Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag bor i Göteborg och jobbar i Kungsbacka, har 3mil exakt till jobbet.

Kollektivt funkar ej dels att jag transporterar matvaror till jobbet och dessutom
om jag inte gjorde det skulle förlora ytterligare 2h till av mitt liv på jobbresor.
Så vad jag ville säga är att det inte bara är utanför städerna som folk kan bli
hårt drabbade av det här med höjda bränslekostnader

Ytterligare ett exempel på att MP:s politik inte fungerar för många i verkligheten, fast det kanske är meningen att deras politik bara ska fungera för 4,2% av befolkningen ? ;) ;)

Även om du bor i en av Sveriges största städer där ändå kollektivtrafiken oftast är som minst dålig och vägnätet ofta som bäst utbyggt har du en situation där du tycker kollektiv jobbpendling och bränslekostnader inte fungerar.

Tänk då om du tex skulle bo i glesbyggd i Norrland inland eller Norra Värmland tex, då skulle det förmodligen inte bara vara besvärligt....det skulle ofta vara helt j_vla hopplöst.
(Så även med Elcykel om vi tänker klimat, väglag och avstånd)

Vill man att hela landet ska fortsätta leva måste man välja något annat.
 
Senast ändrad:
Det började som en tråd om elscootrar, som blandades ihop med elcyklar, och sedan övergick det till (ännu en) tråd på temat "folk i glesbygden klagar på allt möjligt". Originellt...

Utsidan borde starta delforumet "norrlandsgnäll", så att vi slipper ha det i andra trådar. Var det inte någon som startade en sådan tråd, förresten?
Nja, det var jag som la upp ett sånt skämtsamt förslag för ett tag sen, men de blev kränkta. :D
 
Nja, det var jag som la upp ett sånt skämtsamt förslag för ett tag sen, men de blev kränkta. :D

Kör hårt den som vill, finns mycket mellan himmel och jord att lyfta och dryfta i en sådan tråd. :)

Norrlänning eller inte, men något säger mig att du kommer "råka" dyka upp där. 😉
 
Senast ändrad:
Detta låter görligt med en elcykel om det finns lämplig cykelväg till ditt jobb, att du kan cykla och om du är beredd att offra en timme extra på pendling per dag. Elcykel assisterar upp till 25km/h så då är du framme på dryga timmen enkel väg. Gissar att du har omkring halvtimmen med bil enkel väg (snittfart 60km/h). Vet inte hur mycket matvaror du ska ha med, men cykelväskor eller låd-elcykel borde rymma en del. Kylväskor om det är värmekänsliga varor.
Enligt cresent så ger elcyklar idag 45-150km på en laddning (beroende på effektuttag) så du skulle med lite "ekonomisk cykling" inte ens behöva ladda cykelbatteriet på jobbet. På sikt vinst för både miljö och din plånbok, då milkostnaden för elcykel torde vara rejält lägre än bilens:
Bränslet för bil 6 mil -borde kosta någonstans kring 45-90kr/dag beroende på förbrukning medan elcykelns laddkostnad på flera ställen räknas som 20 öre/milen, dvs 1,20 kr för 6 mil. Service, slitdelar och försäkring är normalt billigare till cykel än bil. Ingen årligt skatt på elcykel.

/Patrik
Tidsmässigt skulle det betyda ännu mindre sömn (sover redan för lite)
Transporten - en halv kubikmeter på ett ungefär - så nej
och dessutom dom två smidigaste vägarna är en motorväg och en hårt trafikerad rv
skulle inte ens åka med min Eu-moppe där.
men jag förstår tanken. Problemet blir ju bara att alla åtgärder oftast drabbar
dom sämst ställda som ofta inte har andra alternativ.
 
Tidsmässigt skulle det betyda ännu mindre sömn (sover redan för lite)
Transporten - en halv kubikmeter på ett ungefär - så nej
och dessutom dom två smidigaste vägarna är en motorväg och en hårt trafikerad rv
skulle inte ens åka med min Eu-moppe där.
men jag förstår tanken. Problemet blir ju bara att alla åtgärder oftast drabbar
dom sämst ställda som ofta inte har andra alternativ.

När du säger att de två smidigaste vägarna är motorväg så tänker du bilkörning - motorvägar är inte de smidigaste för cykelåkning och är riksvägen motortrafikled så får du inte heller cykla eller köra annat långsamtgående fordon där. Den smidigaste cykelvägen är inte samma som smidigaste bilvägen.
En halv kubik torde rymmas i en bra låd-elcykel. Jobbar du deltid och sover för lite har du en upptagen fritid. Men det är dina val och du väljer hur du vill göra.
När jag jobbade på kontoret (hemamjobbar nu) så cyklade jag ~25-30min enkel väg (+ ombyte och dusch två ggr per dag:+2*15 min) istället för bil 10 minuter enkel väg, så netto tog det mig 60-70min mer att cykla men på köpet fick jag cykelmotion och det blev mitt val. Min last var dock mindre: två cykelväskor: en för datorväska och papper och en för lunchmat och klädombyte, kanske 8-10kg.

/Patrik
 
Folk som åker bil gör det inte för att de tycker kollektivtrafiken är dyr, de gör det för att det är bekvämare att ta bilen. Och nu när de kan skaffa elbil så blir det bara billigare och billigare att ta bilen.

Inte helt omöjligt att den (just nu) billigare milkostnaden som elbilen genererar minskar motivationen att åka kollektivt för de som har möjligheten att välja.
 
Det började som en tråd om elscootrar, som blandades ihop med elcyklar, och sedan övergick det till (ännu en) tråd på temat "folk i glesbygden klagar på allt möjligt". Originellt...

Utsidan borde starta delforumet "norrlandsgnäll", så att vi slipper ha det i andra trådar. Var det inte någon som startade en sådan tråd, förresten?
Oavsett om du bor i stad eller den gnälliga landsbygden så anser jag iaf att elscootrar/elcyklar i de flesta fall är ett dumt alternativ. Dom är säkert bekväma men jag kan inte se så överdrivet många scenarion där dom är bättre för människa och miljö än en cykel. Det kanske finns modeller som går att vika ihop och ta på kollektivtrafik för exempelvis en längre busstur? Det vore ju smidigt, i övrigt känns det som ett slöseri av; el(som det i södra delen av landet är brist på), råvaror, sjukvård och till viss mån folkhälsa om dom tar eld. Incitament för att gynna en vanlig cykel vore ju vettigare. Men folk är lika lat på glesbygden som i städer, folk tycker det är konstigt att man tar cykeln 4km till jobbet. Egentligen borde det ju vara tvärt om att dom som tar bilen är konstiga.

Eftersom det är sånt gnäll på norrlänningar vore det ju intressant att höra hur detta gnäll är felaktigt och felriktat när du ändå tycks ha problem med det. Detta "gnäll" kan väl aldrig på något sätt spegla verkligheten av politiska beslut som endast gynnar(även de kan ifrågasättas) städer?

Tråden tycks ju för övrigt handla om både scooters och cyklar.
 
Inte helt omöjligt att den (just nu) billigare milkostnaden som elbilen genererar minskar motivationen att åka kollektivt för de som har möjligheten att välja.
Det är riktigt. Och ju färre som använder kollektivtrafiken, desto mer nedskärningar blir det. Vill man ha en bra kollektivtrafik måste man använda den. Busslinjer som oftast går tomma läggs ner.
 
... ju färre som använder kollektivtrafiken, desto mer nedskärningar blir det.
Vill man ha en bra kollektivtrafik måste man använda den.
Busslinjer som oftast går tomma läggs ner.
Så slog vi ihjäl försöket med busstrafik på tidtabell anpassad till oss skiftgående,
ja för de som bodde i Östhammar alltså. De som bodde i Gävle, Uppsala etc
skulle inte få någon bussförbindelse på skiftschema - och skulle alltså få behålla sina milavdrag.
Den lilla bieffekten hade de uppenbarligen inte tänkt på, men det gjorde alltså vi! Vi fortsatte med
att bilpendla (det var visst en person som åkte buss - men hen fick veta det olämpliga i ett så o-
solidariskt beteende... ;) ) och efter några månader försvann bussen igen - och vi kunde återta
våra kära milavdrag... 😎:)
/Odd
 
Folk får la göra som de vill? Tiderna förändras och folk gillar tekniska framsteg. Finns hur många saker som helst som blivit elektrifierade i historien utan att jorden gick under för det. vedspis blev elspis, stearinljus blev glödlampa, tandborste blev eltandborste, bensinbil blev Tesla osv...

Kul med framsteg, även om jag själv också är bakåtsträvare och cyklar utan elassistans, vispar grädde för hand och ffa borstar tänderna för hand.

De få ggr jag är i stan, stör jag mig på elsparkcyklarna som dräller omkring, men tänker att det bara är en fluga som snart försvinner. Det ska nog bara bli lite fler dödsolyckor först.
 
Folk får la göra som de vill? Tiderna förändras och folk gillar tekniska framsteg. Finns hur många saker som helst som blivit elektrifierade i historien utan att jorden gick under för det. vedspis blev elspis, stearinljus blev glödlampa, tandborste blev eltandborste, bensinbil blev Tesla osv...

Kul med framsteg, även om jag själv också är bakåtsträvare och cyklar utan elassistans, vispar grädde för hand och ffa borstar tänderna för hand.

De få ggr jag är i stan, stör jag mig på elsparkcyklarna som dräller omkring, men tänker att det bara är en fluga som snart försvinner. Det ska nog bara bli lite fler dödsolyckor först.

Med tanke på senate kliamtrapporten från FN är det många som inte tycker valfrihet är tillräckligt längre för att jorden hållbart ska fortleva.

/Patrik
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.