Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Knivar, dessa knivar!
- Trådstartare Molngrabb
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Precis som du så förstår heller inte jag filosofin bakom den här designen.Jaha ok. Ja Volcano är ju en lite udda fågel. Kan inte riktigt få ihop designen med det antydda syftet. Men jag kanske inte har tillräckligt "bred erfarenhet av tufft uteliv" för att förstå det, som de skriver på hemsidan![]()
En långt utdragen trailing point och en töntig ricasso i kombination med ett tämligen stort parerskydd gör i alla fall inte mig lycklig
Det här är varken en jaktkniv, täljkniv, campingkniv, fiskekniv eller huggare. Frågan är vilken grupp av frilufsare som har någon användning för den?? Min personliga åsikt är att man på Fällkniven börjar mer och mer snegla på den amerikanska kontinenten med dess krav på överbyggda skapelser utan ett egentligt användningsområde, där störst och tyngst väger mest
~Paul~
VG-10 kommer nog att vara det primära stålet för en lång tid framöver. Dock kommer det säkert sprint runs i CoS i samband med modeller som idag av tradition är tillverkade i just VG-10.Japp. Det hade varit mer intressant att se materialen i något åt A1:ans håll, som tilltänkt "vildmarkskniv". Kunde blivit en stadig och vacker pjäs.
Undrar förresten om det nya laminerade CoS kommer att ersätt deras lam VG10...? Kommer F1 och gänget att dyka upp i detta stål efterhand...?
~Paul~
Jaha ok. Ja Volcano är ju en lite udda fågel. Kan inte riktigt få ihop designen med det antydda syftet. Men jag kanske inte har tillräckligt "bred erfarenhet av tufft uteliv" för att förstå det, som de skriver på hemsidan
Vad säger du?
Mycket Randallinfluenser. Påminner om mod 27 Trailblazer, en kniv jag har i min ägo eftersom den är så vacker och bär på Scagels linjer. Dessvärre helt oanvändbar. Jag har verkligen försökt klura ut vilken meningen med designen är, utan att lyckas. Märkligt eftersom vi talar om en knivtyp som brukats under närmare ett sekel???
Traditionellt användes dessa knivar till flåning och passning av vilt pga den utpräglade bladbuken. Kniven lämpade sig också för diverse lägerarbeten. Den aktuella kniven har dock så många svagheter att den inte går att använda effektivt i samband med dessa arbeten.Mycket Randallinfluenser. Påminner om mod 27 Trailblazer, en kniv jag har i min ägo eftersom den är så vacker och bär på Scagels linjer. Dessvärre helt oanvändbar. Jag har verkligen försökt klura ut vilken meningen med designen är, utan att lyckas. Märkligt eftersom vi talar om en knivtyp som brukats under närmare ett sekel???
~Paul~
Som en blandning av flå- och kockkniv? Vad tycker du om Randall 27? http://www.arizonacustomknives.com/Model-27-Trailblazer-by-Randall-25999.aspxTraditionellt användes dessa knivar till flåning och passning av vilt pga den utpräglade bladbuken. Kniven lämpade sig också för diverse lägerarbeten. Den aktuella kniven har dock så många svagheter att den inte går att använda effektivt i samband med dessa arbeten.
~Paul~
På samma sätt är det mer accepterat att ha en modellbåt (gärna segelbåt) i bokhyllan än en modell av en STRV 122.
Har du flygplan i taket läser du Biggles och bor kvar hemma hos mamma.
Bygger du modeller av stridsfordon har du livstidsmedlemskap i SMB och är ungefär lika asocialt konstig som de som håller på med radio eller bygger modelljärnvägar.
Haha! Klockrent... De grymmaste och värsta meganördarna kallas för "nyblivna mammor". Det är ändå något väldigt militant över dom och de samlar på varandras graviditets- och förlossningsberättelser.
För att stilla mitt växande habegär så beställde jag igår en EKA Swede 8 som var på rea..... Som en fix kan man säga. Hoppas att jag sedan kan tänka klart.
Ett frimärkes primära syfte är att frankera ett brev. Det är således ingen skillnad på filosofin bakom knivar och frimärken ur samlarsynpunkt.
Är ingen expert på frimärken men visst går det att använda gamla frimärken? Kanske kan någon hoppa in här.
~Paul~
Senaste EKA-kniven jag köpte på Tradera kom med ett kuvert frankerat med en uppsättning öres-frimärken från trettio- och fyrtiotal. Jag undrade om han inte kunde sälja ofrankerade öres-frimärken på Tradera. Han hade förstås försökt, men utan framgång. Både kniven och frimärkena hade han efter pappan som gått bort.
Va sorgligt. Personligen hade jag helt enkelt behållit frimärkena.Senaste EKA-kniven jag köpte på Tradera kom med ett kuvert frankerat med en uppsättning öres-frimärken från trettio- och fyrtiotal. Jag undrade om han inte kunde sälja ofrankerade öres-frimärken på Tradera. Han hade förstås försökt, men utan framgång. Både kniven och frimärkena hade han efter pappan som gått bort.
~Paul~
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg