Knivtillverkning som hobby!

Snygg, men vad är en sådan kniv tänkt att användas till?
Det är en takohiki sakimaru, vars primärsyfte är att stycka bläckfisk men anpassad för att även funka för generell fiskhantering. Jag använder den som ett charmigare alternativ till sujihiki, dvs. finskära fileér av fisk vid tillagning av sashimi, något jag äter minst en gång i veckan
 
Kul du levererar henjon. Här görs det inte så många knop just nu, av lite olika skäl. Håller på med en 15 cm bladare i A8 mod. Slipad konvex till 0.5 mm. Blir rätt grov mao. Nästa steg är skaft. Tänkte testa corby nitar för första gången..
20210303_205235.jpg
 
Kul du levererar henjon. Här görs det inte så många knop just nu, av lite olika skäl. Håller på med en 15 cm bladare i A8 mod. Slipad konvex till 0.5 mm. Blir rätt grov mao. Nästa steg är skaft. Tänkte testa corby nitar för första gången.. Visa bilaga 35325
Oooh, nice! Rambo-stuk, gött, ser fram mot bilder. Själv har jag lite prestationsångest då nästa projekt är en jaktkniv till min äldsta vän som fyller 50 i år. Men, håller det enkelt tror jag, bra material och fokus på funktion typ
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.