Kilimanjaro

Är det någon som bestigit Kilimanjaro nyligen?
Vet att man behöver en guide, men kan man bära allt själv och tälta så det blir billigt? Tacksam för tips!
 
Det kan vi kosta på oss!

Hej!
Var på Kilimanjaro för precis ett år sedan. Ja, jag besteg det inte men vandrade på Shirahplatån 3500 möh.
Man måste alltid ha guide. Men även om man inte är tvungen att ha bärare vill jag varmt rekommendera detta. Dom människor som lever på att guida och bära på Kilimanjaro är otroligt fattiga och behöver så väl både våra slantar och andra bidrag vi kan komma med. Under en dags vandring kan man få reda på mycket om dom förhållanden dessa bärare lever under, om vi bara lyssnar. -Vänta snällt vid gaten ifall någon skulle behöva dina tjänster, gå i dåliga skodon och utan sovsäck och bära andras packning till toppen.- Numer finns det i alla fall en bärare som har sovsäck, den jag träffade! Han heter Geofrey E Bange och finns troligast vid Londorosi Gate. Hälsa från mig!
Vi som har råd att åka till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro har förmodligen råd att hålla oss med bärare.
Lycka till med bestigningen!
 
Ifølge en bok av Eirik Tryti, norsk klatrer, så må man ha bærere. Jeg forstod det som om bærerne var med til øverste hytte, men ikke til topps. Tror ikke de fungerer i så sterk grad som guide, mer som bærere. Veien opp skal vel være ganske grei.
 
Kili är inte billigt

Utemagasinet hade en fräsch artikel i nr 6, men jag hittar den inte just nu, så jag får ta lite ur minnet.

Kili är inte billigt att bestiga, just för att det är så populärt och att du måste anlita guider. Är priset viktigt så fundera på Mt Kenya istället.

Beträffande att bära själv. Det är naturligtvis så att folket där behöver dina pengar mycket bättre än du själv, men du kanske gillar att bära själv för att få slita rejält? I så fall kommer vi in på det där med höga höjder.

De flesta som kommer upp på ca 3000 meter känner av höjden. Du kan få huvudvärk, näsblod eller må riktigt dåligt. Du kommer definitivt att märka att allt plötsligt blir mycket jobbigare. Och då menar jag MYCKET jobbigare.

Ett brant uppförslut på några hundra meter kan ta 30 minuter om du är normaltränad (inklusive vilopauser). Jämför gärna med bilder på Kropp&Co när de är på Everest. Saken är nämligen den att det ca 10 dagar att anpassa sig fullt till en höjd. På den höjd som Everest är, klarar inte kroppen längre att anpassa sig, så det motsvarar dig ganska bra om du ger dig ut första dagen.

Tempot i en bestigning av Kili är nästan alltid högt (upp och ned på en vecka). Därför kommer närmare hälften av de som försöker aldrig upp - och några dör varje år pga höjdsjuka. Även om du inte bär själv är det alltså mycket lämpligt att ta några dagar extra.

Det finns en tumregel som brukar användas för att slippa större problem. 3 dagar för de tre första tusen metrarna. Därefter högst 300 m stigning per dag, vilket ger dig att en mer lämpig takt är sådär 2,5-3 veckor.

Även om du tar det i detta tempo kommer du att ha en vilopuls kring 100 eller mer. Så fort du börjar röra dig med packning kommer den att stiga 30-40 slag och då är det långsamt, långsamt som gäller (pole, pole på swahili).

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmitrij Kilimanjaro Fjällvandring 1
fredrikh Kilimanjaro Fjällvandring 2
lopan Kilimanjaro tips! Fjällvandring 2
Kilimanjaro-tips? Fjällvandring 7
Machame-leden på kilimanjaro Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.