Keb - Höjd...

Varierar

Hej!

2117 m är skolbokshöjden.
Sydtoppen uppmättes i fjol till 2107,5 m, beroende på att toppgläciären var avsmält.

Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.

Mvh Bert
 
tillägg till Berts inlägg

Sydtoppen mättes alltså 2 ggr i början av augusti 2002, medelvärdet var 2107.5 meter och den mättes från Tarfala forskningsstation med 2 olika metoder.

För vidare info kontakta Per Holmlund, föreståndare vid Tarfalastationen.

MVH Mats
 
Re: Varierar

nidob49; sa:
Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.

Hej,
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.

Rickard
 
Re: Re: Varierar

rickard95; sa:
nidob49; sa:
Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.
Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Roland
 
rickard95; sa:
nidob49; sa:
Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.

Hej,
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.

Rickard

"Det har funnits perioder sedan istiden då glaciärerna nästan helt har smält bort - den is vi ser idag har alltså ingenting med inlandsisen att göra."
Ur "Glaciärer" av Per Holmlund & Anna Schytt
 
Re: Re: Re: Varierar

walk_alone; sa:
Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Roland

Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.

Jesper
Som är för en fortsatt global växthuseffekt! ;)
 
Re: Re: Re: Re: Varierar

polarhund; sa:
Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.
Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturen :) På gott och ont och vem kan skilja det ena från det andra? Likväl smälter isen på sydtoppen. // Roland
 
Re: Re: Re: Re: Re: Varierar

walk_alone; sa:
polarhund; sa:
Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.
Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturen :) På gott och ont och vem kan skilja det ena från det andra? Likväl smälter isen på sydtoppen. // Roland

För ett gäng utomjordingar så skulle det definitivt vara en form av naturlig variation eftersom människan i högsta grad är en del av alla komplexa system här på jorden. Fast det finns ju en i sammanhanget rätt stor skillnad mellan oss och dom andra djuren - vi kan inse konsekvenserna av vårat agerande och därmed har vi en viss möjlighet att påverka våran framtid.

Jag har för mig att sydtoppen vid tillfällen i historien har varit lägre än nordtoppen trots en viss ishätta ovanpå. Tror jag läste det i "Glaciologi" av Holmlund & Jansson. För övrig så är det en väldigt bra bok som jag kan rekomendera till alla som är intresserade av glaciärer och inlandsisar. Köpte den i butiken i Keb i sommras och jag kunde inte sluta läsa den föränn den var utläst.

/Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.