Klättring i Spanien?

Tänkte ev. sticka iväg och klättra en sväng. Är det någon som har några bra områden att rekomendera med tanke på årstiden? Budgeten begränsar det till Europa. Är det El Chorro i Spanie som är det bästa alternativet? Då jag åker ensam vore det bra om det finns en del bouldering också...
Tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du åker själv så är Fontan ett mycket bra ställe.
Det behöver inte bli så dyrt heller, då det är mycket billigt att hyra hus/rum i frankrike.

Jag träffade en klättrande spanjor i Himalaya i höstas, han gav mig tips om 2 ställen nära Barcelona:
¤ Montserrat (enligt honom ett mkt häftigt ställe med 50 till 350 m höga "torn")
¤ Garraf (ett fint område med en 120 m vägg.)

Någon som har varit på någon av dessa ställen?

Förhållandena i Fontan kan vara bra, om det inte regnar. Det kan regna en del. Du får ha tur helt enkelt :)

Om det är något repklätterställe jag skulle åka själv till i Europa skulle det nog bli El Chorro, det brukar finnas gott om folk där, men det underlättare att kunna spanska. Jag tror ändå att det är en chansning att åka dit själv, för så mycket boulderingen finns det inte (som jag vet om).

Om valet står mellan Fontan och El Chorro i mars så skulle jag välja Fontan.

Benidorm, Soria m.m.

tomb; sa:
Tänkte ev. sticka iväg och klättra en sväng. Är det någon som har några bra områden att rekomendera med tanke på årstiden? Budgeten begränsar det till Europa. Är det El Chorro i Spanie som är det bästa alternativet? Då jag åker ensam vore det bra om det finns en del bouldering också...
Tack på förhand!

Hej Tom,
vädret i Spanien är lite ostabilt nu, speciellt norr om Madrid.
Du hittar en del matnyttigt om klättring i närheten av Benidorm på http://www.theorangehouse.net
Gå gärna in på http://www.desnivel.es och klicka på
Escuelas Escalada i vänstra menyn under Muy práctico
Om du har möjlighet att ta dig till Soria ca 200 km norr om Madrid (flyg med Ryan Air till Valladolid eller Zaragoza + buss till Soria) så kan vi klättra tillsammans. Närmsta klippan är Fuentetoba med 120 bultade leder (ganska korta och välbultade) ca 10 km från Soria. Valonsadero är ett rekreationsområde med hundratals block. Jag har utvecklat ca 10 block och faktiskt gjort en förare med beskrivning av ca 60 - 70 boulder problem (flertalet problem i graderna kring 5c-6c).

Montserrat som nämnts i ett tidigare inlägg är mycket fint om man är ute efter multipitch-leder. Annars är områden som Siurana och Rodellar perfekt för den som är ute efter många sportklättringsleder i varierande svårighetsgrad. Väster om Zaragoza i riktning mot Soria finns det många riktigt bra områden, Morata de Jalon, Borja-El Buste, Santuario del Moncayo etc. Förare kan köpas i klätterbutiker eller på Dechatlon i Zaragoza.

Hör av dig om du tycker Soria är ett tänkbart alternativ (jorgenheld@hotmail.com)

Saludos

Teneriffa

På Teneriffa finns en hel del spännande sportklättring. Förare finns hos Rockfax.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips