Kindernay XIV va Rohloff speed hub

Anledningen till att välja DI2 på pendlarcykeln är just att undvika frusna vajrar (eller övriga fryskänsliga växelkomponenter).

Jag har tyvärr inga större möjligheter att förvara cykeln i uppvärmda lokaler, vilket gör det extra knöligt om växlarna fryser fast.
För mig skulle en 24/7-minusgrader pendlarcykel inte vara Di2, både batterierna och de små minimotorerna framstår för åtminstone mig som mer köldpåverkade än vajrar. Problem med frusna vajrar kan man enl mig undvika genom eftertänksam dragning av vajerhöljet.
Men en gatesrem skall tydligen kunna ställa till problem om det är mkt blöt snö som packas i remdreven, men i samma förhållanden är även en kedja långtifrån underhållsfri.
Vinter är besvärligt!

Å när det gäller just battericyklar och navväxlar, så blir tydligen växling i uppförsbackar rätt besvärligt, enligt Janne på Racerdepån. Ty navväxlar ska ju inte trampas vid växlingen. Å om då elmotorn samtidigt skjuter på, kan /ner/växlingen ibland ske först efter backen... Därför är Janne tveksam till Alfine för min del).
Låter som ett konstigt användningsfall, tex driver ju inte motorn när du slutar trampa, det är ju ett lagkrav! En van cyklist borde dessutom i praktiken kunna undvika att behöva växla mitt i backar, särskilt på den vanliga pendlarvägen där man redan i förväg vet vilken växel som behövs.

Men än en gång:
Det är du som skall skaffa precis det du vill ha.
Men för mig låter det som en dyr lösning på ett problem som kanske inte ens är ett problem.
 
Ja, blötsnö och snösörja gör vintercykling allmänt besvärligt. Särskilt om issörjan fryser på!

Därför behöver man tänka till före, innan man slår till på en ny vintercykel.

Angående att elmotorn slutar driva när man trampar, så sker det väl med en viss fördröjning, misstänker jag. Å det är nog denna fördröjning som ställer till det i vissa uppförsbackar, skulle jag tro. Farten riskerar sjunka alltför mycket. Men det är kanske en vanesak.

Å här nere är vissa backar så pass långa, att det även behöver växlas flera gånger mitt i själva backen. Särskilt då med 11-18- växlade planetväxelsystem!

Men självfallet ska ju växlingarna planeras i tid, vare sig planetväxlar eller kedjeväxlar.
/Niklas
 
Jag funderar på att fixa en modern version av Thures drömvintercykel och funderar då på lämpligt växelsystem.

Rohloff har nu fått konkurrens av det norska Kindernay-navet, som också har 14 växlar, men med något större omfång, 543% mot 523% för Rohloff.

Jag misstänker att den skillnaden knappast märkts i praktiken. Vi snackar alltså om 13,9% i varje växelsteg för Kindernay XIV mot 13,6% för Rohloff.

Ett annat särskiljande drag är att Kindernay-navet har äkta thru axle, medan Rohloff thru axle-kompatibla nav får skruvas från två håll. Nyare skivbromsutrustade cyklar brukar ha thru axle.

Sedan har Kindernay hydrauliska växelvajrar (mineralolja), vilket borde eliminera risken för frusna växelvajrar vid minusgrader. Dessutom ska tydligen växlarna alltid vara perfekt justerade.

En annan detalj är att själva växelnavet kan lossas från "navskalet" med flänsarna. Du kan alltså byta mellan t.ex. 27,5" och 29", UTAN att behöva köpa TVÅ baknav! Dock behövs givetvis två navskal, om man inte vill bygga om hjulet varje gång...

Slutligen ska Kindernay-navet tåla 160 Nm mot Rohloff 130 Nm, vilket inte är helt fel i t.ex. branta uppförsbackar.

En nackdel med Kindernay-navet är dock att navet kräver unika bromsskivor med sju (7) bulthål. Det kan ju ställa till en del bekymmer...

Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
/Niklas
Jag funderar på att fixa en modern version av Thures drömvintercykel och funderar då på lämpligt växelsystem.

Rohloff har nu fått konkurrens av det norska Kindernay-navet, som också har 14 växlar, men med något större omfång, 543% mot 523% för Rohloff.

Jag misstänker att den skillnaden knappast märkts i praktiken. Vi snackar alltså om 13,9% i varje växelsteg för Kindernay XIV mot 13,6% för Rohloff.

Ett annat särskiljande drag är att Kindernay-navet har äkta thru axle, medan Rohloff thru axle-kompatibla nav får skruvas från två håll. Nyare skivbromsutrustade cyklar brukar ha thru axle.

Sedan har Kindernay hydrauliska växelvajrar (mineralolja), vilket borde eliminera risken för frusna växelvajrar vid minusgrader. Dessutom ska tydligen växlarna alltid vara perfekt justerade.

En annan detalj är att själva växelnavet kan lossas från "navskalet" med flänsarna. Du kan alltså byta mellan t.ex. 27,5" och 29", UTAN att behöva köpa TVÅ baknav! Dock behövs givetvis två navskal, om man inte vill bygga om hjulet varje gång...

Slutligen ska Kindernay-navet tåla 160 Nm mot Rohloff 130 Nm, vilket inte är helt fel i t.ex. branta uppförsbackar.

En nackdel med Kindernay-navet är dock att navet kräver unika bromsskivor med sju (7) bulthål. Det kan ju ställa till en del bekymmer...

Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
/Niklas

Tja!
Cyklar 10 km vardagar tor jobbet sommar som vinter med samma uppbackar på vanlig 1000:- MBK
Färför vill du köpa det du pratar om?
 
Angående att elmotorn slutar driva när man trampar, så sker det väl med en viss fördröjning, misstänker jag.
Nu har jag iofs ingen större egen erfarenhet av elcyklar, men jag har cyklat fram o tillbaka utanför en cykelaffär på en elcykel med mittmotor utan att på ngt som helst sätt reagera på eller ens märka ngn typ av fördröjning
Typ en sådan här
Batavus-Razer-2022-4-470x300.jpg
 
Thure! Har du haft problem med frusna vajrar?

Å hur ser kalkylen ut? Har du kommit ner till 10 kr/mil än?

Sedan tvivlar jag inte på att Rohloff är ett bra nav. Det finns gott om berättelser på nätet, som bekräftar detta. Utan min fråga är om Kindernay skulle kunna vara ett ännu bättre nav?
/Niklas
Inga vajerproblem. Spänt vajern något ett par gånger.

Bytt däck några gånger. Bromsbelägg. Stora kostnader var byte till SON Edelux diodframlyse, och renovering av navdynamon via nedskick av framhjulet till Wilfried Schmidt Maschinenbau i Tyskland som tillverkar SON. Räknar jag ihop allt hamnar milkostnaden på 11-12 kr så här långt.
Sedan tillkommer nya cykelkängor och andra vintercykelprylar som handskar, byxor bra väskor etc. Men detta behöver man ju även om man har billigare vintercyklar.

En fördel med Kindernay är att kunna byta till ett hjul med dubbdäck utan att ha två dyra växelnav. Men det lär vara viktigast att ha dubbdäck på framhjulet.

Lycka till med ditt köp Niklas och kul att du är tillbaka på Utsidan.

Thure
 
Senast ändrad:
Nu har jag iofs ingen större egen erfarenhet av elcyklar, men jag har cyklat fram o tillbaka utanför en cykelaffär på en elcykel med mittmotor utan att på ngt som helst sätt reagera på eller ens märka ngn typ av fördröjning
Typ en sådan här
Batavus-Razer-2022-4-470x300.jpg
En ev. fördröjning märks väl tydligare i en brant uppförsbacke än på en plan asfalterad yta.

Men jag har heller ingen direkt egen erfarenhet av elcyklar, mer än att bara ha testkört en elstandardcykel på en parkeringsplats för 10-15 år sedan.

Men i vart fall är jag övertygad om att fördelen med elcykel borde vara klart större med trögrullade dubbdäck än med lättrullade sommardäck... Dock får jag se till att ha tillräckligt med batteri för vinterturer, då batteriernas kapacitet lär försämras vid kyla.
/Niklas
 
Äh, jag har cyklat mkt på vintern med vanliga växlar, 3*9 el 10. Det funkar fint. Ibland fastnar det mkt snö på drivlinan, ställ cykeln uppochned, veva, pilla bort med en pinne el stålborste bara.

Vägsalt och modd med grus och smuts sliter på drivlinan om man har kedjeväxlar. Hur mycket beror på var man cyklar och hur mycket.

Thure
 
Inga vajerproblem. Spänt vajern något ett par gånger.

Bytt däck några gånger. Bromsbelägg. Stora kostnader var byte till SON Edelux diodframlyse, och renovering av navdynamon via nedskick av framhjulet till Wilfried Schmidt Maschinenbau i Tyskland som tillverkar SON. Räknar jag ihop allt hamnar milkostnaden på 11-12 kr så här långt.

En fördel med Kindernay är att kunna byta till ett hjul med dubbdäck utan att ha två dyra växelnav.

Lycka till med ditt köp Niklas och kul att du är tillbaka på Utsidan.

Thure
Tack Ture och skoj att du fortfarande använder din drömvintercykel. Det inspirerar mig

PS och OT! Du borde kanske skicka din bokföring av vintercykeln till regeringskansliet. De hade ju mage (angående kommande höjning av milersättningen), att påstå att cykling till jobbet är gratis, vilket givetvis inte stämmer...
/Niklas
 
Det kommer en hel del nyheter på växelnav och växellådor intill vevlagret riktade mot elcykelmarknaden. Informativ film

Vore kul om du stannar för Kindernay Niklas och delger dina erfarenheter.

Men för min del blir det nog ingen ny vintercykel min cykel kommer förhoppningsvis att överleva mig.

Thure
 
En ev. fördröjning märks väl tydligare i en brant uppförsbacke än på en plan asfalterad yta.
Det tvivlar jag på, eftersom motorn inte driver bakhjulet direkt.
Men det kan kanske skilja mellan olika modeller och installationer, men jag är tveksam.

Men i vart fall är jag övertygad om att fördelen med elcykel borde vara klart större med trögrullade dubbdäck än med lättrullade sommardäck... Dock får jag se till att ha tillräckligt med batteri för vinterturer, då batteriernas kapacitet lär försämras vid kyla.
Så är det förstås, ett batteriberoende ger nya problem samtidigt som de ev problemen med kedja, bromsar och annat inte försvinner.
Men vad kostar en passande elcykel + motsv "sommarcykel" jmf med en enda vintertålig cykel med Kindernay-nav?
Att ha två cyklar ger ju också redundans som kan vara värt att betala xtra för. Vad gör du om du upptäcker punka en morgon när du redan är sen?

Men trots detta tycker jag som Thure, Kindernay-navet verkar spännande. Men det verkar vara en onödigt(?) dyr lösning på ett problem som borde gå att lösa både enklare, flexiblare och kanske inte minst billigare.
Men det är ju dina pengar och du som skall bli nöjd med ditt val, så har du råd och vill "chansa" så varför inte.
Återkom gärna oavsett vad det blir.
 
Det kommer en hel del nyheter på växelnav och växellådor intill vevlagret riktade mot elcykelmarknaden. Informativ film

Vore kul om du stannar för Kindernay Niklas och delger dina erfarenheter.

Men för min del blir det nog ingen ny vintercykel min cykel kommer förhoppningsvis att överleva mig.

Thure
Tack för klippet! Det blir mycket spännande nyheter framöver.

Jo, jag tror att Kindernay-navet är nog det bästa växelnavet just nu för vintercykelpendling. En del andra nav i klippet har ungefär samma växelomfång, men får alldeles för stora hopp mellan varje växel.

Men Enviolo-motorn kan bli mycket intressant, om den kommer ut på marknaden. Steglös transmission är mycket trevligt, vet jag av egen erfarenhet (Nuvinchi N360 på en Tunturi Prego).

Dock blir energiförlusterna större och den lägsta tillåtna utväxlingen blir alldeles för hög för min del, varför Enviolo N380 blir ointressant för min drömvintercykel.

Att du inte vill köpa en ny drömvintercykel, kan jag förstå. Det blir ju i praktiken ett köp du gör en gång i livet. Dessutom har du ju ännu inte nått ditt mål om sub 10 kr/mil. ;)
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Johnboy Rohloff Långcykling 10
Thorn Rohloff-växelnav Långcykling 0
thureb Rohloff Speedhub för tufft vinterbruk? Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.