Kilar o Cams - vilka är bäst?

Satt i samma tankar för inte så länge sedan...

DMM Dragon cams har en del fördelar mot BD. Dom är lite hårdare i fjädringen, vilket borde ge dom lite mer stabilitet i placeringen. Förlängbara slingan gör att du slipper bära med dig färre QD:s, vilket även gör vikten på dessa mindre betydelsefull. Den röda Dragoncamen (nr 3) är smalare än motsvarande BD cam. Att den saknar ögla för fingret är inget som jag känt i märkbar utsträckning, det är precis samma grepp som används för att placera den och DMM har mycket bra fäste för tummen. Skillnaden mellan dom är i övrigt mycket liten, skulle nog säga obetydlig. Känn på dom och jämför.

Till försvar för BD så är det en väl fungerande och beprövad modell.

När det kommer till kilarna skulle jag säga att det kommer att bero på vart du klättrar och på vilken sten. I allmänhet skulle jag rekomendera Wild country Rocks, Dom har en god förmåga att ge mycket kontakt med stenen och passar i allmänhet överallt tycker jag.

Som kompliment skulle jag säga att DMM wallnuts har en fördel i vissa stentyper där små knoppar annars kan förhindra en god placering. Skulle dock inte rekomendera en placeing på knoppar, desto större kontaktyta desto bättre. Dessa har även fördelen att kunna bli offsets vid sidoplaceringar.

Offsets fungerar bra i enskilda placeringar men i allmänhet skulle jag inte rekomendera dom då de oftast har sämre kontaktyta mot stenen. Och ska man bära alla tre seten blir det vädigt tungt.

Personligen blev det för mig:
DMM Dragon cams
DMM Wallnuts
DMM Hexentrics (även dessa har den förlängningsbara slingan, mycket nice)
Wild Country nuts

Tips: testa runt och känn på grejorna om du kan så kommer du nog att fastna på det som passar dig.
 

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tänkte att det kan vara intressant att höra någon från andra sidan: jag har klättrat i mer än 15 år och går ofta i replag med andra gamla gubbar. Ofta rör diskussionerna -- eller ibland grälen -- vad man inte skall ta med sig.

Jag och Jocke brukar har följande 'ultimata' rack för långturer (med långa replängder):

Ett set DMM Wallnuts. Möjligtvis dubblering i större storlekar om leden är brant och dubblering i små om leden är flack, och reporna närmar sig 50+ meter ihållande klättring. En fördel med wallnuts är att de är väldigt bra som offsets när de sätts på tvären.

Ett set camalots från #.4 till #3.
Ett set friends från #1.5 till #3 (skulle jag bestämma helt själv skulle jag ta dubbelt friends #1-#2.5 plus en av varje #3-#4 och inga camalots)

Ett set Black Diamond c3 från så liten som man tror behövs (ofta #0, #1 och #2)

Ett set aliens grön, gul, silver och röd.

Ungefär 8 lättvikts qd och 5 trippelslingor.

All in all: 17 friends och 10-15 kilar.

Mikrokilar tar vi sällan med om det finns en väldigt god anledning.

Till det brukar jag ta personlig utrustning: 1-2 skruvkarbiner, 1 120 cm slinga, kilpetare och säkringsgrunka på skruvkarbin.

För korta leder i Sverige (och face it, mycket av våran klättring utförs på klippor som har högst 15 meter med klättring som behöver säkras) brukar jag ta med betydligt mindre:

1 set kil #1-#7.
Friends #1-#3
Camalots #.3-#1
C3 #0,#1,#2.
5 kortslingor
2-3 trippelslingor.
 
För korta leder i Sverige (och face it, mycket av våran klättring utförs på klippor som har högst 15 meter med klättring som behöver säkras) brukar jag ta med betydligt mindre:

För sån klättring, brukar jag vara för obeslutsam för att göra nån verklig gallring redan hemma, utan om anmarschen dessutom är kort så släpar jag med ett onödigt stort rack, men när man knutit in sig så är det ju som regel så att man ser mycket av leden från marken, och då brukar det bli ett ytterst selektivt rack. Men det förutsätter ju möjligen att jag har mycket att välja från när jag rackar på.
Klättrar man på en klippa där man varit flera gånger förr, och kanske t o m bestämt i förväg vad som ska göras, så kan det ju möjligen hända att man bara tar med sig det som behövs.
Fast det har ju mer att göra hur man rackar på vid olika tillfällen, och mindre med vad man ska köpa...
Mitt rack har säkert nån typisk indelning, kanske inte "20-80", men ändå är det väl så att en (liten) andel av racket används nästan jämt, och en större del av det används det mer sällan.
 
För sån klättring, brukar jag vara för obeslutsam för att göra nån verklig gallring redan hemma, utan om anmarschen dessutom är kort så släpar jag med ett onödigt stort rack, men när man knutit in sig så är det ju som regel så att man ser mycket av leden från marken, och då brukar det bli ett ytterst selektivt rack. Men det förutsätter ju möjligen att jag har mycket att välja från när jag rackar på.
Klättrar man på en klippa där man varit flera gånger förr, och kanske t o m bestämt i förväg vad som ska göras, så kan det ju möjligen hända att man bara tar med sig det som behövs.
Fast det har ju mer att göra hur man rackar på vid olika tillfällen, och mindre med vad man ska köpa...
Mitt rack har säkert nån typisk indelning, kanske inte "20-80", men ändå är det väl så att en (liten) andel av racket används nästan jämt, och en större del av det används det mer sällan.

Så är det ju. Sedan består gallringen mest av frågan "Behöver jag de största säkringarna eller inte?". Småprylarna hänger oftast kvar ändå.
 
Det kanske är det som är poängen med sporklättring, där vet man att karbinerna passar i hängarna, och möjligen står antalet i föraren också! :p
 
haha!

Ja just det. Om jag skulle tvingas klättra med ett rack för typ 5000 kr, utvalt bland det jag äger (så att jag inte skulle kunna fuska och köpa billiga tjeckiska friends) skulle jag använda:

Ett set wallnuts. (typ 1300,-)
Ett set friends #1,#1.5, #2, #2.5 och #3. 3000,-
5 kortisar 850,-
1 kilpetare 200,-

Totalt 5150 ,-

Notera: inga långslingor, använd repet istället.
 
Vilken kul tråd!

Av en slump blev det Black Diamond stoppers det första kilsett jag köpte, men efter ett par år med avfirningar och kasserade kilar har jag börjat komplettera med Dmm wallnuts.

Som så många andra har jag svurit över wallnutsen:s tendens att fastna och dom gånger jag har vart på tur och inte orkat/haft tid att pilla ut en kil utan istället lämnat den har det hittills alltid varit en wallnut.

Trots det föredrar jag wallnuts som definitivt är mer användbara än BD stoppers. Det gäller att inte rycka fast dom för hårt när man placerar dom.

Så mitt kilsett betsår av:

BD stoppers
DMM wallnuts, strl 3,4,5,6
Wild Country rocks, nån enstaka strl

Ett sett Rock Empire vector offsett hänger också med ibland samt ett sett Gear4rocks plastkilar om man vill stila...;-)

När det gäller kammar är jag konservativ, Camalots, strl 0,5-3. Dubbelt av 0.75, 1, 2 om det är en lång led.

Metolius TCU 00, 0, 1, 2, 3 samt en Mastercam strl 4. Om jag ska köpa fler kammar blir det Mastercams.

Totalt ca 15 kammar och 2 kilsett för längre turer.

Ett mångfacetterat rack är bra tycker jag, precis som ett mångfacetterat samhälle.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
STOPPA PRESSARNA! Gear4rocks plastkilar sa du? Hur ärdomhurärdom, har du ramlat i dem?
De är ju lätt det coolaste på marknaden, men har inte vågat köpa.
VÅgar hursomhelst inte ramla, så det kanske jämnar ut sig.

Passa på att recensera, bitte, please. De är ju ruskigt billiga, och det borgar ju som alla vet, i fallet ryska plastkilar, för kvalite.
 
Oj vilken reaktion! Kul!


Jag har inte haft möjlighet att pröva kilarna ännu men dom "känns" bra. Ungefär samma form och vikt som wallnuts fast gjorda i plast och betydligt billigare.

Känner en kille som tog med ett sett från Ukraina, där dom kostade ca 100 sek!

Inte CE märkta men vad spelar det för roll? Dom håller nog.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips