Klövjeväskor till hund

Jag har tänkt att utrusta min fyrbente vandringskompis med egen "ryggsäck" och undrar om någon har tips på bra och hållbara klövjeväskor till rimligt pris? Har kollat på "Ruff Rider Dog Pack" från getout.se och tycker de ser OK ut, någon som har testat?
 
Jag har hört endel gott om väskorna från dragråttan. http://www.dragrat.com/

Deras hemsida ger dock ingen vidare info. De kan kanske maila dig en prislista med bilder? Jag vet inte statusen på företaget nu men vet att det varit lite problem historiskt, men det var många år sedan nu och vad jag vet har de startat upp igen.

/Ala
 
Jeg vet at mange i Norge bruker http://www.seleverkstedet.no/Produkter/Kløver.htm Du kan jo sjekke dem i forhold til den hunden du har . Generellt er det viktig at du venner hunden til kløven forsiktig. Begynn å gå turer med kløven på uten noe inni, for så å ha noe som gir garantert lik vekt slik at den føler hvordan det er å ha noe som veier litt. Jeg brukte 1,5 liters flasker, startet med en på hver side og økte til to.

Jeg har ikke kløvet så mange turene, men det har gått flott. Har en Border Collie som veier 30 kg, uten et gram fett. Han bærer lett 10 kilo selv på lange turer. Pass likevel på labbene. Vi gikk i sommer i Rondane og der er det utrolig mye stein. Han ble litt sårbeint, men ikke så mye at det blødde. Ha med deg hundesokker for alle beina for sikkerhets skyld. God tur.
 
väskor till din hund

Hej
Om du tycker att alla väskor är för dyra prova som mig. Jag sydde själv och är mycket nöjd de funkar mycket bra. finns en bild på min sidan med min hund med väskor. hör av dig om du vill har mera tips när du vill sy själv . Inte så svårt och kan sparas några hundra kr.
vi har också ett företag i Jämland I Duved som sy allt till hundar dragsele, väskor osv. : heter Sundpro
Tack för komentar till bilden . Jag håller med dig Jämtland är en guld plats.
 
Har sett en del både dåliga och bra modeller. Ett måste är förstärkt framkant på fickorna samt en bromsring längst bak på väskan för att hjälpa till att bromsa när det går nerför. Annars vill gärna väskorna ligga uppe i hundens nacke. Lite styvare insidor på väskan tycker jag verkar sunt. Kommer inte ihåg några märken men den här tycker jag ser ergonomisk ut: http://www.snowdogs.se/bilder.htm

Minst lika viktigt som när man köper ryggsäck till sig själv att man ser till att den har bra ergonomi och konstruktion. Allt för många tillverkare gör ett par tygpåsar som inte är annat än i vägen för hunden.
/J
 
Hej
Om du tycker att alla väskor är för dyra prova som mig. Jag sydde själv och är mycket nöjd de funkar mycket bra. finns en bild på min sidan med min hund med väskor. hör av dig om du vill har mera tips när du vill sy själv . Inte så svårt och kan sparas några hundra kr.
vi har också ett företag i Jämland I Duved som sy allt till hundar dragsele, väskor osv. : heter Sundpro
Tack för komentar till bilden . Jag håller med dig Jämtland är en guld plats.

En väldigt smart konstruktion (Om jag fattat rätt) där du har en "platta" med karborrband som som fäster på hunden och sedan fäster väskorna på denna = lätt och snabbt att ta av. En fråga sitter även kopplet fast i detta elller använder du ett halsband?
 
Vi använder Ruff Wear Pallisades II (http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=51283&SectionId=5137) till vår Schäfer och den är kanon. Vet att flera tycker den sitter för mycket på ryggen, men jag justerade remmrna så att den kom längre fram så nu tycker jag den sitter väldigt fint över axlarna. Givetvis beror det också på hur man packar den.

Om några veckor kommer lillasyster (en labb), och när hon blir redo kommer jag nog titta på en till henne också. Om det blir en Ruff Wear får vi se.
 
Inge mer Rufwear för oss

Har haft en Rufwear men min hund fick grymma skavsår på bröstet och armbågarna, många skarvar som nöter när vi går långt och bär mycke. Ett snäppe låste sig och då blev selen genast ett problem när väskorna skulle av och på.
Slängde den när vi kom hem.

Vad blev då erfarenheten av detta.
1. Undvik skarvar där det kan nöta.
2. Få ut väskorna från benen, löses vanligen med ett band över ryggen.
3. Enkelt fungerar bäst.

Har nu en Laika-väska som har varit med i flera år på tunga turer. Det enda som är med den, är att packar jag fel bär hunden snett.
Kollar på Snowdogs och de verkar uppfylla mina krav. Tänkte prova en sådan på vovve #2.
 
Jag är också skeptisk till ruffwears väska. Tycker öht att man ska undvika att ha något som går mellan hundens framben när man lastar den.

Har nu en Laika-väska som har varit med i flera år på tunga turer. Det enda som är med den, är att packar jag fel bär hunden snett.

Är det inte så att om du packade fel var hunden även tidigare snett lastad (mer vikt på ena sidan), men nu syns det genom att väskan halkar lite snett så du kan göra nåt åt saken, istället för att hunden får gå och parera hela dagen... :)
 
Jag har en klövje från Snowdogs och är mycket nöjd med denna. Har gått både längre dagar till fjälls och kortare skogspromenader utan problem. Inget skav och väldigt rejäl i konstruktionen. Denna sitter då på en Golden Retriever, vägandes ca 30 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.