Knivtillverkning som hobby!

Jag är amatör på läder men jag brukar slipa kanterna med grovt korn kanske 80 på bandslipen. Sen gnuggar in med bivax och kör "burnish" på bandslipen med tomt band utan korn. Avslutar med skokräm.
Finns även dedikerat kantvax att köpa. Obs att polera upp kanterna på mjukt veggarvat läder tror jag inte på. Shaft minst.
 
Jag är amatör på läder men jag brukar slipa kanterna med grovt korn kanske 80 på bandslipen. Sen gnuggar in med bivax och kör "burnish" på bandslipen med tomt band utan korn. Avslutar med skokräm.
Finns även dedikerat kantvax att köpa. Obs att polera upp kanterna på mjukt veggarvat läder tror jag inte på. Shaft minst.
Värt att prova! Behöver leta upp mitt vax, bara...
 
Dags att limma fast lite micarta på grabbarnas nya knivar. Kanske ta bort någon liten repa till på stålet först. Men det är ju inte utställningsknivar detta å andra sidan...


20200629_205010.jpg
 
Ja det gör den! Lite polering kvar på skaft? Anar några smårepor längst bak?
Exakt, gå över den en sista gång, linolja i ett par dygn, få bort all epoxy i fångstlinehålet och sätta en egg. Sen klart. Vill inte ha handtaget för polerat då den förhoppningsvis ska kladdas ner rejält i höst. Den får en slira jag gjort tidigare, och gör en ny åt kniven som blir utan istället.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...