Klätterfika 2013

Nån slags sammanfattning torde vara att " det beror på".
- långtur eller cragging, dvs är vikt en faktor och kan man unna sig en tupplur på stranden mellan press?
- temperatur, -20 på is eller 35 plus i thailand?
- anmarch? Det är ju där den stora MÄNGDEN energi kommer att gå åt. En timmes pulsande i snö brukar kosta mer än många repors trippande på vertikal is.
- smak. Är gott fika en del av upplevelsen, eller är du bara ute efter rätt oktan?

Glöm inte vätskan. Jag presterar klart bättre, särskilt vid kämpiga anmarchet, om jag sörplar kontinuerligt ur en slang!
 
Vinterns längre klättringar har jag tagit med en näringsdryck, typ fortimel compact eller liknande och dragit direkt efter anmars, innan klättring. Sen lite bars eller dyl att äta på stand. Tycker det är bra med nåt emergi/näringsrikt efter jobbig snöpuls. Men det måste gå snabbt att få i sig så man inte hinner bli kall innan klättringen
 
Mina favoriter:
Hårdkokta ägg
Brieost
Hård ost som skäres med kniv
Morötter
Snickers
Potatis&Purjolökssoppa i termos, mixad (med en minst sagt rejäl skvätt grädde och så lite chili)
Vatten
Kaffe
 
Jag har noll problem med att acceptera de olika näringsintag som kommit upp i den här tråden, men egentligen tycker jag det är degenererande för det svenska språket att hävda att det är fika det handlar om.
Fika är i mitt tycke kaffe med någon form av kaffebröd, dvs bullar kakor - eller möjligen smörgåsar.
Detta är basen, om man sedan toppar detta med ytterligare lite tillbehör må vara hänt. Men att påstå att man har fikat när man tryckt i sig ett kokt ägg på en standplats tycker jag är direkt vilseledande om inte skandalöst.

Vad tråden egentligen kommit att handla om - och troligen enligt TS intentioner - är olika former av mellanmål, eller specerier avsedda att upprätthålla ork och moral i största allmänhet under olika former av klättring.

För mig är cragging utan fika otänkbart, men jag har stärkt mig med varma-koppen, nötter och allt möjligt i andra klättersammanhang.

Fika är även viktigt vid långfärdsskridsko och långa eller halvlånga paddlingar. Under mer träningsinriktad paddling eller tävling, så är det vattenpåse (och vid mer än två mil nån form av energitillskott) som gäller.
Vid långtur brukar en snickers/motsvarande vara bra att ha om det blir längre pass mellan måltider eller fikaraster.
 
Jag tror att det är Messner (med "s") som tillskrivits yttrandet att " äter, det gör man mellan turerna".
 
Jag har noll problem med att acceptera de olika näringsintag som kommit upp i den här tråden, men egentligen tycker jag det är degenererande för det svenska språket att hävda att det är fika det handlar om.
Fika är i mitt tycke kaffe med någon form av kaffebröd, dvs bullar kakor - eller möjligen smörgåsar.
Detta är basen, om man sedan toppar detta med ytterligare lite tillbehör må vara hänt. Men att påstå att man har fikat när man tryckt i sig ett kokt ägg på en standplats tycker jag är direkt vilseledande om inte skandalöst.

Vad tråden egentligen kommit att handla om - och troligen enligt TS intentioner - är olika former av mellanmål, eller specerier avsedda att upprätthålla ork och moral i största allmänhet under olika former av klättring.

För mig är cragging utan fika otänkbart, men jag har stärkt mig med varma-koppen, nötter och allt möjligt i andra klättersammanhang.

Fika är även viktigt vid långfärdsskridsko och långa eller halvlånga paddlingar. Under mer träningsinriktad paddling eller tävling, så är det vattenpåse (och vid mer än två mil nån form av energitillskott) som gäller.
Vid långtur brukar en snickers/motsvarande vara bra att ha om det blir längre pass mellan måltider eller fikaraster.

Det vackraste jag hört sedan jag konfirmerades!
 
Jag har noll problem med att acceptera de olika näringsintag som kommit upp i den här tråden, men egentligen tycker jag det är degenererande för det svenska språket att hävda att det är fika det handlar om.
Fika är i mitt tycke kaffe med någon form av kaffebröd, dvs bullar kakor - eller möjligen smörgåsar.
Detta är basen, om man sedan toppar detta med ytterligare lite tillbehör må vara hänt. Men att påstå att man har fikat när man tryckt i sig ett kokt ägg på en standplats tycker jag är direkt vilseledande om inte skandalöst.

Sant, tråden heter ju "klätterfika", inte "prestationspiller 2013". Iofs tror jag jonas önskar sig en näringsriktigt sammansatt konditorifika. Men det kan nog vara en självmotsägelse.
 
Värt att notera är att det är svårt att finna ett tydligt samband mellan det jag menar med fika och en tydlig och positiv prestationsutveckling. Det kan ha lika mycket med näringsämnena som attityden att göra, men när jag senast proppade i min klätterkamrat kardemummakaka till kaffet fick jag honom att klättra på en nivå som var närmare min egen än normalt.
Det kan dock inte uteslutas att detta var en slump.

Tränar man ordentligt så är min uppfattning att tillskott av snabbmat och kaffebröd har en marginell effekt, eftersom näringsintaget totalt sett ändå är relativt stort för en hårt tränande individ.

Det som snabbast sätter ned min egen prestationsförmåga vid klättring är att jag slarvar med att dricka vatten ibland. Detta i kombination med en rad andra begränsande faktorer gör att min klätterförmåga hamnar på nivån hos en klassisk fikaklättrare. Även när jag tar i!
 
Låter fullkomligt rimligt. En halv flaska sprit borde vara vad som minst går åt för att man ska fortsätta att tycka att det är en bra idé att klättra när man står nedan för Intro Wall. Och vid den berusningen inser man ju lätt att korv alls inte behöver grillas för att kunna förtäras.
Fullkomligt logiskt!
 
Skotska cookies med belgisk choklad, ICA selection. Kaffe i massor.
Bör omfattas av kamratkontrollen. Går inte att värdera till sitt rätta värde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Tunabergsträff 2013, 21-22 september Klättring allmänt 44
jneander 2013 - Klätterresor Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.