Kindernay XIV va Rohloff speed hub

Det tvivlar jag på, eftersom motorn inte driver bakhjulet direkt.
Men det kan kanske skilja mellan olika modeller och installationer, men jag är tveksam.


Så är det förstås, ett batteriberoende ger nya problem samtidigt som de ev problemen med kedja, bromsar och annat inte försvinner.
Men vad kostar en passande elcykel + motsv "sommarcykel" jmf med en enda vintertålig cykel med Kindernay-nav?
Att ha två cyklar ger ju också redundans som kan vara värt att betala xtra för. Vad gör du om du upptäcker punka en morgon när du redan är sen?

Men trots detta tycker jag som Thure, Kindernay-navet verkar spännande. Men det verkar vara en onödigt(?) dyr lösning på ett problem som borde gå att lösa både enklare, flexiblare och kanske inte minst billigare.
Men det är ju dina pengar och du som skall bli nöjd med ditt val, så har du råd och vill "chansa" så varför inte.
Återkom gärna oavsett vad det blir.

Angående att växla utan att trampa, så hinner ju farten sjunka betydligt mer i branta uppförsbackar än på platt mark (givet likvärdigt underlag). Risken blir ju att man i branta backar inte tar höjd(!) för detta i växlingsögonblicket.

Beträffande "sommarcyklar" så har jag redan gott om sådant, men saknar som sagt en seriös vintercykel (för cykling utomhus). Å då funderar jag på en modernare variant av Thurebs drömvintercykel.

Å för att förtydliga. Det är inte nödvändigtvis 24/7-cykling i minusgrader, utan snarare 24/7-cykling i dubbdäcksförhållanden.

Tyvärr ligger ju isen kvar betydligt längre på grusvägar än på asfalt - särskilt i skogspartier! Å då jag har 2,5 km grusväg ut till närmsta asfaltsväg, behövs dubbdäcken (och därmed den tänkta vintercykeln) under 4-5 månader per år.

Självfallet får ju battericyklar samma problem som vanliga cyklar, även om det kommer mer robusta och battericykelanpassade komponenter. Å batteridrift i sig skapar ju egna problem (t.ex. batteritorsk), som kan minimeras med klok planering.

Å jag tror på att integrera motor och växling i en och samma mittplacerade enhet. Särskilt om Enviolo får fram en bra lösning (se Thureb's länkade filmklipp). Bl.a. blir ju ett oväxlat baknav betydligt enklare och billigare, vilket avsevärt förenklar vid hjulbyten.
/Niklas
 
En angränsande fråga angående val av växelnav, blir ju hur kedjespänningen bör ske.

Den traditionella lösningen för växelnav och single speed är ju horisontala drop outs, men de fungerar ju inte med skivbromsar och går därför bort.

Å bakväxelliknande kedjespännare fungerar knappast med heltäckande kedjeskydd och går därför bort. (Det är ju till en drömvintercykel, så ett heltäckande kedjeskydd är välbehövligt).

Återstår då någon form av "DH-rullar" runt klingan, ett excentriskt vevlager eller en ram med justerbara /thru axle/ drop outs.

Några synpunkter på detta?
/Niklas
 
Min cykel har utmärkt lösning på det problemet Niklas. Vertikala dropouts i plattor som sitter fast i bakramen på bägge sidor med två insexbultar per sida. Man flyttar på plattorna om man behöver spänna kedjan. Även bromsoket på vänstra sidan sitter fast i plattan. Se bild https://www.utsidan.se/forum/threads/droemvintercykeln.28798/page-6#lg=post-415765&slide=1

Min recension av cykeln finns på https://www.utsidan.se/friluftsguiden/cykel/cyklar/patria-terra-dromvintercykeln_3325

Thure
 
Angående att växla utan att trampa, så hinner ju farten sjunka betydligt mer i branta uppförsbackar än på platt mark (givet likvärdigt underlag). Risken blir ju att man i branta backar inte tar höjd(!) för detta i växlingsögonblicket.
Visst är det så
Men det gäller ju oavsett elmotor eller ej


Den traditionella lösningen för växelnav och single speed är ju horisontala drop outs, men de fungerar ju inte med skivbromsar och går därför bort.
Ett alternativ skulle väl olika bromsar fram o bak kunna vara. För hur hårt kommer du att bromsa bak på en dedicerad vintercykel? Kombineras förstås med skivbroms fram.
 
Intressant lösning. Hur hårt behöver du dra insex-bultarna? Risk för att plattan flexar eller lossnar om du tar i för kung och fosterland i t.ex. en brant uppförsbacke?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Visst är det så
Men det gäller ju oavsett elmotor eller ej



Ett alternativ skulle väl olika bromsar fram o bak kunna vara. För hur hårt kommer du att bromsa bak på en dedicerad vintercykel? Kombineras förstås med skivbroms fram.

Tja, fälgbroms går ju bort under alla omständigheter.

Å Shimanos rullbroms (som jag har på min Nuvinchi N360-hoj, gör det ju onödigt meckig att plocka av och på bakhjulet. Dessutom väger ju rullbromsen en del.

Å en stor fördel med Kindernay-navet är ju just att det blir nästan lika lätt att plocka av bakhjulet som på en modern kedjeväxlad cykel. Det tilltalar mig.
/Niklas
 
Å Shimanos rullbroms (som jag har på min Nuvinchi N360-hoj, gör det ju onödigt meckig att plocka av och på bakhjulet.
Shimanos rullbroms är den sämsta broms jag har använt alla kategorier, den bromsar aldrig riktigt bra men ger samtidigt hela tiden ett litet rullmotstånd.
Då är en fälgbroms totalt överlägsen.

Dessutom väger ju rullbromsen en del.
Vilket borde vara irrelevant i just det här fallet.
 
Shimanos rullbroms är den sämsta broms jag har använt alla kategorier, den bromsar aldrig riktigt bra men ger samtidigt hela tiden ett litet rullmotstånd.
Då är en fälgbroms totalt överlägsen.


Vilket borde vara irrelevant i just det här fallet.
Mja, Shimanos rullbroms fram är ju ett skämt, även om den är tämligen underhållsfri.

Rullbroms i bak har däremot en hyfsat bra bromsverkan, tycker jag. Dock är den i tyngsta laget.

Å då jag bor längs en grusväg, så blir ju fälgbromsar helt ointressanta, nu när det finns bra hydrauliska skivbromsalternativ. En nerbromsad bromsskiva är ju mycket enklare (och billigare) att byta än en nerbromsad fälg.

Då jag ändå skissar på en helt ny och hyfsad dyr cykel, så fimpas förhoppningsvis all dumsnål idioti redan på planeringsstadiet.:)
/Niklas
 
Kanske tillräckligt bra på vintervägar?

Jag har bara provat en cykel med Shimanos rullbromsar och den var riktigt läskig att bromsa med. Kändes omöjligt att beräkna bromssträckan i medlut.
Som jag skrev till HåkanC:
Rullbroms i fram är ett skämt och dess bromsverkan påminner om de "racerbromsar" som förr kunde sitta i fram på gamla tredelade standardformat med stålfälg...

I bak blir de klart större och kraftfullare, varför de funkar rätt ok.
/Niklas
 
Intressant lösning. Hur hårt behöver du dra insex-bultarna? Risk för att plattan flexar eller lossnar om du tar i för kung och fosterland i t.ex. en brant uppförsbacke?
/Niklas

Behövs inte så mycket. Den kraft jag brukar använda med en kort insexnyckel. Plattorna har aldrig lossnat vare sig vid bromsning eller kraftiga tramptag. Stålramen är rätt kraftig och det finns en extrabygel insvetsad mellan "kedjestagen" (heter det så?) på vänstra sidan som du ser på bilden.

Jag kan spekulera i att ett ordentligt avstånd mellan bultarna och hjulaxeln ger tillräckligt moment för att hålla plattan väl på plats mot plattan med hjulaxelslitsen med horisontella slitsar som sitter i stålramen.

Thure
 
Senast ändrad:
Behövs inte så mycket. Den kraft jag brukar använda med en kort insexnyckel. Plattorna har aldrig lossnat vare sig vid bromsning eller kraftiga tramptag. Stålramen är rätt kraftig och det finns en extrabygel insvetsad mellan "kedjestagen" (heter det så?) på vänstra sidan som du ser på bilden.

Thure
Då är det kanske en sådan lösning, som jag får sikta på.

Och ja, kedjestag borde vara rätt terminologi.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Johnboy Rohloff Långcykling 10
Thorn Rohloff-växelnav Långcykling 0
thureb Rohloff Speedhub för tufft vinterbruk? Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.