Knivtillverkning som hobby!

[QUOTEJag lekte vidare och rundade av den istället. Provar om det går att skaka fram en hamon på 80cr2v, det är inte lätt och det blir aldrig superbra men det ska tydligen gå 😊

Jodå, det går! Testetsning vid knappa 120 korn, kan bli intressant!
Ska bli skönt när de där oregelbundna hålen försvinner ur synfält, de är jobbiga att se på 😫[/QUOTE]

Inte så dumt!
 

Bilagor

  • CB0FA97D-5B41-4C26-8032-B3E19119FD48.jpg
    CB0FA97D-5B41-4C26-8032-B3E19119FD48.jpg
    76.1 KB · Visningar: 200
Senast ändrad:
Större jaktkniv med 80crv2 på g, allt går som smort med denna än så länge. Det här får bli älgkniven i höst.
8D1E3698-D5A5-4369-99C4-9175E100C2B9.jpeg
 
Min favo jaktkniv har lika långt blad, men betydligt tunnare på 2 mm. Från tiden innan jag började göra egna blad 🙂
Den där kommer jag ihåg, ff superfin 😊👍
Jag tycker 3,2 är en sympatisk bredd på en ”beater” som verkligen används. Bladet är högt nog att borga för riktigt bra skäregenskaper. Även om det kanske är överkurs känns det också bra att veta att den i princip är oförstörbar. 2/3 av bladet är ohärdat 80crv2, som är ett otroligt segt stål. Den kommer att palla det mesta den utsätts för
 
Den där kommer jag ihåg, ff superfin 😊👍
Jag tycker 3,2 är en sympatisk bredd på en ”beater” som verkligen används. Bladet är högt nog att borga för riktigt bra skäregenskaper. Även om det kanske är överkurs känns det också bra att veta att den i princip är oförstörbar. 2/3 av bladet är ohärdat 80crv2, som är ett otroligt segt stål. Den kommer att palla det mesta den utsätts för

Blir säkert kanon!
 
Kanter på läder. Bra kniv och operatör skär i 90° utom där du skall sy på, fasa ut. Hopsytt slipar du lika över/under, sen brukar du din kantskärare i rätt storlek, det finns flera. Innan du slätslipar dina kanter, målar dem.

go tur
 
Kanter på läder. Bra kniv och operatör skär i 90° utom där du skall sy på, fasa ut. Hopsytt slipar du lika över/under, sen brukar du din kantskärare i rätt storlek, det finns flera. Innan du slätslipar dina kanter, målar dem.

go tur
Intressant att du lyfter detta. Jag har svårt att få till de där högglanspolerade sidorna man ser, svårt att polera med alla fibrer i änden av lädret. Några tips?

 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.