Knivtillverkning som hobby!

Fixar en jaktkniv i 80crv2 till en helt nybliven jaktkompis, vad pysslar ni med därute?Visa bilaga 33030

Jahaja. Alltid kul att se vad det blir av det där. Han får vårda stålet, blir säkert kanon.
Här händer inte mycket. Har fått hem massa 14C28N i 2 mm tjocklek, ska göra ny EDC och även testa filetkniv med det. Blir väl nån kockkniv framöver också. Hur många projekt som helst i tankestadie. Har byggt ut verkstaden, fått hem en ny pelarborrmaskin och även vertikalbandsåg.
Fick klart denna petty nyligen också.
KFgiUfq.jpg
XeSPgdR.jpg
 
Japp, det får han! Det var lite därför jag etsade upp den också, så får den lite mer skydd åtminstone. Men patina från första fällda djuret tror jag han ser fram emot :)
Sådärja, vad fin pettyn blev!
 
Jahaja. Alltid kul att se vad det blir av det där. Han får vårda stålet, blir säkert kanon.
Här händer inte mycket. Har fått hem massa 14C28N i 2 mm tjocklek, ska göra ny EDC och även testa filetkniv med det. Blir väl nån kockkniv framöver också. Hur många projekt som helst i tankestadie. Har byggt ut verkstaden, fått hem en ny pelarborrmaskin och även vertikalbandsåg.
Fick klart denna petty nyligen också.
Visa bilaga 33032Visa bilaga 33033
Men är det inte dags att du börjar märka dina alster. Nu borde du kunna stå för dem, tycker jag :)
 
Ja så länge man inte låter kniven ligga dränkt i blod i slakboden över natten (fråga mig hur jag vet :rolleyes:) så är det egentligen inga problem med kolstål.

Tack, jo jag måste bara designa en logga och köpa en etsar-makapär! Börjar trilla in lite intresse/förfrågningar också. Men jag vill nog helst förverkliga mina egan idéer just nu och hellre ge bort grejerna. Men en kockniv har jag lovat en kollega i höst!
 
Ja så länge man inte låter kniven ligga dränkt i blod i slakboden över natten (fråga mig hur jag vet :rolleyes:) så är det egentligen inga problem med kolstål.

Tack, jo jag måste bara designa en logga och köpa en etsar-makapär! Börjar trilla in lite intresse/förfrågningar också. Men jag vill nog helst förverkliga mina egan idéer just nu och hellre ge bort grejerna. Men en kockniv har jag lovat en kollega i höst!

Exakt, får den lite patina och hanteras med ett mått av ”medveten närvaro” är det funkis.
Kul att du börjar få förfrågningar, det är du värd! Jag har ju sagt länge att jag är intresserad :) Samma här, faktiskt, men jag håller mig också ifrån kommersen, lite rädd att det ska sabba terapin som det är att få göra exakt som man vill, när man vill
 
Vad är det för mackapär man behöver till etsning? Jag kör med saltvatten och ström när jag etsar min
logga på bladen. Enkelt och billigt. Men var utomhus om ni gör det för det bildas klorgas.
_1200401.jpg
 
Vad är det för mackapär man behöver till etsning? Jag kör med saltvatten och ström när jag etsar min
logga på bladen. Enkelt och billigt. Men var utomhus om ni gör det för det bildas klorgas.Visa bilaga 33044

Fina knivar, länge sen du postade något. Kul!
Kan du inte ge lite mer info på din etsmetod?
Jag är en sån som gärna köper färdiga lösningar för det mesta, men är det en enkel DIY så är jag öppen för att prova!
 
Som vanligt är det nånting jag hittat på nätet. Man behöver ström, jag använder en likströms väggadapter
som levererar typ 9v, saltvatten(mycket salt) och tops. Sen behöver man en schablon. Jag går till ett screentryckeri som har en vinyl-kniv-plotter och får den text eller figur jag vill göra utskuren i självhäftande vinyl. Det går givetvis att göra egna schabloner som man skär ut i vanlig tejp. Tanken var att det skulle bli lite snyggare än min rätt optimistiska frihandsgravering. Tejpa schablonen på bladet, eller vilken stålmanick som önskas. Koppla ena polen till knivbladet och den andra till den väl uppblötta topsen och sen duttar man över ytan som inte schablonen täcker. Topsen blir snabbt grön/svart och äcklig och behöver bytas med jämna mellanrum om man gör större etsningar. Men se upp för det bildas lite klorgas, så jag brukar sitta på balkongen när det är dags. Loggan på kniven nedan kräver en topsända och ca 15 sekunder att åstadkomma. Prova er fram så ni får önskat djup i etsningen.
_1210801.jpg
 
Som vanligt är det nånting jag hittat på nätet. Man behöver ström, jag använder en likströms väggadapter
som levererar typ 9v, saltvatten(mycket salt) och tops. Sen behöver man en schablon. Jag går till ett screentryckeri som har en vinyl-kniv-plotter och får den text eller figur jag vill göra utskuren i självhäftande vinyl. Det går givetvis att göra egna schabloner som man skär ut i vanlig tejp. Tanken var att det skulle bli lite snyggare än min rätt optimistiska frihandsgravering. Tejpa schablonen på bladet, eller vilken stålmanick som önskas. Koppla ena polen till knivbladet och den andra till den väl uppblötta topsen och sen duttar man över ytan som inte schablonen täcker. Topsen blir snabbt grön/svart och äcklig och behöver bytas med jämna mellanrum om man gör större etsningar. Men se upp för det bildas lite klorgas, så jag brukar sitta på balkongen när det är dags. Loggan på kniven nedan kräver en topsända och ca 15 sekunder att åstadkomma. Prova er fram så ni får önskat djup i etsningen. Visa bilaga 33045

Tack, ser inte överdrivet svårt ut ju :) Och kostnaden torde vara lägre än de färdiga enheterna jag sett, minst sagt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.