Knivtillverkning som hobby!

Hur använder du det? Spänner ut rakt innan anlöpning eller mellan anlöpningar?
I normalfallet kör jag 45-60 minuter så ämnet blir varmt, spänner det i verktyget, sedan kollar efter ytterligare 60 min. Vid behov justera under de två sista timmarna. Om det är fråga om ett differentialhärdat blad går det att köra efter anlöpning och kallt, pga. den mjuka ryggen
 
Ok. Mina warps sitter hittills alltid i övergången mellan blad och tånge. Är rätt så lite, så jag brukar tapera tången det som krävs för att centrerat allt. Obs jag slipar numer allt efter värmebehandling, så jag får inga warps i själva slipfasen, vilket är betydligt mer besvärligt.
 
Yes, tjocklek på ämnet innan härdning är uppenbarligen viktigt. Jag lämnade lite extra tjock egg denna gång och slapp helt warp, skönt! Hamon verkar riktigt lovande, andra bilden är efter 1 minuts handslip med 120 korn direkt efter härdning, och sedan lite påpenslad FeCl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Yes, tjocklek på ämnet innan härdning är uppenbarligen viktigt. Jag lämnade lite extra tjock egg denna gång och slapp helt warp, skönt! Hamon verkar riktigt lovande, andra bilden är efter 1 minuts handslip med 120 korn direkt efter härdning, och sedan lite påpenslad FeCl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
B6A4F994-3B4B-4C58-9D43-5E28ADEBEE0E.jpeg
 

Bilagor

  • D1D6C876-30CD-4BEC-B457-FD5F810A95C7.jpeg
    D1D6C876-30CD-4BEC-B457-FD5F810A95C7.jpeg
    196.9 KB · Visningar: 139
Trevlig!!! Jag är mycket svag för denna typ av kökskniv, extremt användbar. Riktigt snygg profil också, syns att du tänkt igenom det några gånger [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack, ja profilen blev bra här. Ibland sitter det liksom på ett skönt sätt och man ser och känner på linjerna att det kommer funka. Du vet ju vad jag menar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.