Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det jag kallar nöjesåkning är t.ex. när man åker runt i stan planlöst -utan ärende- eller tar bilen på en utflykt där ingen annan aktivitet än att kliva ur bilen med picknickkorgen förekommer.

Fast om man ska döma ut picknick som företeelse så finns det väl många likartade scenarion som är ungefär lika illa.

Ta bilen till fågelskådning, bio, restaurang, teater, yogakurser för att ge några exempel.
 
I norr trodde jag man ofta hade eluttag för motorvärmare vintertid vid många arbetsplatser och de borde väl funka även för att ladda elbilar.

Elsäkerhetsverket bla avråder att ladda elbil i motorvärmaruttag.

Sen ger kyla lägre kapacitet på batterier BMW i3s som du gav exempel på tappar ca 20% redan vid -6 grader, vid minus 25-30 och tillslagen värmare för att inte riskera förfrysa i kupen lär tappet bli rejält.
 
Kanske missförstod jag dig. Nyttotrafik för att t.ex åka till affären och handla anser inte jag är nöjesåkning. Det jag kallar nöjesåkning är t.ex. när man åker runt i stan planlöst -utan ärende- eller tar bilen på en utflykt där ingen annan aktivitet än att kliva ur bilen med picknickkorgen förekommer.
Jag tycker inte att det faktum att en resa är mindre än 5 km gör det till en nöjesåkning . Det kan vara väl så svårt att få hem 3-4 matkassar eller 2 barn från dagis utan bil!

Varken jag eller mina grannar åker bil i närmiljön för nöjes skull, vi gör det för att det finns inga andra alternativ. På sommaren kan man möjligen cykla 8 km till affären men då måste varorna rymmas på cykeln när man skall hem igen.

I dag så tillbringar dom flesta så mycket tid i bilen för sina nödvändig transporter så att jag har svårt att tro/förstå att någon finner något nöje i att åka bil.

Av din beskrivning så låter det som om du bor på ett ställe med utbyggd kollektiv trafik där man skaffar bil oavsett om den behövs eller inte. Så är inte fallet på de flesta ställen utanför dom 3 största städerna.

Håller med om att dagisbarn, för stora för barnsadel men för små för egen trampcykel är en utmaning för cyklande förälder, liksom veckohandling till en familj på 4 pers och då är det enklare med bil. Men att bara förflytta människor över 8-10 år kortare sträckor än 5 km med bil känns fel för mej. Mina barn har fått vänja sig vid att cykla till skola och nära fritidsaktiviteter året runt och har sällan synpunkter på det numera, och förstår att för dessa korta resor skippar vi bilen av miljöskäl. Småhandlande (komplettering mellan store veckohandlingar) löser jag med cykelväskor. Riktigt märkligt att är att skjutsa barn kort sträcka med bil till idrottsaktivitet där det sedan handlar om att röra på sig och motionera.
Ren transport i bil är sällan något nöje även om jag kan njuta att att åka bil med taket nere en ljum sommarkväll, men känslan störs av miljösamvetet så jag åker inte ut och kör bara för sakens skull. För mej ska det finnas ett syfte som jag kan legitimera resan med, inför mej själv..
Jag hoppas nästa bilbyte gör att den kan drivas helt eller delvis på el, men kör man bara lite bil så är det svårt att få ekonomi på att köpa ny(-are) bil.

/Patrik
 
Elsäkerhetsverket bla avråder att ladda elbil i motorvärmaruttag.

Sen ger kyla lägre kapacitet på batterier BMW i3s som du gav exempel på tappar ca 20% redan vid -6 grader, vid minus 25-30 och tillslagen värmare för att inte riskera förfrysa i kupen lär tappet bli rejält.

Det beror ju på hur det är dimensionerat - har man stor nog kabeldiameter så tål uttaget att laddas från, men visst är det bara tunna kablar finns brandrisk om man kör full kräm längre tid. Det är ju inte laddningen i sig som är farlig, det är ju strömuttaget som gör att det blir varmt i kabeln fram och riskerar börja brinna. Kör du kupe- och motorvärmare och ev laddare i samma uttag längre tid är risken densamma och du tar ut samma effekt..
Jordfelsbrytare förutsätter jag att man använder för elkablar utomhus.

Värmer du bilen vid laddstolpen så behvöer du bara underhålla värmen under körning och sparar lite från batteriet. Man kan köra bil med jackan och handskar på, men visst: en elbil har ingen spillvärma från motorn att värma kupen med. Sen är ju inte alla dagar på året -25-dagar.

/Patrik
 
Fast om man ska döma ut picknick som företeelse så finns det väl många likartade scenarion som är ungefär lika illa.

Ta bilen till fågelskådning, bio, restaurang, teater, yogakurser för att ge några exempel.

Det var ett exempel på vad jag anser som onödigt åkande.
Egentligen vore väl det bästa (för att minska utsläppen) om vi alla satt stilla på rumpan och förflyttade oss så litet som möjligt. Frågan är väl vilken betydelse det skulle ha för den totala folkhälsan. Kanske skulle vi då få andra problem.
 
I bondesamhället (före industritiden) lär viss folk mestadels hållit i sej inom en 20km radie från hemmet. Det är svårt att tänka att flertalet idag skulle acceptera att hålla sej till det. Men man jobbade ju där man bodde då.Jag har ju vant mej vid friheten att färdas över betydligt längre distanser.
 
Det beror ju på hur det är dimensionerat - har man stor nog kabeldiameter så tål uttaget att laddas från, men visst är det bara tunna kablar finns brandrisk om man kör full kräm längre tid. Det är ju inte laddningen i sig som är farlig, det är ju strömuttaget som gör att det blir varmt i kabeln fram och riskerar börja brinna. Kör du kupe- och motorvärmare och ev laddare i samma uttag längre tid är risken densamma och du tar ut samma effekt..
Jordfelsbrytare förutsätter jag att man använder för elkablar utomhus.

/Patrik

Som jag förstår det så är det inte bara kabeldiametern som utgör flaskhals, det är även för små kontaktytor i kontaktdornen för längre tids max belastning.
 
Det finns fler parameterar som upptäcks först när det drabbar den enskilde. Handikapp av olika slag. Kollektivtrafikt som helt dras in. Busshållplats avstånd som förlängs sjufalt. Allt är inte perfekt ens på Söderslätt. Den veckliga matvikten består ju till 70% av vatten som vi släpar på till fots, med cykel, motorfordon.
 
Egentligen vore väl det bästa (för att minska utsläppen) om vi alla satt stilla på rumpan och förflyttade oss så litet som möjligt. Frågan är väl vilken betydelse det skulle ha för den totala folkhälsan. Kanske skulle vi då få andra problem.

Ja, det är väl det som egentligen krävs.
Kruxet är att folk vill fortsätta med sin invanda livsstil, inskränkningarna vill man låta någon annan ta.
(tex höja drivmedelspriset så det blir svårt att leva sitt liv i glesbyggd fast samtidigt påverkar jobbpendling med bil i städer väldigt lite kostnadsmässigt), därför skulle ett geografiskt anpassat skattesystem vara intressant.

Eftersom makten häckar i Stockholm så utgår man i mångt och mycket efter hur livet ser ut där och korrigerar utefter det, då hamnar man i en situation där elcyklar/elspakcyklar ska rädda världen fast dom är i det närmaste värdelösa som pendlarfordon för dom som inte har korta avstånd i städer.

Har man korta avstånd och bor i stad är dessutom en vanlig trampcykel bättre på alla sätt ändå.
 
Senast ändrad:
Det finns fler parameterar som upptäcks först när det drabbar den enskilde. Handikapp av olika slag. Kollektivtrafikt som helt dras in. Busshållplats avstånd som förlängs sjufalt.

Ja, man utgår tydligen ofta från ett starkt urbaniserat 08 perspektiv som politiker när man talar om att man ska åka kollektivt eller elcykel till jobbet för att rädda klimatet.
I verkliga verkligheten är det en utopi för många som inte bor i närheten av en stad, fast det skiter man i så länge medparten av väljarkårsbasen finns i städerna.

Själv är jag lyckligt lottad och kan i dagsläget ta trampcykeln till jobbet typ 98% av dagarna.
 
Senast ändrad:
Jag bor i Göteborg och jobbar i Kungsbacka, har 3mil exakt till jobbet.
Höjning av bränslepris påverkar mig enormt mycket då jag dels jobbar deltid
dels har inte världens bästa lön. Och det är inte helt självvalt pga funktionsnedsättningar och annat
Kollektivt funkar ej dels att jag transporterar matvaror till jobbet och dessutom
om jag inte gjorde det skulle förlora ytterligare 2h till av mitt liv på jobbresor.
Så vad jag ville säga är att det inte bara är utanför städerna som folk kan bli
hårt drabbade av det här med höjda bränslekostnader skulle "få en att välja alternativa
färdsätt" som i vissa fall är obefintliga/omöjliga.
 
Jag bor i Göteborg och jobbar i Kungsbacka, har 3mil exakt till jobbet.
Höjning av bränslepris påverkar mig enormt mycket då jag dels jobbar deltid
dels har inte världens bästa lön. Och det är inte helt självvalt pga funktionsnedsättningar och annat
Kollektivt funkar ej dels att jag transporterar matvaror till jobbet och dessutom
om jag inte gjorde det skulle förlora ytterligare 2h till av mitt liv på jobbresor.
Så vad jag ville säga är att det inte bara är utanför städerna som folk kan bli
hårt drabbade av det här med höjda bränslekostnader skulle "få en att välja alternativa
färdsätt" som i vissa fall är obefintliga/omöjliga.

Detta låter görligt med en elcykel om det finns lämplig cykelväg till ditt jobb, att du kan cykla och om du är beredd att offra en timme extra på pendling per dag. Elcykel assisterar upp till 25km/h så då är du framme på dryga timmen enkel väg. Gissar att du har omkring halvtimmen med bil enkel väg (snittfart 60km/h). Vet inte hur mycket matvaror du ska ha med, men cykelväskor eller låd-elcykel borde rymma en del. Kylväskor om det är värmekänsliga varor.
Enligt cresent så ger elcyklar idag 45-150km på en laddning (beroende på effektuttag) så du skulle med lite "ekonomisk cykling" inte ens behöva ladda cykelbatteriet på jobbet. På sikt vinst för både miljö och din plånbok, då milkostnaden för elcykel torde vara rejält lägre än bilens:
Bränslet för bil 6 mil -borde kosta någonstans kring 45-90kr/dag beroende på förbrukning medan elcykelns laddkostnad på flera ställen räknas som 20 öre/milen, dvs 1,20 kr för 6 mil. Service, slitdelar och försäkring är normalt billigare till cykel än bil. Ingen årligt skatt på elcykel.

/Patrik
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.