Tips på klättring Spanien

Hej!
Har fått en ide om att eventuellt åka på en semester över jul istället för att vara hemma i stressandet.
Tanken i grunden var att åka till Spanien, och det vore kul att hinna klättra ca 3-4 av dagarna. Söker lite tips från er som varit där osv. Vart finns bra klippor mm, vad behöver jag ta med och vad kan jag hyra?
Tidigare klättrat både inne och ute i sverige, samt på klippa och ferrata i schweiz. Dock endast topprep, ej sport. uppskattar 4-6 i svårighetsgrad.
Alla tips och råd uppskattas, tack på förhand!:)

Åk till Costa Blanca! Där finns hur mycket klättring som helst, trad o sport, småklippor o berg. Går oftast att hitta billiga flyg till Alicante. Hyrbil är mycket bra att ha.
(Åker bort på en månad i morgon så jag kan tyvärr inte svara på följdfrågor).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Julfirande med klättring i södra Spanien

Hej!
Har fått en ide om att eventuellt åka på en semester över jul istället för att vara hemma i stressandet.
Tanken i grunden var att åka till Spanien, och det vore kul att hinna klättra ca 3-4 av dagarna. Söker lite tips från er som varit där osv. Vart finns bra klippor mm, vad behöver jag ta med och vad kan jag hyra?
Tidigare klättrat både inne och ute i sverige, samt på klippa och ferrata i schweiz. Dock endast topprep, ej sport. uppskattar 4-6 i svårighetsgrad.
Alla tips och råd uppskattas, tack på förhand!:)

Du kan åka till Costa del Sol, bäst väder under vintern och Malaga är en riktigt trevlig stad, speciellt i jultider.
Jag är själv ingen klättrare men jag vet att det finns flera bra platser för klättring i närheten.
I trakterna av el Chorro (Caminito del Rey) finns det många ställen där jag ofta har sett klättrare. Sen finns hela Sierra Nevada inom bekvämt räckhåll.
jul2014-calle-larios.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips