta kan få tyngdpunkten för långt ner på ryggen, vilket gör både att det känns obekvämt att bära samt att ryggsäcken kan upplevas sitta dåligt. Bra kompressionsremmar är alltså ett måste i detta fall.
Det är fort gjort att packa lite onödiga prylar när man ändå har plats över. God planläggning kan råda bot på det.
Det finns givetvis lysande undantag, men generellt är ju större ryggsäckar tyngre. (Vill någon lista 20 undantag från denna regeln orkar jag inte ens börja lista 200 exempel där det stämmer, så den som vill diskutera sanningshalten i detta påståendet får vinna på wo.) :)

Jag klarar veckopackningen på gott under 40 L, ofta med liggunderlaget på utsidan första dagarna, men slutet av veckan blir med ganska bra åtdragna kompressionsremmar på säcken.
Till jul blir det ny sovsäck, min gamla har tjänat ut, sparar nog in ca 2L i volym då, så inget behöver längre hänga fastspänt på utsidan. Som bonus blir det också några hekto lättare. :-D
 
Jag klarar veckopackningen på gott under 40 L, ofta med liggunderlaget på utsidan första dagarna, men slutet av veckan blir med ganska bra åtdragna kompressionsremmar på säcken.
Till jul blir det ny sovsäck, min gamla har tjänat ut, sparar nog in ca 2L i volym då, så inget behöver längre hänga fastspänt på utsidan. Som bonus blir det också några hekto lättare. :-D

hur gör du med maten? frystorkar du den själv för att få ned volymen? annars låter 40 liter lite tight för en vecka. vanlig pulvermat har ju oftast minst 40% luft som tar plats.
 
Rask 60l

Vill bara slå ett slag för Bergans rask 60L.
Den har alla funktioner man kan tänka sig. Riktigt stabilt bärsystem. vikt knappt 2kg. Verkar kunna packas hur tung som helst. Gjorde jämförelsen med en exos 58 i sommar. Vi hade 16kg var sonen tyngre rygga och jag tyngre kamera. Måste erkänna att Berganen var klart skönast att bära. Den har mer att ge än så. Samtidigt som exosen känns vara nära sin max vid den vikten. :)
 
Jag har en Haglöfs OXO 60 l, tycker den är utmärkt. I början var jag tveksam pga flera anledningar, men den fungerar jättebra. Har burit allt från 5 kg till 25 kg i den. Jag upplever den som rymlig. Jag har ibland problem med skavsår på nyckelbenen då jag bär tyngre men med denna väska har jag inte upplevt det.
 
hur gör du med maten? frystorkar du den själv för att få ned volymen? annars låter 40 liter lite tight för en vecka. vanlig pulvermat har ju oftast minst 40% luft som tar plats.

Det blir ofta egentorkad mat som vacuumpackas.
Av köpemat så är ju t.ex Real turmat vacuumpackad.
Mat som inte är vacuumpackad, t.ex Trek'n eat och torrmjölken som innehåller en massa luft brukar jag sticka ett hål på med en nål, pressa ut luften och sätta en tejpbit över hålet om det skulle vara kris med plats.

Jag tar också bort alla onödiga förpackningar, mycket av mat är ju packat både i en plastpåse och en pappkartong, helt onödigt!

Det brukar bli under 2 L mat per dag för mig.
 
Det blir ofta egentorkad mat som vacuumpackas.
Av köpemat så är ju t.ex Real turmat vacuumpackad.
Mat som inte är vacuumpackad, t.ex Trek'n eat och torrmjölken som innehåller en massa luft brukar jag sticka ett hål på med en nål, pressa ut luften och sätta en tejpbit över hålet om det skulle vara kris med plats.

Jag tar också bort alla onödiga förpackningar, mycket av mat är ju packat både i en plastpåse och en pappkartong, helt onödigt!

Det brukar bli under 2 L mat per dag för mig.

mig veterligen är real den enda som vacuumpackar, men dom är dyra också. nu blir det ju onekligen mer onödig volym med vanlig turmat, men med en större ryggsäck spelar det ingen roll, förutsatt att vikten på ryggsäcken inte ökar alltför mycket, vilket den ibland inte alltid gör. exempelvis min exped lightning 60 väger 100 gram mer än exped lightning 45.
men det är klart, det känns lite fel att gå upp i volym bara för att bära luft...

nåltricket kanske är värt att testa. men vad händer med hålbarheten?
 
Om säcken bara ska användas till turer på högst en vecka är 65 liter rätt mycket. Min Osprey Exos 58 har som mest härbärgerat packning för 10 dagar i fjällen. Vad exakt den klarar vet jag inte; jag försöker sätta en gräns på 14 kg totalvikt (plus kläder, c:a 1,8 kg, och stavar) med tom vatenflaska.
Den har behövt några mindre reparationer, men har hängt med på 196 vandringsdagar.

Fobin mot att ha saker utanpå har jag aldrig begripit. Det är inte samma ska om att ha dem hängande; man fäster dem ordentligt istället. Tältet
är den enda detalj jag inte kan packa när jag är kvar i tältet och den första detalj jag vill ha fram; det är dessutom nästan alltid blött på morgonen. Och madrassen är ju en väldigt skrymmande detalj, som jag kan fästa nedtill, upptill eller på den andra sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JLjung Köpa ryggsäck Utrustning allmänt 1
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...