Knäppetält

Har bara brukat en gång på en ÖverLevnadskurs på 80-talet då vi byggde tält av några med en sydväst som takventil. Vi använde den rombiska modellen i gummerad väv. Vi hade en som både vägrade äta och dricka i gruppen och han tog bort intresset från pryttlarna för han behövde vård. Efter också.
 
Senast ändrad:
Har för mig att det finns instruktioner om hur bäst sätta ihop till olika konstruktioner i de äldre versionerna av Soldf och Soldr mtrl, ska se om jag kan hitta dem ikväll
 
Två trekanter borde ungefär motsvara en modernare rombisk men med två springor för huvudet. Två rombiska knäpps ihop till ett pyramidtält för ett stridspar, så fyra trianglar borde gå att göra ngt liknande med. Knäpps ihop så att regn rinner av och inte samlas under knapparnas täckande flikar. Som Seobserver skrev, sydväst eller ngt annat lämpligt används för att regn inte ska rinna in i toppen.

... de rombiska i plastväv väger vill jag minnas närmare 1,5 kg styck. De äldre i bomull/linneblandning lär väl vara lite lättare i torrt tillstånd tänker jag.

//J
 
Två trekanter borde ungefär motsvara en modernare rombisk men med två springor för huvudet. Två rombiska knäpps ihop till ett pyramidtält för ett stridspar, så fyra trianglar borde gå att göra ngt liknande med. Knäpps ihop så att regn rinner av och inte samlas under knapparnas täckande flikar. Som Seobserver skrev, sydväst eller ngt annat lämpligt används för att regn inte ska rinna in i toppen.

... de rombiska i plastväv väger vill jag minnas närmare 1,5 kg styck. De äldre i bomull/linneblandning lär väl vara lite lättare i torrt tillstånd tänker jag.

//J

Du har så rätt. Det sitter en knapprad efter långsidan men inte vid kanten utan 10 cm in då får man en romb och man har en hederlig ensamma vargen som man kan fästa en spets mot ett träd och övriga i marken.
 
Tog en kik i Soldatinstruktionen för mtrl från 1963 men redan då hade man gått från bomullstrekanterna för galonromberna. Lägger upp bilderna ändå om det kan hjälpa någon i framtiden.Visa bilaga 39425Visa bilaga 39426Visa bilaga 39427Visa bilaga 39428

Tydligan var terminologin annan än mer sentida i den utgåvan, då de i texten kallar tältspik för tältpinnar. Tältkäppar heter dock tältkäppar i texten och det är i åtminstone bra.

Undrar om knäppetältet räknades som tygmatriel, för minnesreglen var ju annars att tygmatriel är det som inte är gjort av tyg. (Men tyg i detta fallet var ju mera sak som i verktyg, eller som det tyska -zeug).

/Patrik, som bara knäppt/provat de små enmans- reps stridparsvarianterna
 
Har inget nyttigt att komma med förutom att jag tycker det tjatas mycket om vikt och hur gamla saker är. Under mina 11 månader i lumpen som bestod av mycket fält så kan jag aldrig minnas att knäppetälten fallerade. Håller dom för lumpare så kommer dom hålla lång tid för någon som äger det dom använder. Det kan man inte direkt säga om UL saker.

Jag tycket knäppetälten var kanon, dom gick fort att smälla upp och som man bäddade fick man ligga. Ett myggnät till hade varit trevligt. Har tyvärr ingen erfarenhet av dessa trekantiga tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
lagher Knäppetält efterlyses Bo och sova 14
andrevs Köpa Ensammavargen knäppetält Bo och sova 1
Knäppetält? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.