Kläder för Sarektur på vintern

Vist har jag en del OK kläder som jag kan använda under kommande vintertur i Sarek, men det är trots allt skillnad att ge sig ut i områden där man VET att stugvärme finns inom relativt nära håll, jämfört med att ge sig ut där man vet motsatsen.
Jag har insett att mitt "vinterskal" börjar bli lite mossigt och har bestämt mig för att skaffa nytt. Men vad?? Jag har ännu inte hunnit dit att jag börjat att i butik prova olika möjligheter, utan mest tittat runt i olika nätbutiker samt de butiker vi har här i Örebro. Det är klart att det blir en Stockholmsresa också innan jul.

Det finns en uppsjö av modeller och märken att välja mellan. Jag har fastnat en aning för Haglöfs Couloir - mest kanske för att jag tycker den är snygg. Nu undrar jag förstås - först och främst:

Vad rekommenderar ni?
Vilka detaljer måste finnas?
och
Har någon erfarenhet av Haglöfs Couloir?

Tackar för hjälpen gör
HåkanF
 
Jag skulle köra tätt vävd bomull istället för tex-mex plus en lätt regnjacka för plusgrader o regn. Vid minusgrader har du ingen som helst nytta av membran. Vad man behöver är nåt som är vindtätt och andas bra! Själv kör jag med Klättermusen Einride (men ders nya modell verkar ännu bättre för vintern) och en Marmot Essence som bara åker fram vid regn... Du får båda för nästan samma pris som en Couloir!
 
Jag skulle köra tätt vävd bomull istället för tex-mex plus en lätt regnjacka för plusgrader o regn. Vid minusgrader har du ingen som helst nytta av membran. Vad man behöver är nåt som är vindtätt och andas bra! Själv kör jag med Klättermusen Einride (men ders nya modell verkar ännu bättre för vintern) och en Marmot Essence som bara åker fram vid regn... Du får båda för nästan samma pris som en Couloir!

Det sista argumentet är inte helt oviktigt. Och nertill...? Vad har du där?

HåkanF
 
Många gamla räver föredrar bommull även där (t ex klättermusens gleipner), men själv har jag ett par två lagers stretch gore-tex skidbyxor (lite högre, med hängslen) som även har dragkedjor högt upp vid sidan så att man kan lufta om det blir varmt (funkar bra tycker jag). Men på benen svettas man aldrig lika mkt som på överkroppen heller, så här är det inte lika noga... O det underlättar ju om man slipper ha med sig ett par extra regnbyxor bara för att man vill köra med bomull...
 
Hej,

byxorna kan ställa lite högre krav på vattentäthet eftersom man ofta står på knä/sitter på ändan i snön. Ett par vattentäta brallor m bra snölås nedtill gör att man kan skippa separata damasker.

En variant är att använda hybridbyxor, typ North Face Caber Hybrid Pants, eller Mammut nånting-nånting (minns ej namnet just nu). De är i softshell, men med vattentätt över ändan och knäna.

Själv har jag använt ett par lätta halvhöga (=över midjan, men inte upp till bröstet) hängselbyxor i skaltyg (marmot nånting) med fullånga dragkedjor på sidorna. Så åker jag mestadels i ett par vindtäta fleecetights från Newline + damasker, och drar på mig skalbyxorna om vädret blir fult eller när jag ska bivackera.
 
Vindstrut!

Detta är väl en av de i särklas viktigaste detaljerna på en jacka som ska användas vintertid på kalfjället menar jag. Skulle jag vara i dina kläder (haha!) så skulle jag satsa på Klättermusens Rimfaxe, eller Nunatak om du kan få tag i en sådan (föregångaren).

Hur mycket du svettas om benen är ju svårt för mig at veta men det får väl avgöra där, det är ju alltid en fördel att slippa vattentätt så länge man inte behöver det, men isf lär du ju behöva gaiters för där nerer blir man blöt nästan hur kallt det än är förr eller senare.
 
Vindstrut behövs inte om du har något annat ansiktsskydd, typ balaclava, neoprenmask eller halsrör i ull (görs enkelt genom att klippa av ändarna på FMs ullhalsduk, blir två stycken). En pälskant gör mkt skillnad också. Men det ska vara riktig päls, helst från något utrotningshotat djur. Jag har en från varg och en från lo, de duger. Men ozelot vore ju kul, sätta lite guldpälskant på tillvaron.

Jag kör med norrønas arktis anorak och skidbyxor i tätvävd bomull. Bra skit. Fast mina har några år på nacken, de har ändrat designen lite. Men materialet är detsamma. Körde ett tag med trollveggen gtx brallor, enligt principen att det skulle vara bra med vattentätt att stå på knä och sitta i snön med. Men allvarligt, man ska inte sitta i snön oisolerad. Och har hittills inte stött på något problem med blöta byxor trots oimpregnerad bomull. Ibland har jag haft med mig lösa regnbrallor som jag sydde i någon lätt vattentät väv, mönstrade av FMs regnbrallor, gött att ha när man gräver snöka, för då blir det ganska vått.

Jag har inte hittills hittat några byxor som har fullgoda snölås. Lösa damasker är nästan ett måste. Fast ganska skönt då de kan ge lite extra värme. För vintern duger polybomull gott. Kör polybomull i våttarna också.

Glöm inte ett riktigt förstärkningsplagg. Typ dunjacka. Hade en komarock under en februaritur i sarek. Sjukt jävla kallt. Uffa! Näe, min dunjacka får du slita loss från mina kalla döda fingrar!
 
Åh, vad underbart med personer som svarar utifrån egen erfarenhet och inte hörsägen! Är ni fler därute så skriv gärna en rad, eller räcker ovanstående som vägledning...?

Som tips för eventuellt kommande ledtrådar: Jag är VARM av mig så länge jag är i rörelse, men blir ganska snabbt frusen när jag är stilla.

HåkanF
 
Håkan, kolla in Klättermusens outletlista. Finns Liv duntröjor kvar. Perfekta att aningen dra över eller under jackan vid korta pauser, eller kanske sova i vid extra kalla nätter. Dyra, men väl värda sitt pris tycker jag.
 
Håkan, kolla in Klättermusens outletlista. Finns Liv duntröjor kvar. Perfekta att aningen dra över eller under jackan vid korta pauser, eller kanske sova i vid extra kalla nätter. Dyra, men väl värda sitt pris tycker jag.

Räcker det med Liv som dunplagg, eller behöver man något ÄNNU varmare i Sarek i mitten av april?

HåkanF
 
Jag skulle rekommendera Paramos kläder. Gjorde en vintertur med dem förra året och är mycket nöjd. De andas mycket bättre än membranplagg men är vattentäta och suger inte åt sig vatten. Bomullsanorak och mindre vattentäta byxor som pressas mot huden av hård vind och där snön sedan smälter mot benen har jag haft nog av.

Jag har använt Velez Smock
http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYSMOCKVELEZUNISEX

och Cascada byxor:
http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYTROUSERSCASCADAMENS

Sedan är Paramos kläder inte speciellt lätta om man har sådana ambitioner, så till vintern tänker jag testa lite lättare kläder....

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...