Kebnekaise

Vandringen upp till Tuolpagorni går via en kam, med många tiotals meter i stort sett fritt fall på båda sidor. Den är ingenting för de som lider av svindel, men för andra är det en höjdare. Klätterutrustningen man behöver är inte för att klättra, utan för att inte falla så långt om man faller. Det räcker med hjälm, sele och tvådelad lina med karbiner i vardera ände.

?????? Vilken väg gick ni ??????

Låter som du inte vart där eller ???

Om man följer västra leden till man är i dalen mellan tolpa å Vierranvarri så e det bara knata upp på tolpa,Stenig e det men det är nog 100 meter mellan kanterna så det är en bred kam !!!!, En klart underskattad topp (sveriges mest fotade sägs det).Oki sen skall man ej ramla över kanten när man e uppe men det kallas visst självbervarelsedrift eller om det va suntförnuft.

Skulle själv inte tälta i kitteldalen det lilla extra ni sparar är inte värt det slå upp tältet utanför dalen,Skulle rekomendera att ta tolpa som en provtur om vädret inte tillåter en topptur på sydtoppen/eller om kraften tryter på dina döttrar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kan inte hitta kortet på Kittelsjön men det jag såg så verkade det lite grönt där.
När ni säger att ni inte vill tälta i Kitteldalen är det då hela dalen ink. Kittelsjön? och är det för att utsikten inte är bra eller för att det är så otroligt dåliga platser?

Jag kan inte hitta kortet på Kittelsjön men det jag såg så verkade det lite grönt där.
När ni säger att ni inte vill tälta i Kitteldalen är det då hela dalen ink. Kittelsjön? och är det för att utsikten inte är bra eller för att det är så otroligt dåliga platser?

Inga större problem att tälta vid sjön. Och ja det är lite grönt. Klassisk toalett bakom den stora stenen. Räkna med att höra dova ljud från kringliggande glaciärer. Farsan står och väntar på bättre väder:

main.php

Det går även att tälta i Kaffedalen, men då får ni räkna med snö:

main.php

Skön bild
Ja det ser ju ut att gå och tälta där.
Jag har sett en bild och då såg sjön att vara lite större än en damm.
Det ser ut som att man får räkna med lite kuperat underlag :)

En tur till Kebnekaise görs enklast från Nikkaluokta, och det är enkelt att vandra dit. Jag tycker att man kan passa på att se lite mer av området när man ändå är i krokarna. Tarfala känns givet om man vill se en fin dal, sjö och glaciär.
Hur som helst så bör man ha en vecka på sig, eller fem dagar i alla fall, för att kunna njuta ordentligt inkl en topptur till sydtoppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips