Kilimanjaro

Funderar på att åka ner och besöka en god vän i Tanzania runt påsk. Har varit där tidigare och vid den tidpunkten besöktes även de stora nationalparkerna Serengeti, Ngoro Ngoro och några andra parker kring foten av Kilimajaro. Denna gång önskar jag göra om denna trip men även passa på att ta mig upp på toppen av Kilimajaro. Har läst att man bör sätta av 4-5dgr för denna expedition. Har tillstånd och möjlighet genom ett projekt att göra denna tur själv utan guide vilket skulle vara roligt. Frågan är om denna tid är rimlig vid en egen expedition? Finns där ngn med erfarenhet av denna tur?

/Fredrik
 
Beror helt klart på vilken route du väljer. Beträffande höjden så är är helt klart 5 dagar bättre än 4. Höjdsjuka är ju som bekant inte att leka med...att gå och bära är inga probelm för en normaltränad, men som sagt höjden. Så ha inte för brottom.
 
Tufft med kort tid

Gick upp till Uhuru Peak i oktober via Marangu-leden och vi använde totalt 6 dagar, varav en acklimatiseringsdag. Fem av oss sju i gruppen kom upp, men alla mådde mer eller mindre dåligt på grund av höjden. Om du går själv måste du verkligen ha disciplin att gå saaakta. Men du kan kanske hänga på en grupp en stund och lära dig tempot. Vattentillgången kan också bli ett problem längre upp. Sista biten, själva toppbestigningen på 1000 höjdmeter mitt i natten, ska inte heller underskattas. Där hade vi stor hjälp av våra guider när några av oss i gruppen började bete sig konstigt... Fem dagar bör räcka, men var medveten om att det faktiskt är ett högt berg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmitrij Kilimanjaro Fjällvandring 1
lopan Kilimanjaro tips! Fjällvandring 2
1203 Kilimanjaro Fjällvandring 4
Kilimanjaro-tips? Fjällvandring 7
Machame-leden på kilimanjaro Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.