Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3?

Jag har Kaitum 3 och har sovit pa bredden med tre barn, alla hade ordentliga liggunderlag eller luftmadrasser och det gick fint bara man inte ar sa lang. Jag ar 170 och barnen kortare och det gick finfint att sova fyra i tremannataltet.

Om jag skulle valja mellan Kaitum eller Keron sa skulle jag tanka efter hur manga ganger jag verkligen skulle behova rivsyrkan osv av Keron. Jag har sjalv Nammatj 2 och det har inte varit uppe en enda gang sedan jag kopte Kaitum. Det som gor mest for mig ar tva ingangar och vertikala vaggar, men att slapa pa 4.7kg for tva personer tycker jag ar mycket, vi kor med 3kg Kaitum for 3 pers - stor skillnad tycker jag.

Varfor behover du GT modellen for att laga mat i taltet?
Racker det inte med att haka av innertaltet en sektion och ha det till matlagning?

Tack för svaret!

Det låter ju bra med Kaitum. Jag var inne och kollade på packpåsarna med Kaitum 3 GT och Keron 3 GT och jag strök genast Keron, det var alldeles för stort (vikten hade jag inte lika mycket emot som storleken).

Du får ursäkta frågan men jag är total novis vad gäller tält. Hur menar du med att haka av innertältet en sektion? Hur blir det när man gör det på ett vanligt Kaitum 3?
 
Jo alla (?) Hilleberg har ringar och 'krokar' kan man val kalla dem, som gor att man kan haka av innertaltet. Detta gor att man kan ta bort innertaltet helt, och anvanda yttertaltet helt sjalvt eller innertaltet helt sjalvt om man tex har mygg men inget regn.

Detta gor aven att man, innifran taltet, kan haka av halva innertaltet, vika undan liggunderlag och sovsackar mm och skapa en matlagnings 'absid' inne i taltet.
Jag har aldrig behovs gora det men kan tanka mig att om det ar ett riktigt ruskvader och man inte kan laga mat ute, sa funkar det bara man flyttar ihop alla saker i innertaltet.

Se sid 11 i Hillebergs katalog sa ser du ringen och 'kroken'.

Om ni kor pa ett 3 personers talt for 2 personer sa tycker jag det blir valdigt gott om plats, och ni behover knappast en GT version, men det ar bara vad jag tycker :)
 
Jo alla (?) Hilleberg har ringar och 'krokar' kan man val kalla dem, som gor att man kan haka av innertaltet. Detta gor att man kan ta bort innertaltet helt, och anvanda yttertaltet helt sjalvt eller innertaltet helt sjalvt om man tex har mygg men inget regn.

Detta gor aven att man, innifran taltet, kan haka av halva innertaltet, vika undan liggunderlag och sovsackar mm och skapa en matlagnings 'absid' inne i taltet.
Jag har aldrig behovs gora det men kan tanka mig att om det ar ett riktigt ruskvader och man inte kan laga mat ute, sa funkar det bara man flyttar ihop alla saker i innertaltet.

Se sid 11 i Hillebergs katalog sa ser du ringen och 'kroken'.

Om ni kor pa ett 3 personers talt for 2 personer sa tycker jag det blir valdigt gott om plats, och ni behover knappast en GT version, men det ar bara vad jag tycker :)

Aha! Väldigt bra tips! Låter onekligen lockande.
 
Jag hade ett Kaitum 3 förut och det är fantastiskt med plats i det tältet om ni har tänkt att vara två stycken i det. Dock så har det ju som redan nämnts inte myggnät i absiddörren eller ventilationen.

På tal om att tälten blir väldigt stora packade så kan jag tipsa om att använda en kompressionspåse att förvara tältet i under vandringen. Detta fungerar nog inte så bra under vinterturen då det är bra med en större förvaringspåse. Men på sommaren tycker jag att det är utmärkt att ha en påse som komprimerar tältets storlek högst avsevärt. Tilläggas kan att jag endast gör så under vandring. När tältet är hemma ligger det i en IKEA-kasse för att inte ligga packat för tätt.
En sådan här är det jag har:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358913
 
Du bär, de flesta som bär brukar värdesätta lätta tält. Tungviktarna brukar sparas till cykel och paddelturer. Så frågan är om du tänker rätt, verkligen?
 
Bra tält men tungt i ryggsäcken även om du väger ut det som 3,2/2. IMHO borde du fundera ett slag till, innan du bestämmer dig.
 
Bra tält men tungt i ryggsäcken även om du väger ut det som 3,2/2. IMHO borde du fundera ett slag till, innan du bestämmer dig.

När jag kollat runt har jag inte hittat ett enda tält som har samma vikt / kvm ratio. Du får gärna föreslå ett som har bättre :).

Kaitum 3: 492 gram / kvm
Kaitum 3 GT: 481 gram / kvm
Kaitum 2 GT: 547 gram / kvm
Keron 3 GT: 640 gram / kvm
Nallo 3 GT: 475 gram /kvm
Vidda light: 468 gram /kvm
McKinley Manitu 3: 653 gram / kvm
Fjellheimen camp 3: 544 gram / kvm
Fjällräven Akka Endurance 3: 702 gram / kvm

Viktigt för mig är att ha rymd och förstås låg vikt. Båda delarna är lika viktiga.

Håller ni andra med om att 3,2 kg är tungt?
 
Glöm inte helhetsekvationen

Jag har ett Nammatj 3GT.

Det klockar in på 3.9 kg, 0.629 kg/m2

Det köpte jag delvis pga att jag har lika många nätter i tält på vinterfjället som på sommaren. Men också för att Kaitum inte fanns som modell då.

Skulle jag köpa nu så skulle jag också tänka hårt på Kaitum, men har inte känt nåt behov för att byta. Nammatj 3GT spelar ju i den tyngre ligan, men jag upplever att det inte bekommer mig nämnvärt, man blir ju van vid vikten också. Som med skidor ungefär :)

Självklart försöker man minimera vikten på det man tar med sig, men det är ju en ekvation som har flera faktorer; ekonomi, komfort, säkerhet, fleksibilitet, komplementäritet (eller vad man säger) (Vilka andra tält har du/tänkt skaffa; själv har jag ett Akto också som utgör ett bra komplement för mig)

Som sagt ovan, jag tror du får mycket tält för den vikten.
 
3,2 kg är inte för mycket.

Tycker jag.

Hur mycket lättare går det rimligtvis att få med den rymden, marginellt anser jag. Vill man bära lätt är tältet inte det enda man ska se över. Tält, liggunderlag och sovsäck prutar jag aldrig på, bra skydd och vila är nyckeln till trivsel på turen. Finns lätt och bra utrustning dessutom.

WBT 3 har nämts här tidigare, väl värt att kika på och torde stå sig bra konkuransmässigt.

http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=aadwbt3
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.