Enkel fråga, hur högt är det till toppen på keb?
(En som glömt sin skolgeografi)
(En som glömt sin skolgeografi)
nidob49; sa:Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.
Hej,
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.
Rickard
Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Rolandrickard95; sa:Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.nidob49; sa:Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.
rickard95; sa:nidob49; sa:Om klimatförändringen fortsätter, kan det bli så att Nordtoppen inom några år blir den högsta, 2097 m.
Hej,
Precis. Den klimatförändringen har pågått i 10000 år då den kilometertjocka isen över skandinavien började smälta. Det vi ser idag som minskande glaciärer är bara slutfasen av detta.
Rickard
"Det har funnits perioder sedan istiden då glaciärerna nästan helt har smält bort - den is vi ser idag har alltså ingenting med inlandsisen att göra."
Ur "Glaciärer" av Per Holmlund & Anna Schytt
walk_alone; sa:Världens extrema väderleksförhållanden har av FN:s världsmeteorologiska organisation (WMO) nyligen kopplats den globala växthuseffekten. Alltså inte någon avslutande istid. Källa: Dagens Nyheter Har även läst om detta förra veckan men jag har inga länkar. Finns kanske bara i den tryckta delen av DN. Sedan är det upp till oss om vi väljer att tro på 'naturliga' klimatförändringar eller de som vi skapar själv. I vilket fall som helst så smälter Sydtoppen på Kebnekaise. // Roland
Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturenpolarhund; sa:Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.
walk_alone; sa:Bra förklarat men vi kan nog även räkna in den ökning vi bidrar med till en 'naturlig' variation - om man tänker efter. (?_?) Vi lever här och bidrar till alla möjliga variationer av naturenpolarhund; sa:Ärligt talat så tror jag inte att någon vill bli av med växthuseffekten här på jorden.
Blir lite lätt upprörd när jag läste DN artikeln där det hävdas att WMO har kopplat i hop ökningen av extrema vädrhändelser med den globala växthuseffekten. Det som WMO eller IPCC egentligen gjort är att hävda att ökningen av den globala växthuseffekten, eller som den också kallas: den globala uppvärmningen, sannolikt ligger bakom ökningen av dessa extrema väderhädelser.På gott och ont och vem kan skilja det ena från det andra? Likväl smälter isen på sydtoppen. // Roland