Inte CE märkta men vad spelar det för roll? Dom håller nog.
Dude! My brotha from anotha motha!
NÅN gång blir det ett set såna. De ser grymma ut. Undrar hur deras linkcams är...de hade tydligen fått dem CEgodkända. Som enda produkt.
Inte CE märkta men vad spelar det för roll? Dom håller nog.
haha!
Ja just det. Om jag skulle tvingas klättra med ett rack för typ 5000 kr, utvalt bland det jag äger (så att jag inte skulle kunna fuska och köpa billiga tjeckiska friends) skulle jag använda:
Ett set wallnuts. (typ 1300,-)
Ett set friends #1,#1.5, #2, #2.5 och #3. 3000,-
5 kortisar 850,-
1 kilpetare 200,-
Totalt 5150 ,-
Notera: inga långslingor, använd repet istället.
Långa slingor till mellansäkriingarna låter dock som en sak som behövs rätt snabbt. Kanske är det också så att om man är nybörjare och ska börja klättra (det är väl då man helt saknar utrustning), så skulle ett gäng längre slingor (eller möjligen tubband eller statiskt rep) kunna behövas till diverse topprepsankare.
Nu tänker jag mig att man topprepar en del som nybörjare, vilket förstås inte alls behöver vara korrekt. Det beror ju på många saker, men kanske mest vilka närliggande klippor man har tillgång till.
Ouch...Jag upplever det som om man sällan behöver långslingor på 15 meters-leder om man väljer var man lägger sina säkringar med en metod som inte är enbart baserad på slumpen.
Det är inte så svårt att rädda någon på de flesta klippor i Sverige. Det är kortare än halva repet ner till backen, så släpp ner dem dit. Färdig.
På stora berg har man naturligtvis med sig långa slingor (och talja + tibloc)!