Kindernay XIV va Rohloff speed hub

Jag funderar på att fixa en modern version av Thures drömvintercykel och funderar då på lämpligt växelsystem.

Rohloff har nu fått konkurrens av det norska Kindernay-navet, som också har 14 växlar, men med något större omfång, 543% mot 523% för Rohloff.

Jag misstänker att den skillnaden knappast märkts i praktiken. Vi snackar alltså om 13,9% i varje växelsteg för Kindernay XIV mot 13,6% för Rohloff.

Ett annat särskiljande drag är att Kindernay-navet har äkta thru axle, medan Rohloff thru axle-kompatibla nav får skruvas från två håll. Nyare skivbromsutrustade cyklar brukar ha thru axle.

Sedan har Kindernay hydrauliska växelvajrar (mineralolja), vilket borde eliminera risken för frusna växelvajrar vid minusgrader. Dessutom ska tydligen växlarna alltid vara perfekt justerade.

En annan detalj är att själva växelnavet kan lossas från "navskalet" med flänsarna. Du kan alltså byta mellan t.ex. 27,5" och 29", UTAN att behöva köpa TVÅ baknav! Dock behövs givetvis två navskal, om man inte vill bygga om hjulet varje gång...

Slutligen ska Kindernay-navet tåla 160 Nm mot Rohloff 130 Nm, vilket inte är helt fel i t.ex. branta uppförsbackar.

En nackdel med Kindernay-navet är dock att navet kräver unika bromsskivor med sju (7) bulthål. Det kan ju ställa till en del bekymmer...

Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
/Niklas
 
Rohloff har bra rykte för pålitlighet. Jag har cyklat 3300 mil vinterkörning med dubbdäck med mitt Rohloffbaknav/bakhjul. Aldrig några problem att växla. Däremot lite bromsproblem med de hydrauliska skivbromsarna i kyla. Det läcker ut hydraulolja då och bromsförmågan kan försvinna.

En axel (snabbkoppling) har gått av till baknavet förmodligen utmattning.

Thure
 
Först och främst: Välkommen tillbaka!

Så vad tror ni o. Kindernay-navet? Något att satsa på?
Det är svårt att som helt utomstående kunna ge ett bra svar på
-Hur/till vad skall du använda cykeln?
-Hur mkt får växelnavet kosta?
Osv, osv

När jag hösten 2016 skulle skaffa mig en cykel för korta turer, ärenden o likn (EJ pendling) som skulle förvaras utomhus året runt valde jag ett fälgbromsat hjul med det 11-delade Alfine-navet av 1a gen till allra största delen pga priset, det kompletta hjulet inkl monteringsdelar och växelreglage kostade <3kSEK.
Det har fungerat väldigt bra, jag har bytt olja några ggr som enda service.
 
Tack Håkan!

Ja, jag har tittat på Alfine DI2 11S, men Janne på Racerdepån är lite tveksam.

Beträffande kostnaden, så får väl ändamålet helga medlen. Å Thure visade ju vägen för 15-18 år sedan 😀👍.

Jag har ca 18-22 km till de två närmsta kommuncentra och några rejäla uppförsbackar på hemvägen (som platsar i Garmins Climb pro och har en maxlutning på 12-14%).

Så en lägsta tillåten total utväxling runt 0,5 vore önskvärt (navets lägsta utväxling × antal klingtänder/antal bakdrevständer).

Rohloff klarar inte riktigt det, om man lusläser specen. Jag är för tung.

Kindernay, med sina max 160 Nm, mot Rohloffs max 130 Nm, BORDE kunna klara detta.

Pinion P1.18 klarar det galant, men anger en maxvikt för cyklisten på 110 kg. Tyvärr väger jag runt 120 kg... Frågan är hur kinkig man behöver vara där?

Dessutom har Pinion klart större energiförluster än Rohloff (och troligtvis även Kindernay XIV).
/Niklas
 
Rohloff har bra rykte för pålitlighet. Jag har cyklat 3300 mil vinterkörning med dubbdäck med mitt Rohloffbaknav/bakhjul. Aldrig några problem att växla. Däremot lite bromsproblem med de hydrauliska skivbromsarna i kyla. Det läcker ut hydraulolja då och bromsförmågan kan försvinna.

En axel (snabbkoppling) har gått av till baknavet förmodligen utmattning.

Thure

Thure! Hur är det med missljud på växel 4-7? Fortfarande störande?

Frågan är om Shimano har bättre bromsar än Magura. Bromsar med mineralolja tänker jag köra i alla fall, då DOT-oljorna är hygroskopiska och suger åt sig vatten.
/Niklas
 
Visst missljud och antydda vibrationer på växlarna 5-7 kvarstår. För vintercykling är kapslad kedja och Rohloffnav en bra lösning. För sommarcykling är en konventionell drivlina förmodligen effektivare men kräver betydligt mera underhåll och byten av slitdetaljer. Min första kedja på vintercykeln klarade ca 2000 mil om jag minns rätt. Bytte den samtidigt som bakkransen.

Rohloff används med elassist samt på velomobiler och det borde borga för att det är en ganska stabil konstruktion.

Angående bromsarna på min vintercykel kan det förmodligen vara idé att uppgradera.

Thure
 
Thure! Har du haft problem med frusna vajrar?

Å hur ser kalkylen ut? Har du kommit ner till 10 kr/mil än?

Sedan tvivlar jag inte på att Rohloff är ett bra nav. Det finns gott om berättelser på nätet, som bekräftar detta. Utan min fråga är om Kindernay skulle kunna vara ett ännu bättre nav?
/Niklas
 
jag har tittat på Alfine DI2 11S, men Janne på Racerdepån är lite tveksam.
Alfine 11-navet kom i en ny version för några år sedan ( SG-S7001-11) , några få av komponenterna skall vara ändrade och navet skall nu även vara godkänt även för el-cyklar, vilket jag har förstått skall vara den stora marknaden för dem.
Det Alfine 11-nav jag har är av 1a gen, SG-S700, och kollar man på nätet är det flera som har haft problem med det, men som alltid är det väl de som har problem som är ivrigare att skriva om det. Mitt nav har fungerat utan problem, det läcker iofs lite olja men det betyder bara att det blir lite kladdigt och måste torkas av och olja fyllas på, men det är med 6mån intervaller inte veckovis. Växeljusteringen är känslig och jag har varit tvungen att snedjustera lite för bästa funktion
Växel_Inställning_Alfine11.JPG
Men inget av detta var på ngt sätt okänt för mig och medför inte heller några oöverstigliga problem.
Men helt underhållsfritt är navet inte. Men finns det nav som är det?

Di2 på en pendlarcykel är för mig en helt onödig lyx. Missförstå mig rätt; jag tycker att Di2-är fantastiskt bra och det finns en kedjeväxlad Di2-cykel i mitt hem.
För mig är en gatesrem mer intressant på en pendlarcykel, men det kräver ju en ny ram, eller rejäl ombyggnad av en befintlig, så för mig funkade det inte eftersom jag valde en befintlig cykel utan att bygga om ramen.

Beträffande kostnaden, så får väl ändamålet helga medlen. Å Thure visade ju vägen för 15-18 år sedan 😀👍.
Vare sig du, Thure eller ngn annan är ju inte på ngt som helst sätt skyldig att redovisa vad, eller ens varför, ni gör de val, eller lägger de pengar, ni gör.
Men för mig var kostnaden en viktig del och eftersom jag fick det kompletta Alfine 11-hjulet såpass billigt var det ingen tvekan om att välja det, om jag kommer ihåg rätt var merkostnaden upp till ett rohloffnav såpass stor att jag kunde köpt en komplett kedjeväxlad cykel för den! Fast lite ångrar jag att jag inte köpte ytterligare ett Alfine 11-hjul när det begav sig, dels för backup/redundans men också för att ha ett permanent med dubbdäck och ett med dubbfritt. På samma sätt som jag har två framhjul (båda med navdynamo) med/utan dubbdäck till denna cykel.
En sak har jag bytt: växelreglaget. Eftersom jag har bockstyre på cykeln funkar inte det vanliga navväxelreglaget, SL-S700, särskilt bra om man är van vid bekvämligheten + alla andra fördelar med STi-reglage och även om det finns "STi"-reglage för navväxlar så tvekade jag länge. "STi"-reglage för navväxlar är dyra och enl recensioner kan de vara av tveksam kvalité, men medan jag funderade på vad jag ville ha och hade råd med dök det upp ett beg bar end-reglage för riktigt bra pris som fungerar riktigt bra och jag är nöjd med det.

Vad gäller din oro över att riskera att överbelasta navet tror jag att den är överdriven.
Men självklart är det samma sak där som med kostnaden, det är du som avgör vad du köper och varför.


min fråga är om Kindernay skulle kunna vara ett ännu bättre nav?
Jag tror (OBS: ännu en gång tror) att det kan vara svårt att hitta ngn som har tillräcklig erfarenhet av båda naven för att det skulle kunna ge dig avgörande info för ditt beslut. Men jag tycker också att det skulle vara bra om jag hade fel.

Detta långa inlägg innehåller väl iofs inte särskilt mkt hjälp för dig, men jag hoppas att du skaffar dig både ett nav och en cykel du blir nöjd med.
 
Håkan! Anledningen till att välja DI2 på pendlarcykeln är just att undvika frusna vajrar (eller övriga fryskänsliga växelkomponenter).

Jag har tyvärr inga större möjligheter att förvara cykeln i uppvärmda lokaler, vilket gör det extra knöligt om växlarna fryser fast.

(Jag har även GRX DI2 på min monstergravelcykel, som jag är nöjd med).

Å när det gäller just battericyklar och navväxlar, så blir tydligen växling i uppförsbackar rätt besvärligt, enligt Janne på Racerdepån. Ty navväxlar ska ju inte trampas vid växlingen. Å om då elmotorn samtidigt skjuter på, kan /ner/växlingen ibland ske först efter backen... Därför är Janne tveksam till Alfine för min del).

Enligt Kindernay själva (vad det påståendet nu är värt), så ska deras nav vara bättre på att växla under tryck än andra navväxlar. Ungefär i paritet med moderna mtb-växlar.

Ps! Skojigt att du är nöjd med ditt Alfine-nav.
/Niklas
 
Äh, jag har cyklat mkt på vintern med vanliga växlar, 3*9 el 10. Det funkar fint. Ibland fastnar det mkt snö på drivlinan, ställ cykeln uppochned, veva, pilla bort med en pinne el stålborste bara.
 
Äh, jag har cyklat mkt på vintern med vanliga växlar, 3*9 el 10. Det funkar fint. Ibland fastnar det mkt snö på drivlinan, ställ cykeln uppochned, veva, pilla bort med en pinne el stålborste bara.
Fast det var just det där eviga borstandet och hackandet jag vill undvika med den tänkta cykeln...
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Johnboy Rohloff Långcykling 10
Thorn Rohloff-växelnav Långcykling 0
thureb Rohloff Speedhub för tufft vinterbruk? Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.