Köpa kajak

Jag hade tänkt köpa en kajak för att börja paddla som träningsform och som upplevelse. Har tittat runt en del och läst lite men skulle vilja ha input från andra än de som ger mig informationen i "säljande" syfte. Jag kommer paddla i stockholms skärgård och eventuellt längre turer utefter ostkusten där jag har med all utrustning som behövs för ca 4-5 dagar på egen hand.

Är mycket sjövan och båtvan. Tränar mycket löpning och funktionell styrketräning så jag skulle vilja en en kajak som passar min "stil".

Jag är 187 cm lång och väger 88 kg.

Tack på förhand!
 
Jag hade tänkt köpa en kajak för att börja paddla som träningsform och som upplevelse. Har tittat runt en del och läst lite men skulle vilja ha input från andra än de som ger mig informationen i "säljande" syfte. Jag kommer paddla i stockholms skärgård och eventuellt längre turer utefter ostkusten där jag har med all utrustning som behövs för ca 4-5 dagar på egen hand.

Är mycket sjövan och båtvan. Tränar mycket löpning och funktionell styrketräning så jag skulle vilja en en kajak som passar min "stil".

Jag är 187 cm lång och väger 88 kg.

Tack på förhand!

Hejsan,

Om jag tolkar dig rätt så är det en kanot för motion och även lite övernattningsturer du är ute efter. Det finns massor av kanoter som kan användas för det men hjärtat klappar ju alltid lite mer för det man har själv. Jag föreslår därför en Reval Kayaks Commander type-S ;-)

Den fungerar bra olastad för snabbare motions- eller dagsturer och den är både rymlig och bärig nog för att tåla packning för veckoturer.

Den har pinnstyrning och ett bra fotstöd så du får ett bra frånskjut under paddlingen. Jag hade tidigare en Icefloe och monterade i en hel plywoodplatta istället för de alurör som var original att ha fötterna mot. Det gav en enorm skillnad i stadga och fart!

OBS - blanda inte ihop Reval Kayaks med de kanoter som heter Reval någonting i modellnamn. Det är äpplen och päron ;-)
 

Bilagor

  • P5120009.jpg
    P5120009.jpg
    59.2 KB · Visningar: 2,615
  • P4120020.jpg
    P4120020.jpg
    71.9 KB · Visningar: 2,398
Tack för svaren, det var en fin kajak, tror nog min prisklass ligger lite under eftersom jag antagligen inte kommer använda den jättemycket, max 10-12000 kr ca. Angående hur mycket last jag behöver ha med är det max 6-8kg det inkluderar tält, sovsäck, kök etc etc så behöver inte mycket lastutrymme. den ska vara hyfsat stabil utan last och inte så stor, vill kunna frakta den från stockholm och ner till ostkusten på takräcke.
 
oj va lite last!!
bara 6-8 kg????

jag stack ut i helgen och kom hem idag på em. när jag lastade ur kajaken så vägde jag grejorna. det blev "bara" 32 kg!!!!!!
 
Lettman Streamliner

Lettman Streamliner är en bra träningskajak med endast en lucka. Något billigare än Reval kayaks och kortare.

Det finns också bra Surfskis med lastlucka Exemplevis Carbonology Zest. med 25 l lastutrymme, där har du fartresurser som räcker och den är väldigt inriktad på träning utan att vara för ostadig.
 
Jag hakar på i denna tråd då jag själv funderar påatt köpa Kajak i motionssyfte. Då jag inte är van paddlare och tänker till en början träna själv så skulle jag vilja ha en som är stadig. Hur fort den går spelar mindre roll och den ska bara paddlas i liten sjö till att börja med
Skulle denna funka som prova på Kajak ?http://www.blocket.se/gavleborg/Kajak___paket_med_allt_39532344.htm?ca=6&w=2 ? Prismässigt är den i alla fall rätt för min plånbok:)
Är 186cm och väger 78Kg.
 
Jag hakar på i denna tråd då jag själv funderar påatt köpa Kajak i motionssyfte. Då jag inte är van paddlare och tänker till en början träna själv så skulle jag vilja ha en som är stadig. Hur fort den går spelar mindre roll och den ska bara paddlas i liten sjö till att börja med
Skulle denna funka som prova på Kajak ?http://www.blocket.se/gavleborg/Kajak___paket_med_allt_39532344.htm?ca=6&w=2 ? Prismässigt är den i alla fall rätt för min plånbok:)
Är 186cm och väger 78Kg.

Utan att veta ett dugg om byggkvalité så ser den helt ok ut och priset var ju inte så högt.

Annars tänkte jag komma med ett råd till alla som vill ha kajaken till motion. Ni får alltid rådet att köpa snabba lättdrivna kajaker. Men hallå! Det var ju motion det handlade om. Ni kan i princip köpa vilken kajak som helst, gärna en uppblåsbar eller tom en kanadensare. Att det är trögt tungt och stadigt är bara stora plus. Det blir träning och motion det.;) Försök undvika medvind!;)

thomas
 
En reval commander är troligen skitbra skulle lätt tagit den om jag hade pengar över. Tycker blocket paketet såg väldigt billigt ut om du får med aquabound paddel med kolfiber skaftet verkar det nästa oslagbart. Men det beror såkalrt även på skicket.

Jag har en tahe wind 535 och en aguabound surge paddel och är mycket nöjd med det, är väl nästan halva priset mot en reval. Men om kajak är dit största intresse så är en reval kanske värd sin kostnad på sikt.
 
Tyvärr var jag lite sen, den blir troligtvis såld imorgon:( Kanskse var dumt av mig att tipsa om den här....
Ja, ja det är bara att leta vidare. Men då jag aldrig paddlat kajak förut så siktar jag in mig på något i den prisklassen till att börja med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...