Kläder för turskidåkning i fjällen...

Vad för kläder föredrar ni i vinterfjällen för turskidåkning?

Har använt en tunnare skaljacka o byxor lager på lager under....när kylan krupit neråt så har jag tagit på även en Moen anorak från Itab..
Rast o paus åker en dunjacka på...

Byxor har jag inte hittat nå vettigt lösning utom tunna skal med underställ + tjockare fleece vid kallare väder..
 
Jag svettas mest om överkroppen och fötterna, på benen spelar ingen större roll vad jag har, så där brukar det bli gtx bibs, de har hellånga dragkedjor i sidorna och gylf så det går att vädra om jag måste, skönt att kunna sätta sig varsomhelst utan att behöva tänka på om det är blött/fuktigt eller inte.

På överkroppen blir det softshell i form av jacka i microfiber, de är vindtäta, torkar på 3 sekunder, är lättare och tunnare och samtidigt mer slittåliga än bomull/syntet, ex fjällräven. Har några olika att välja mellan beroende på väder och hur länge jag ska vara ute. På längre turer tar jag med två så jag kan växla. (den lättaste väger 180g)

Vid pauser har jag dunjacka och täckbyxor som jag tar på utanpå alla andra lager.
 
Vindtät bomullsjacka gärna typ Ventile. Ullundertröja och eller ullskjorta. Gärna lite stretchiga byxor. Varierar isolation i 1:a hand med olika mössor och handskar samt huva och buff. Överdragsbyxor och lätt regnställ överst när vädret är bistert resp blött och blåsigt.

Thure
 
Jag svettas mest om överkroppen och fötterna, på benen spelar ingen större roll vad jag har, så där brukar det bli gtx bibs, de har hellånga dragkedjor i sidorna och gylf så det går att vädra om jag måste, skönt att kunna sätta sig varsomhelst utan att behöva tänka på om det är blött/fuktigt eller inte.

På överkroppen blir det softshell i form av jacka i microfiber, de är vindtäta, torkar på 3 sekunder, är lättare och tunnare och samtidigt mer slittåliga än bomull/syntet, ex fjällräven. Har några olika att välja mellan beroende på väder och hur länge jag ska vara ute. På längre turer tar jag med två så jag kan växla. (den lättaste väger 180g)

Vid pauser har jag dunjacka och täckbyxor som jag tar på utanpå alla andra lager.

Jag har samma kläder som du, förutom jackan. Där har jag valt en Anorak av syntet/bomull. Jag håller verkligen med om dina tankar om byxor. Är det något dom riskerar att bli blött så är det ju byxorna. Jag kör hängselbyxor i Gore-Tex med magficka + hellånga dragkedjor och gylf. Väldigt lätt att öppna och ventilera.
 
Ungefär som joask et al.

Ull närmast kroppen, två lager om kallt och brynjestickat underst.

Har också hängselbyxor i gtx pro men mina har vindslå med sjukt mycket kardborre som skydd för dragkedjan så det går knappt att få någon ventilation. Förra vintern använde jag ett par lättare byxor i gtx paclite med hellång synlig dragkedja och det funkade mycket bättre. Även om jag inte svettas om benen behöver baken ventileras.

Tunn fleece med inbyggd buff och balaklava och tunn softshelljacka utanpå. Lätt andasregnjacka om det blåser mycket eller är blött.

Fleece eller softshellhandskar på händerna. Vattentäta överdragsvantar vid behov.

Dunskor, dunbyxor, dunjacka och fodervantar för läger/rast.

Ungefär samma som för barmark förutom att regnbyxorna är på hela tiden och mer värmeplagg.
 
Knickers med damasker är ju fortfarande inte alls dumt. Anorak på överkroppen.

/oldman


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bomull eller andande membran

Jag föredrar bomullskläder, men det blir ofta andande membran på grund av att det är materialet i de flesta skidkläder. Byxorna måste ha en dragkedja längs benet för att kunna vädra när det är varmt. Har byxorna hängslen ska dragkedjan gå helt upp, du förstår varför när du ska uträtta dina behov.
Du skriver tunn skaljacka. Menar du ofodrat eller att den är sydd i ett tunt tyg? Tunnare skaljackor har sällan lika bra luva som kraftigare skaljackor och är inte gjorda för att användas i lika hårt väder.
 
Jag föredrar bomullskläder, men det blir ofta andande membran på grund av att det är materialet i de flesta skidkläder. Byxorna måste ha en dragkedja längs benet för att kunna vädra när det är varmt. Har byxorna hängslen ska dragkedjan gå helt upp, du förstår varför när du ska uträtta dina behov.
Du skriver tunn skaljacka. Menar du ofodrat eller att den är sydd i ett tunt tyg? Tunnare skaljackor har sällan lika bra luva som kraftigare skaljackor och är inte gjorda för att användas i lika hårt väder.


Har en Haglöfs L.I.M versa...som tunnare skaljacka och en Anorak T&P Moen när de blir riktigt kallt..

Som underställ har jag Aclima Woolnet + en funktionströja.. En fleece el ulletröja ibland..
 

Bilagor

  • haglofs-l-i-m-versa-jacket-blue-ink-dynamite.jpg
    haglofs-l-i-m-versa-jacket-blue-ink-dynamite.jpg
    28.4 KB · Visningar: 2,410
Bibs med hellånga dragkedjor på benen, tunn vindblus på överkroppen. I skitväder kryper jag in i min skaljacka, och drar på skalhandskarna. Tycker bra bibs är överlägset bäst på vintern, skönt att alltid vara snö- och regnsäkrad samtidigt som hängslen och dragkedjor gör det enkelt att ventilera.

Under har jag Itabs nätunderställ i ylle förstärkt med aclima ylleboxer med vindskydd. En tunn ylletröja eller ylleskjorta över underställer. T-shirt finns med som förstärkning eller som alternativ om skjorta är för varmt. Drar på dunjacka och på vissa turer dunbyxor för stillastående.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...