Kilimanjaro-tips?

  • Trådstartare sofia.zachrisson@telia.com (Sofia Zachrisson)
  • Start datum

sofia.zachrisson@telia.com (Sofia Zachrisson)

Gäst
Hej! Jag och sambon ska åka till Kilimanjaro i oktober och bestiga denna via Machame-rutten hade vi tänkt. Är det någon som relativt nyligt varit där och har några tips om tex guider. Ska man boka guide här i Sverige redan eller är det smartare att göra det på plats?
Hur är det med Visakort, accepteras det eller är resecheckar bättre? Ska man ha med sig myggnät eller ingår det i tältutrustningen? Hur är det med vattentillgång, behövs vattenrenare? Många frågor, hoppas någon har några svar!
 

matsahl2hotmail.com (Mats Ahlberg)

Gäst
Killimanjaro

Ska även jag och en kompis till Afrika, inte förrän i vinter men ändå, och ska försöka oss på Killimanjarotoppen. Vi har inte börjat förbereda oss ännu men ska ta tag i det nu. Vad har ni för tips som ni tagit del av vad det gäller litteratur och liknande. Fick ett tips om afrikanska turistbyrån/resebyrån, är det något ni känner till?? Vi tänker nog gå utan guide. Tips tas tacksamt emot.
 

Urban

Gäst
Och jag i januari!

När i vinter åker ni? Jag reser troligen ner i januari för att bestiga Mt Kil. Några bekanta är där nere och tar sig runt i Massajland och jag hoppar på när det är dags för Afrikas svar på "Seven Summits". Kanske läge för en svensk sammanstrålning om månarna står rätt?!
 

matsahl@hotmail.com (mats ahlberg)

Gäst
Dec-Jan

Åker förmodligen ner i mitten av december men exakta resedatum är inte klara ännu. Kul idé med sammanstrålning. Har ni några tips på förberedelser??
 
Några tips

Några tips på företag att prata med om resor och eventuella övriga arrangemang kring resa, etc, till Kilimanjaro:

AFRO TRAVEL
http://www.afrotravel.se

ECCO TRAVEL
Regeringsgatan 86 4Tr
S-111 39 Stockholm, Sweden
Tel: +46 8 545 237 50
Fax: +46 8 545 237 51
ecco.travel@telia.com
 
Tips

Ta för guds skull med kontanter eller resecheckar. När jag var där 96 fanns det bara ett enda hotell som kunde ta VISA-kort och de tog 30% i avgift. Detta gällde fortfarande när vi kom tillbaka 98. Guider och bärare fixar ni lätt på plats.
 
Kilimanjaro

Vad beträffar klättring på Kilimanjaro så är det (tyvärr) en av de mest komplicerade och dyraste uppgifter man kan ge sig på i Afrika. Vi klättrade både Mt. Kenya och Kilimanjaro i januari och skillnaden på dessa klättringar var enorm. På Mt. Kenya behöver man inte anlita guide, man kan klättra vilka rutter man vill och tälta var man vill. På Kilimanjaro MÅSTE man anlita guide, som i sin tur ska ha bärare och kock. När ni väl kommit till Arusha kommer ni att mötas av 100 personer som alla är "professionella guider" och "arrangörer" för bestigningar av "Kili". Ofta ska man betala i förväg och gör ni det är det förmodligen det sista ni ser av de pengarna. Försök att leta runt efter en seriös arrangör där ALLT är inkluderat i priset ni betalar. Att försöka lösa allt på egen hand blir oftast dyrare än att anlita ett företag, och som sagt ni måste, enligt tanzaniansk lag anlita guide. Läs "Kilimanjaro & Mt. Kenya guide" av Cameron Burns eller kontakta mig för värdefull information!!
 
Kili

Hej Anders.

Såg här på utsdan att du har varit på Kilimanjaro. Jag åker ner om 2 veckor. Har du några tips att ge mig!!!
Behöver jag myggnät? Troligen.
Skriv allt du kan komma på. Har aldrig vandrat i Afrika tidigare. Bara europa, USA och Canada.

Tack

Malin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lopan Kilimanjaro tips! Fjällvandring 2
dmitrij Kilimanjaro Fjällvandring 1
fredrikh Kilimanjaro Fjällvandring 2
1203 Kilimanjaro Fjällvandring 4
Machame-leden på kilimanjaro Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.