avslutat260323
Avslutat
Det är bra att Kebnakaise smälter, så slipper man stegjärn i framtiden.
Vi i Sverige ska naturligtvis inte tala om för andra länder hur de ska göra, och det har jag aldrig heller sagt. Jag har sagt att vi kan exportera vår kunskap, och det är inte samma sak.Totteman: Jag tror inte Sverige ska tala om för andra länder hur de ska göra. Det har vi sysslat tillräckligt med, och jag gissar att det kan skapa ett förakt mot oss.
Vi är ett av de länder som tjänar på en eventuell uppvärmning, vi ska inte vara ledsna.
Det finns en tendens i Sverige att ta hela världens bekymmer på våra axlar.
Om det nu blir en fortsatt uppvärmning på grund av koldioxidutsläpp kommer den att drabba de stora utsläpparna. Då får vi hoppas att de vaknar.
Ett kanske lite speciellt exempel men ändå: Fossila drivmedel som t ex bensin och diesel, ska de bokföras i landet de pumpas upp (produceras) eller där de förbränns i t ex en bilmotor (konsumeras)?Konsumptionsbaserade utsläpp är det bara miljömuppar som använder. Ej vetenskapliga hitte-på värden, och dom vill ju att det ska vara så högt som möjligt, så att dom kan skrämma folk efter sin egen agenda... Och dom glömmer alltid att dra av exporten, så att allt räknas dubbelt.
All officiell statistik (Eu tex) använder territoriella utsläpp, enligt flera referenser ovan.
Väldigt tråkigt.![]()
Glaciärerna i Norrbotten minskar i rekordfart – kan försvinna helt och hållet
Glaciärerna i Norrbotten har krympt rejält i år. Det är den största avsmältningen sedan mätningarna startade.www.svt.se
Totteman: För den dagen vi i Sverige vill göra ännu mer för att minska koldioxidutsläppen kan jag spekulera lite.
Järnproduktion
Går det att ersätta järnproduktionen i masugnarna i Luleå och Oxelösund med skrot? Alternativt banta planerna på fossilfritt stål så att de bara omfattar inhemsk järnproduktion och inte hela vår jättelika järnmalmsproduktion. Elen får i så fall ordnas separat genom nya kärnkraftverk eller svenska vindkraftverk, inte tas från elen som ska försörja landet.
Cement
Cementproduktionen i Sverige har tagits över av ett tyskt företag som bokför utsläppen i Sverige. Gotland är en landsklenod och kalkfyndigheten för Cement är tydligen begränsad till 30 års brytning. Kan man ordna andra långsiktiga arbeten i Slite som är minst lika meningsfulla som dagens? Gotlänningarna får tycka till om det, jag ska inte sitta här och förorda stängning. Skövdefabriken tar vi hand om själva av beredskapsskäl.
Exportera kärnkraft?
Vill vi hjälpa andra länder att sänka sina utsläpp skulle vi kunna bygga kärnkraftverk i söder och exportera elen till Europa. Vi har typgodkända modeller som vi tagit fram själva (Oskarshamn- och Forsmark 3). Staten ska äga och folket tillfrågas i så fall. Det får inte höja våra elpriser.
Bilar
Personbilar blir exempelvis elektriska, men låt det ta sin tid, minst 20 år. Vissa bilar kan fortsätta gå på fossilbränsle, förslagsvis på landsbygden.
Lastbilar, traktorer och tunga maskiner
Jag hoppas någon annan har förslag här. Exempelvis andra/syntetiska bränslen. Kanske kan mer transporter läggas över på järnväg/sjöfart? En mindre realistisk lösning: Förr hade många orter järnväg. Järnvägsentusiaster och nostalgiker kanske skulle bli glada om man åter lade räls på banvallarna? Tågen kommer tyvärr att köras automatiskt.