Jag håller med
@Gamla_Sverige om att elproduktion och uppvärmning är den största källan till mänskliga fossila koldioxidutsläpp.
Om man vill veta mer om hur koldioxidutsläpp fördelas i världen finns denna att titta närmare på,
https://ourworldindata.org/co2-emissions
På samma sida kan man se hur det fördelas mellan olika sektorer,
https://ourworldindata.org/emissions-by-sector
I en stor del av Europa förbränner man fossilt för att göra el. Uppvärmningen av bostäder och tillverkningen av varmvatten sker sedan med gas, individuellt i bostäder. Därav beroendet av exempelvis rysk gas.
I Sverige har vi en hel del kraftvärme där det förbränns biobränsle och avfall. Till skillnad från många andra länder tar vi vi hand om överskottsvärmen från elproduktionen och gör fjärrvärme som värmer en stor del av samhället.
De kyltorn som syns på bilden är inte relaterat till ett kärnkraftverk, och det som ryker är inte rök från den fossila förbränningen.
Det som ryker är vattenånga, varmt och gott, som bara försvinner upp i luften. I Sverige kyler vi inte bort denna överskottsvärme, utan vi tar hand om denna överskottsvärme och gör fjärrvärme.
Den skadliga koldioxiden finns i rökgaserna som släpps ut i skorstenarna. Den syns inte.
På tal om kärnkraftverk i Sverige så sker elproduktionen i en ångturbin, där man i Sverige kyler bort överskottsvärmen med havsvatten. Den termiska verkningsgraden i ett kärnkraftverk är 30-35 %, och om man har ett kraftvärmeverk, och alltså tar hand om överskottsvärmen efter elproduktionen (tillverkar fjärrvärme), så stiger verkningsgraden till över 90 % om allt fungerar bra.
I Sverige har vi erfarenheter av kraftvärme redan 1948 där man byggde ett kraftvärmeverk i Karlstad.
Jag hoppas att det blir många fler små kraftvärmeverk i Sverige. Elen behövs lokalt och borde kunna tillverkas lokalt. Fjärrvärmenäten finns ju redan, ca 500 st. i de stora städerna finns redan kraftvärmeverk och större fjärrvärmenät, men nu pratar jag om de mindre orterna med fjärrvärme.
Klimatsmarta...det kan man säga att vi är i Sverige.