Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

Först och främst:

1. Du kommer behöva markägarens tillstånd för att få stanna på samma plats mer än en natt

2. Det är inte lagligt att jaga med vilka vapen som helst och under vilka tider som helst

3. Det är oerhört opraktiskt att leva på jakt, det finns en anledning till att jordbruket anses som ett av den moderna civilisationens första steg. Jägare och samlare hade helt enkelt inte tid att utveckla sig.

4. Det finns minst 3, troligen fler, gamla trådar i forumet som handlar om ungefär samma sak. Lägg ner lite arbete själv och sök :)
ja leva på jakt är omöjligt i sverige med alla lagar
 
Efter lilla istiden -1850 var i princip hela Sverige intill minst två dagsresor från boende kalhugget. Mina anförvanter som återplanterade gjode det med lådsvis av en sorts plantskoge tall. Dvs stora delar av Sverige är inte naturskog utan trädplantat. Det minskar mångfalden och överlevnadspotensialen i plantaten.
 
Glöm jakt för överlevnad. Det finns för få djur och i den situationen har du inte
den tiden som skulle krävas.
Hitta någon inkomst som gör att du kan köpa det du behöver som att plocka burkar,
köra en kanal på sociala medier om livet utanför som du får inkomst från.
Tiden du har för att klara det basala tar det mesta av dagen.
Om du inte har bostad så se till att på något sätt skaffa förvaringsutrymme
för saker du behöver beroende på årstid.
Exempelvis ett källarförråd som ingen använder, isolerad container etc.
Ett mindre ansträngande sätt att transportera det som du behöver ha med dig.
En cykelkärra som klarar 50 kg eller en lådcykel.
Ryggsäck funkar bra för vandrare och helgcampare men skall du leva så
året runt så krävs det mycket mer än så.
Tillgång till ström såsom solceller på sommarhalvåret som laddar en powerbank
och något lättare elverk vintertid.
I södra delen av sverige se till att hämta vatten från någon kran då vatten i naturen är på
tok för förorenat för att det skall gå att rena med de produkter som finns ute.
Att rena vatten funkar i norra sverige.
Tvätta kläder kräver bra väder och mycket vatten men framförallt tid
om du inte har tillgång till tvättstuga.
Tält är en bra lösning för boende men då får du skaffa ett rejält 4 säsongstält,
gärna kupoltält som är vattentätt på riktigt och som står pall för rejäla oväder.
Det räcker med ett rejält oväder för det skall gå åt helvete så planera för att det kommer från början.
Vattenpelare på golvet skall vara minst 10000 mm och ytterduken helst 5000 mm.
För att skydda tältet från slitage så lägg en presenning på marken för att ha den under
tältet.
Tält tar mindre tid att sätta upp än att bygga koja eller bivack.
När du inte längre har tillgång till de bekvämligheter en bostad har så tar allting
du behöver göra mycket längre tid så det handlar hela tiden att hitta lösningar
att korta tiden olika saker tar.
Maten kostar mer när du inte har kylskåp under sommarhalvåret.
Glöm Triangiakök då det slukar mycket T-sprit. Skaffa ett multibränslekök
som du kan köra på målarbensin (Heptan). Optimus Nova är alldeles utmärkt.
Det är bränslesnålt med ställbar låga.
Hittar du ställen som i stort sett ingen rör sig kan du plantera lite saker där
för att dryga ut matkassan.
Kanske rent av chansa på att bygga egen jordkällare i miniatyr där.
Lycka till!
 
Jag känner faktiskt en gubbe som bodde i en grotta i skogen i flera år. Det gick ingen nöd på honom och ingen upptäckte honom eller störde sig ivf inte på att han var där. Han hade ingen märkvärdig utrustning alls, men han levde bra i sin grotta.

Men, och det är ett stor men, han var inte romantiker och trodde att han skulle kunna leva på granbarr. Han tog sig till stan och provianterade när det behövdes och passade då också på att vara lite social.

Det här var rätt nyligen, han var säkert runt 75 år när han bodde så här. Visst, han kunde ha blivit sjuk eller skadat sig och dött där i grottan. Tveksamt om han ens hade mobil. Men det gick bra. Men det var ju enbart för att han anpassade sitt offgrid-tänk till vad som var rimligt. Hans motiv var nog inte naturromantiskt, utan snarare att leva så billigt som möjligt och konsumera minmalt. Plust att han förstås är en kuf med religiösa griller som lever efter sin egen moral som är rätt obegriplig för vanliga dödliga.;)
 
Har man aldrig varit ute i skogen så har man aldrig sett de där djuren. Det är där skon klämmer för en del
Flera av djuren är ganska skygga av sig så man kan ha varit en del i skogen utan att ha sett dem. Inte oft jag ser vildsvin men oftare ser jag spåren efter dem. Lite beroende på tid på dygnet också, när är djuren aktiva, inte alltid samma tid som jag är skogen. Men lever man i skogen så ökar chansen att träffa på dem.

/Patrik
 
Flera av djuren är ganska skygga av sig så man kan ha varit en del i skogen utan att ha sett dem. Inte oft jag ser vildsvin men oftare ser jag spåren efter dem. Lite beroende på tid på dygnet också, när är djuren aktiva, inte alltid samma tid som jag är skogen. Men lever man i skogen så ökar chansen att träffa på dem.

/Patrik
Där jag bor nu finns inte vildsvin, men när jag bodde i Stockholms län såg jag ofta både rådjur och vildsvin. Rådjur behövde jag inte ens gå ut i skogen för att se. Vid sällsynta tillfällen kunde de dagtid komma in i tätorten för att käka i trädgårdar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.