Keb - Höjd...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Varierar

Hej!

2117 m är skolbokshöjden.
Sydtoppen uppmättes i fjol till 2107,5 m, beroende på att toppgläciären var avsmält.

Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.

Mvh Bert

tillägg till Berts inlägg

Sydtoppen mättes alltså 2 ggr i början av augusti 2002, medelvärdet var 2107.5 meter och den mättes från Tarfala forskningsstation med 2 olika metoder.

För vidare info kontakta Per Holmlund, föreståndare vid Tarfalastationen.

MVH Mats

Re: Varierar

nidob49; sa:
Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.

Hej,
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.

Rickard

Re: Re: Varierar

rickard95; sa:
nidob49; sa:
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.
Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Roland

rickard95; sa:
nidob49; sa:

Hej,

Rickard

"Det har funnits perioder sedan istiden då glaciärerna nästan helt har smält bort - den is vi ser idag har alltså ingenting med inlandsisen att göra."
Ur "Glaciärer" av Per Holmlund & Anna Schytt

Re: Re: Re: Varierar

walk_alone; sa:
Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Roland

Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.

Jesper
Som är för en fortsatt global växthuseffekt! ;)

Re: Re: Re: Re: Varierar

polarhund; sa:
Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.
Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturen :) På gott och ont och vem kan skilja det ena från det andra? Likväl smälter isen på sydtoppen. // Roland

Re: Re: Re: Re: Re: Varierar

walk_alone; sa:
polarhund; sa:
Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturen :) På gott och ont och vem kan skilja det ena från det andra? Likväl smälter isen på sydtoppen. // Roland

För ett gäng utomjordingar så skulle det definitivt vara en form av naturlig variation eftersom människan i högsta grad är en del av alla komplexa system här på jorden. Fast det finns ju en i sammanhanget rätt stor skillnad mellan oss och dom andra djuren - vi kan inse konsekvenserna av vårat agerande och därmed har vi en viss möjlighet att påverka våran framtid.

Jag har för mig att sydtoppen vid tillfällen i historien har varit lägre än nordtoppen trots en viss ishätta ovanpå. Tror jag läste det i "Glaciologi" av Holmlund & Jansson. För övrig så är det en väldigt bra bok som jag kan rekomendera till alla som är intresserade av glaciärer och inlandsisar. Köpte den i butiken i Keb i sommras och jag kunde inte sluta läsa den föränn den var utläst.

/Jesper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips