Köpa ny cykel - tips?

okej cykelfantaster, hjälp en totalt vilseledd cykelidiot till det korrekta köpet. Min förra cykel (cyclepro ambush) vart stulen i höstas och nu till våren börjar det bli dax för en ny. Nån som har tips på bra tillverkare/modell eller var man handlar etc?

Cyklar mest inne i stan men vill absolut ha en moutainbike. Max 7000:-

ALL info är välkommen... är shimano alivio bra? suger scott usa? kräver 24 vxl mer mek än 21?

Har precis köpt en Scott Sportster...den funkar hur bra som helst. 27 växlar funkar fint. Har kört "ren" MTB (scott) tidigare men tröttnade på 26 tums-storleken. Hybriderna med de nya lockoutgafflarna är bra eftersom du slipper "svampigheten" inne i stan eller ute på landsvägen. Varför skulle Scott suga?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
var mer en undran om det finns vissa märken man skall hålla sig borta ifrån. Jag var helt nöjd med min ambush (som jag antagligen misskötte satan) men jag har ju inget att jämföra med.

Fick lära mig häromdan att ingen cyklist med vett i skallen lägger kedjan på yttersta kransen fram och innersta bak eftersom det uppstår en viss bryteffekt som sliter på både kuggar och kedja. På den nivån ligger jag...

Har kollat på "TREK 4300 disc" men jag kan inte säga mer om den än att den ger ett bra intryck.

TREK'en kostar 6595:- inkl moms. Svinbilligt? tokdyrt? normalt? Den sämsta försäljaren i svenige skulle kunna blåsa mig just nu... ;)

finns en sak som skilljer

jag tycker det enda som shiftar mellan alla mtb tillverkare är ramen, nästan alla kör ju me shimano grejer. om du rensar bort alla växlar å nav vad har man kvar då, jo ramen. ok nu kommer säkert nån att påpeka att det här å det där märket gör också växlar men det är shimano man ser

Kör också mest inne i stan(tyvärr). Köpte en Scott Tampico med full deore förra året, funkar hur bra som helst både i stan och skogen. Gick lös på 7000 har jag för mig.

///Björn

Gå till en av de större cykelbutikerna och be att få se på förra årets cyklar. Se sedan till att få ett riktigt bra pris på en cykel i en storlek som passar dig. Det är svårt att få det mer prisvärt än så när man handlar i butik.

/Mattias

Brukar bra firmor skräddarsy cyklar åt kunder? Exempelvis "Jag vill ha en billigare stel framgaffel istället för den fjädrande, samt shimano Deore XT istället för Alivio" och så byter dom? Eller måste man köpa cykeln som den är och sedan köpa extra även om man vill "nergradera" från fjädrande till stel framgaffel?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips