Förbjuda helikopterturism i fjällen?

Stämmer att det blivit mindre nedskräpning kring Kebnekaise.
Jag tror det beror på den massiva informationskampanjen.

Dock, nämner Expressen artikeln att helikoptrarna går i skytteltrafik.
Helikopterföretagen erbjuder även transport av ditt bagage/ ryggsäck. Du kan gå tomhänt mellan Nikka och Keb.
Även hundar kan åka helikopter.

Dom lyckades verkligen bra med att få ordning på nedskräpningen från katastrofåret 2020 till 2021.

Angående helikopterturerna så gick dom väldigt tätt redan 2018 när jag tältade 2 nätter i skogsdungen 300 meter österut från fjällstationen. Låg inte långt bort från helikopterplattan och vi blev påminda ideligen.

Skulle jag gå i området igen så skulle jag absolut INTE tälta inom 1 km från fjällstationen, det var ganska vidrigt när vi var där i alla fall. Jag vill helst inte återuppleva Kebne på många år, det är väldigt vackert men jag rör mig hellre i andra områden just PGA trängseln, störande helikoptertrafik och mängden bajspapper man ser runt om stationen.

Som tur är har jag väldigt mycket outforskat kvar i den Svenska fjällvärlden :)
 
Frågan är hur man kan ändra det beteendet.

Det du tar med dig ut i naturen, ska du även ta med hem (eller till närmaste riktiga sop-station).

Jag kan jämföra med Skåneleden, som har gjort det mycket lätt att transportera sig med bil till lägerplatserna (vindskydd osv).

Det har blivit enkelt att komma ut i naturen (du behöver inte vandra), eller kan åka helikopter.

Det har medfört att turisterna tar med sig betydligt mer varor (att äta och dricka), än om de enbart skulle vandra dit.

Det här är ett beteende som vi vandrare på Skåneleden märker av tydligt. Överfulla soptunnor, där folk slänger skräpet bredvid, istället för att ta med sig.
 
Dom lyckades verkligen bra med att få ordning på nedskräpningen från katastrofåret 2020 till 2021.

Angående helikopterturerna så gick dom väldigt tätt redan 2018 när jag tältade 2 nätter i skogsdungen 300 meter österut från fjällstationen. Låg inte långt bort från helikopterplattan och vi blev påminda ideligen.

Skulle jag gå i området igen så skulle jag absolut INTE tälta inom 1 km från fjällstationen, det var ganska vidrigt när vi var där i alla fall. Jag vill helst inte återuppleva Kebne på många år, det är väldigt vackert men jag rör mig hellre i andra områden just PGA trängseln, störande helikoptertrafik och mängden bajspapper man ser runt om stationen.

Som tur är har jag väldigt mycket outforskat kvar i den Svenska fjällvärlden :)
Håller med dig. Det är för många människor på för få platser i naturen. Det finns platser strax bredvid som är nästan folktomma- och lika vackra. Samma sak med Skåneleden- folk tränger ihop sig på de mest kända ställena. Det blir problem med trafik, skräp osv. Trots att det finns lika natursköna platser strax bredvid- som är nästintill folktomma.

Folk måste våga gå vidare- till mer okända platser!
 
Sommaren 2019 så var jag och ett gäng och paddlade i Rapadeltat. Även där, på gränsen till "Europas sista vildmark" fick man ju stå ut med att minst 3-4 helikoptrar flög över en om dagen.
 
Den här frågan är ju bara tyckande.... Själv tycker jag det är ok med schemalagda hkp-turer till avlägsna ställen typ Staloluokta, och charter till avlägsna fiskesjöar. Men alla andra korta nöjestranporter bör förbjudas, till Keb tex. Lite som Sarek, för att bevara ostördheten och känslan av vildmark.
 
Den här frågan är ju bara tyckande....

Nej, det är inte enbart tyckande. Diskussionstråden handlar framförallt om miljöpåverkan, både ur klimatmässig men även påverkan för natur och djur.

Jag tror många vill förbjuda de korta nöjesresorna mellan Nikkaloukta och Kebnekaise fjällstation. De resorna är onödiga.
Det går att jämföra med den vanligaste flygresan i Sverige, som går mellan Göteborg och Stockholm. Den flygturen är i princip onödig eftersom tågresan är lika snabb (nästan åtminstone).
 
Tror dock inte själva helikopternäringen skapar så värst många nya jobb. Min kritik gällde främst miljöproblematiken knuten till helikoptertransporter.
Det går åt avsevärda mängder bränslen, enligt bolagen själva:
Dessutom skapar helikopterturismen buller och avgaser som stör övriga fjällturister.
Kul helikopterfakta. Man kanske kan googla ihop en jämförelse.

I Montana hade man 2013 runt 55000 skotrar registrerade och dom brände till nytta och nöje ungefär 16,3 miljoner liter bensin per säsong https://myfwp.mt.gov/getRepositoryFile?objectID=67524 . I Jämtland, Västerbotten och Norrbotten fanns 115000 registrerade skotrar i trafik 2020 https://scb.se/contentassets/4bf97f768344433f85bd81fcf0ce9b7b/fordon_lan_och_kommuner_2020.xlsx . Används dom som i Montana borde det ge en förbrukning på ungefär 34 miljoner l/säsong.

Enligt länken till Norrhelikopter så drar en 4-sitsig helikopter typ MD 500E ungefär 100 l/h. Civila helikoptrar i Sverige flög 43000 timmar under 2020. https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygtidsstatistik/ . Det ger en förbrukning på 4,3 miljoner liter.

Inte alla helikoptrar i Sverige körs i fjällen och samma gäller för skotrar i de nordliga länen. Men ändå. Sett på det viset borde restriktioner snarare riktas mot skotrar än mot helikoptrar då det är bortåt en magnituds skillnad i bensinåtgång. Upplevt buller har jag ingen aning om.
 
Kul helikopterfakta. Man kanske kan googla ihop en jämförelse.

I Montana hade man 2013 runt 55000 skotrar registrerade och dom brände till nytta och nöje ungefär 16,3 miljoner liter bensin per säsong https://myfwp.mt.gov/getRepositoryFile?objectID=67524 . I Jämtland, Västerbotten och Norrbotten fanns 115000 registrerade skotrar i trafik 2020 https://scb.se/contentassets/4bf97f768344433f85bd81fcf0ce9b7b/fordon_lan_och_kommuner_2020.xlsx . Används dom som i Montana borde det ge en förbrukning på ungefär 34 miljoner l/säsong.

Enligt länken till Norrhelikopter så drar en 4-sitsig helikopter typ MD 500E ungefär 100 l/h. Civila helikoptrar i Sverige flög 43000 timmar under 2020. https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygtidsstatistik/ . Det ger en förbrukning på 4,3 miljoner liter.

Inte alla helikoptrar i Sverige körs i fjällen och samma gäller för skotrar i de nordliga länen. Men ändå. Sett på det viset borde restriktioner snarare riktas mot skotrar än mot helikoptrar då det är bortåt en magnituds skillnad i bensinåtgång. Upplevt buller har jag ingen aning om.
Bra inlägg!
Visserligen körs en del skotrar i nyttotrafik men det mesta är nog nöjesåkning (det gäller naturligtvis även helikoptrar). Ditt inlägg visar tydligt hur lätt vi fokuserar på fel saker när det gäller klimatet och det felet gör såväl våra politiker som vi själva.
 
Valet står mellan att än mer exploatera den ”sista vildmarken” med argument som att det handlar om lokalbefolkningens överlevnad eller se vilka konsekvenser som riskeras bli av detta.

Folk i glesbygd har oftast egen kraft och idéer till försörjning trots svårigheter men risken att såga av den gren man sitter på finns uppenbart.
Skulle fjällvärldens mer oåtkomliga platser bli tummelplats för upplevelseindustrins begär så hotas de värden som förknippas just med dessa platser.

Själv anser jag att de områden som redan har besökstrycket på sig bör bromsa något och dit hör bl.a helikopterfärder som inte är nödvändig logistik eller liknande. Platser som fortfarande är rätt förskonade bör så förbli från massturismen och då är tillgänglighet en fråga om det gagnar framtiden eller inte.
 
Valet står mellan att än mer exploatera den ”sista vildmarken” med argument som att det handlar om lokalbefolkningens överlevnad eller se vilka konsekvenser som riskeras bli av detta.

Folk i glesbygd har oftast egen kraft och idéer till försörjning trots svårigheter men risken att såga av den gren man sitter på finns uppenbart.
Skulle fjällvärldens mer oåtkomliga platser bli tummelplats för upplevelseindustrins begär så hotas de värden som förknippas just med dessa platser.

Själv anser jag att de områden som redan har besökstrycket på sig bör bromsa något och dit hör bl.a helikopterfärder som inte är nödvändig logistik eller liknande. Platser som fortfarande är rätt förskonade bör så förbli från massturismen och då är tillgänglighet en fråga om det gagnar framtiden eller inte.

Jag håller med dig i din omsorg om naturen och i dina åsikter om att besökstrycket i vissa fall är för högt. Däremot känns det litet som att det är OK att folk i glesbygd har idéer om hur dom skall överleva bara om dom inte expanderar turismen inom dom områden du anser skyddsvärda.

En vettig utveckling av turism (såväl som andra möjliga verksamheter) får vi nog finna oss i om vi skall ha någon lokalbefolkning kvar i fjälltrakterna. Däri ingår givetvis att reglera besökstrycket i t.ex. våra nationalparker så att deras unika värden inte fördärvas. Det finns inte många möjligheter till arbetstillfällen utanför turistindustrin när man är "fjällnära"!
 
Kul helikopterfakta. Man kanske kan googla ihop en jämförelse.

I Montana hade man 2013 runt 55000 skotrar registrerade och dom brände till nytta och nöje ungefär 16,3 miljoner liter bensin per säsong https://myfwp.mt.gov/getRepositoryFile?objectID=67524 . I Jämtland, Västerbotten och Norrbotten fanns 115000 registrerade skotrar i trafik 2020 https://scb.se/contentassets/4bf97f768344433f85bd81fcf0ce9b7b/fordon_lan_och_kommuner_2020.xlsx . Används dom som i Montana borde det ge en förbrukning på ungefär 34 miljoner l/säsong.

Enligt länken till Norrhelikopter så drar en 4-sitsig helikopter typ MD 500E ungefär 100 l/h. Civila helikoptrar i Sverige flög 43000 timmar under 2020. https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Statistik/Flygtidsstatistik/ . Det ger en förbrukning på 4,3 miljoner liter.

Inte alla helikoptrar i Sverige körs i fjällen och samma gäller för skotrar i de nordliga länen. Men ändå. Sett på det viset borde restriktioner snarare riktas mot skotrar än mot helikoptrar då det är bortåt en magnituds skillnad i bensinåtgång. Upplevt buller har jag ingen aning om.

Tack, för nyttig fakta.
Ang. helikopter-bränsleförbrukning.
Det går åt mest bränsle vid start och landning samt när de transporterar hängande last i krok.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.