Förbjuda helikopterturism i fjällen?

Jag har sett det, varit med om det. Flera gånger. Polisanmälningar för misshandel och våldtäkt av stugvärd har gjorts. Borde väl duga som bevis.
 
Nåja, själv kan jag tycka att bestigning an t ex Keb skall vara en bedrift, oavsett dina förutsättningar. Så fort det byggs "hjälpmedel", oavsett om det är flyg eller spångar över blötmarker är det inte längre en bedrift utan en promenad. Det är bara att se på hur Everest utvecklats, lokala bärare gör grovjobbet med att bygga/ märka ut leder, bär klättrarnas utrustning (utan syrgas) sedan kommer klättrarna och skryter om att dom "bestigit/besegrat" Everest. Nej, det gjorde du inte. Det var de lokala förmågorna som fick upp dig till toppen.
Likväl är den en bedrift att vandra i vildmarken, och så tycker jag att det ska förbli.
 
Nåja, själv kan jag tycka att bestigning an t ex Keb skall vara en bedrift, oavsett dina förutsättningar. Så fort det byggs "hjälpmedel", oavsett om det är flyg eller spångar över blötmarker är det inte längre en bedrift utan en promenad. Det är bara att se på hur Everest utvecklats, lokala bärare gör grovjobbet med att bygga/ märka ut leder, bär klättrarnas utrustning (utan syrgas) sedan kommer klättrarna och skryter om att dom "bestigit/besegrat" Everest. Nej, det gjorde du inte. Det var de lokala förmågorna som fick upp dig till toppen.
Likväl är den en bedrift att vandra i vildmarken, och så tycker jag att det ska förbli.

Vi brukar reta dem som varit i Nepal, när de återvänder för vandring i Sverige.

- Skall jag bära dig över bäcken, så du slipper bli våt.
- Nu är middagen serverad!
- Vill du ha hjälp att trycka ned tältpinnarna i marken?

- Jag kan blåsa upp liggunderlaget, så du sparar dina lungor.
- På kvällarna skryter vi om vem som burit tyngst och har mest skador!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.