Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3?

Vill ha mycket utrymme och hittat tre tält till mig och tjejen för lite fjällvandring.

Keron 3 GT - Perfekt tält med hög höjd och stort, vikt 4,7 kg.
Nackdel: Har bruttovikt på 4,7 kg

Kaitum 3 GT - Lätt, stort, vikt 3,8 kg.
Nackdel: Har inget myggnät i absidöppningarna, irriterande vid matlagning kan jag tänka mig. Vikt 3,8 kg.

Helsport Vidda Light 3 Camp - Bra storlek, alla tillbehör, vikt 3,7 kg.
Nackdel: Man sover på bredden och inte längs med längden på tältet. Vill hellre sova längs med och inte mot en lite sluttande tältduk.

Priset spelar ingen större roll. Vilket skulle ni ha valt, baserat på nackdelarna?
 
Senast ändrad:
Hade ett tält där man sov på bredden. Ibland hasade man mot innertältet med fötterna. Följden blev att inner o yttertältet tog i varandra. Då blev det blött. Skulle aldrig välja ett tält där man sover på bredden.
Ha det
 
Jag tycker...

...det är bra att sova på bredden (för profilen liknar ju den man gör när man reser sig upp), bara det är brett nog, men det är inte Helsporttältet, å dessutom verkar innertältet hänga en smula så väggarna blir allt annat än "lodräta".
Sova på breddden = kalas : Helsports lösning på detta = okalas

...att myggnät i absiddörren verkar smutt, men har inte direkt saknat det...
Värme och ånga höll i alla fall bort mygg å knott när jag kokade, om jag inte stängde till för att få det vindstilla. Jag försöker få ihop en kombination av omständigheter som gör att detta myggnät blir mer än en bra idé, men det blir liksom; OM man ställt tältet så utsikten är magnifik, det inte blåser, å inte regnar, å man ändå vill sitta "inomhus", å vill passa på att laga mat, å det... ähhh
Mitt förbehåll mot Kaitum isåfall är att det väl inte har myggnät i ventilen ?
Det är något jag tänkt att fixa till isåfall

(Ja, jag har ett Kaitum GT, å ett Keron, å ett WBT 3... men Kaitum har jag bara använt en gång och kommer inte ihåg)

5centarn
 
...det är bra att sova på bredden (för profilen liknar ju den man gör när man reser sig upp), bara det är brett nog, men det är inte Helsporttältet, å dessutom verkar innertältet hänga en smula så väggarna blir allt annat än "lodräta".
Sova på breddden = kalas : Helsports lösning på detta = okalas

...att myggnät i absiddörren verkar smutt, men har inte direkt saknat det...
Värme och ånga höll i alla fall bort mygg å knott när jag kokade, om jag inte stängde till för att få det vindstilla. Jag försöker få ihop en kombination av omständigheter som gör att detta myggnät blir mer än en bra idé, men det blir liksom; OM man ställt tältet så utsikten är magnifik, det inte blåser, å inte regnar, å man ändå vill sitta "inomhus", å vill passa på att laga mat, å det... ähhh
Mitt förbehåll mot Kaitum isåfall är att det väl inte har myggnät i ventilen ?
Det är något jag tänkt att fixa till isåfall

(Ja, jag har ett Kaitum GT, å ett Keron, å ett WBT 3... men Kaitum har jag bara använt en gång och kommer inte ihåg)

5centarn

Tack för utmärkt svar. Kan man fixa till myggnäten själv i ventilen på något sätt?
 
Ligga

på tvären i tunneltält tycker jag om. Hade detta i mitt gamla 1000-kronors Åhlens Kerki 3-manna som jag köpte 1987. Där var tältsidan i huvud och fotände i det närmaste vertikala och känslan av rymd var mycket tilltalande. Vi kompletterade med myggnät på även andra ingångssidan i innertältet vilket var trevligt för ventilationen i varmt väder.
Hilleberg hade samma grundkonstruktion i sina Stalonmodeller men de säljs inte längre vad jag vet.

Fjällrävens Akka 3-mans har myggnät i absidöppningen i varje fall i den årsmodell jag har.

Thure
 
Hade också ett Akka med myggnät i ingången till yttertältet. Det var sällan man använde det, även om det hände, och då kändes det lyxigt. Men man är ju liksom ändå alltid på väg ut eller in...
 
Myggnät

i absidens ventiler och eventuellt i ingången lär kunna vara användbart när man har med hund(ar)som förväntas sova i absiden. Att komplettera med myggnät i ventiler borde vara hyfsat lätt att åstadkomma på egen hand.

Thure
 
Skulle välja Keron.
Anledning: Har ett Keron 4 som jag haft i 20 år och använt flitigt. Tältet är fortfarande i skick som nytt.
Har dock bytt bottnen i innertältet förra året, så nu räknar jag med att kunna använda det i 15 år till.
Eftersom jag är så nöjd med mitt keron har jag under åren köpt ett Nallo och ett Akto som jag använder när jag är själv.
 
Keron 4

"Ligga... på tvären i tunneltält tycker jag om. Hade detta i mitt gamla 1000-kronors..."

Precis den tanke som jag hade när jag suktade efter ett Keron 4, för där kan man just välja att sova på den andra ledden. Jag hade ropat hem ett på ebay för en jättebra peng, men då var det redan sålt... fantrot ;o)

Sedan står det "Ventilluckorna är av snötätt luftgenomsläppligt material" om Kaitum på hemsidan så jag har nog lite dimmigt minne. Annars är det en baggis att sy i ett myggnät i ventilen.

Ett annat krux med stora tält är ju åxå att hitta en plats som funkar. Man hittar ju lätt en vågrät och slät en för en person, ja kanske två, men sen börjar det bli svårt. Hitta nått som är 2x2 kräver en del letande, förutom på Ullevi.

2 cent till
 
Jag har Kaitum 3 och har sovit pa bredden med tre barn, alla hade ordentliga liggunderlag eller luftmadrasser och det gick fint bara man inte ar sa lang. Jag ar 170 och barnen kortare och det gick finfint att sova fyra i tremannataltet.

Om jag skulle valja mellan Kaitum eller Keron sa skulle jag tanka efter hur manga ganger jag verkligen skulle behova rivsyrkan osv av Keron. Jag har sjalv Nammatj 2 och det har inte varit uppe en enda gang sedan jag kopte Kaitum. Det som gor mest for mig ar tva ingangar och vertikala vaggar, men att slapa pa 4.7kg for tva personer tycker jag ar mycket, vi kor med 3kg Kaitum for 3 pers - stor skillnad tycker jag.

Varfor behover du GT modellen for att laga mat i taltet?
Racker det inte med att haka av innertaltet en sektion och ha det till matlagning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...